Hej!

Jag har en gammal kristallkrona som har tre olika ljuskällor. En ovanför kronan i en plafond, en högt upp i själva kronan samt en sista längst ned i kronan.

Jag lämnade in plafond-delen till en expert som installerade in nya jordade armaturer och har nu en sockerbit som syns i bifogad bild A.

Ljuskällan i botten har en sladd som verkar vara jordad (men jord avklippt en bit) på bild B. Ljuskällan i mitten verkar däremot inte vara jordad, utan syns på bild C. Jag är inte så värst bra på allt som har med el att göra men ser ut som om att denna ändå är dubbelisolerad med tanke på bild D där sladden kommer ut ur toppen av kronan omgiven av något typ av plaströr. Och om så är fallet så ska det vara lugnt att koppla till jordat uttag, eller har jag missat något?

Jag skulle vilja koppla alla dessa tre källor till samma takkontakt givetvis. Planen är att köpa en förgreningsdosa ( https://www.elbutik.se/product.html/he253-forgreningsbox ) och skarva ihop allt till en enda kontakt. Men spelar brun/blå någon roll här när jag skarvar ihop allt? Sladdarna på bild C har ju ingen färg, och på bild A så ser jag bara jorden i mitten som är färgkodad. Kan jag godtyckligt koppla icke-jord sladdarna in i förgreningsdosan? Om inte, hur kan jag utröna vilka utav sladdarna utan förkodning som motsvarar blå/brun?

Tack
A:
Närbild på en gammal kristallkronas elektriska anslutningar, med en synlig sockerbit och ojordade sladdar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B:
En hand håller elektriska sladdar med en blå och en brun ledare, inklusive en avskuren gul/grön jordledare, framför en kristallkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


C:
En närbild på en hand som håller i två avskalade, flätade elektriska sladdar med synliga koppartrådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D:
Insidan av en kristallkrona med fokus på elektriska kablar som löper genom en metallstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tommty
Först bilden, enkelisolerade trådar som går ut till sockeln är inte ok. skulle varit en kabel istället.

Andra bilden, avklippt jordledare är aldrig ett bra tecken. Även om armaturen skulle vara dubbelisolerad (vilket den inte är om alla bilderna är till samma lampa) så klipper man inte jordledaren utan att sätta en isolerande hyla/klämma på exponerad koppar

tredje bilden: Svårt att avgöra vad dessa trådarna är till för?

Fjärde bilden: lite osäker på denna om det är ok eller inte, tror inte det är ok då trådarna inte är skyddande mot nötning mot metall utan behöver återigen en kabel (2 skyddslager), dock låter jag det vara osagt.

Sen kan man dra parallellen att majoriteten av dessa lampor kom så från fabrik på början av 1900 talet och har fungerat i 100 år, Men om det är ett företag som gjort detta tycker jag inte det är OK.

fas/nolla, vilken sladd som hamnar på vilken sida spelar ingen roll. Det blir detsamma som du skulle rotera en stickkontakt i väggen 180 grader. Viktigt blir att jorden (om den finns?) hamnar rätt.
 
Tommty Tommty skrev:
Först bilden, enkelisolerade trådar som går ut till sockeln är inte ok. skulle varit en kabel istället.

Andra bilden, avklippt jordledare är aldrig ett bra tecken. Även om armaturen skulle vara dubbelisolerad (vilket den inte är om alla bilderna är till samma lampa) så klipper man inte jordledaren utan att sätta en isolerande hyla/klämma på exponerad koppar

tredje bilden: Svårt att avgöra vad dessa trådarna är till för?

Fjärde bilden: lite osäker på denna om det är ok eller inte, tror inte det är ok då trådarna inte är skyddande mot nötning mot metall utan behöver återigen en kabel (2 skyddslager), dock låter jag det vara osagt.

Sen kan man dra parallellen att majoriteten av dessa lampor kom så från fabrik på början av 1900 talet och har fungerat i 100 år, Men om det är ett företag som gjort detta tycker jag inte det är OK.

fas/nolla, vilken sladd som hamnar på vilken sida spelar ingen roll. Det blir detsamma som du skulle rotera en stickkontakt i väggen 180 grader. Viktigt blir att jorden (om den finns?) hamnar rätt.
Aj då, första bilden är det en lampbutik som fixade åt mig förra veckan som jag betalade nästan 1500 för!

Förstår att det på andra bilden inte är okej, men tänkte skala av yttre isoleringen så att jag kommer åt att koppla in jorden för denna när jag kopplar. Och alla bilderna är till samma kristallkrona, men finns tre separata armaturer på kronan med tre olika kopplingar till varje.

Tredje bilden är som jag skrev till en ljuskälla som sitter i mitten av kristallkronan. Samma kablar som syns på fjärde bilden. Kanske är en bra ide att köpa någon plastslang att trä kablarna som är på bild C/D 3/4 genom då låter det som.

Och det är bara ett företag som gjort det som syns på allra första bilden. Resten vet jag inte hur gammalt det är.

Tack för svar Tommty!
 
Reklamera jobbet. Lampan är inte ett dugg bättre nu än i originalutförande.
Det borde vara dubbelisolerade lamphållare med dubbelisolerade kablar mellan.
 
  • Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.