Öppet plastavloppsrör i en utgrävd grop på en gräsmatta, med bekymmer angående rötters påverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej, kan jag ta bort den vanliga jorden och plantera vintergrön liguster dikt an?

Dessa rör sitter ju runt om i hela landet.
Frågan är alltså om det finns risk att rötterna tränger in/förstör röret?

vänligen Anders
 
Den där rännan tycks väldigt smal...
 
yonna yonna skrev:
Den där rännan tycks väldigt smal...
Har kollat med säljaren Thujor.se och de hävdar att måttet ska räcka. De har 3 års garanti så de borde annars rekommenderat lite mer.
 
Beror ju på hur snabbt du vill att häcken skall växa med. Gräset kommer nog ta mycket av näringen från häcken.
 
Det stora "röret" är ju en brunn och den är tät så det ska mycket till för att rötterna växer in i den. Dock så ser de rör som går in i brunnen ut som dräneringsrör. Kan det stämma?

De ligger i alla fall så ytligt att det nog är risk för att rötterna tränger in i dem (dräneringsrör är ju fulla av hål). Har du otur så kommer du alltså orsaka stopp i dräneringen och få problem med vatten i de delar som du vill dränera. Den lilla stump som du har sparat nu gör ingen skillnad utan det krävs att du håller fritt ett par meter från dräneringsrören om du ska vara säker att slippa problem.
 
A Andersfyr skrev:
[bild]
Hej, kan jag ta bort den vanliga jorden och plantera vintergrön liguster dikt an?

Dessa rör sitter ju runt om i hela landet.
Frågan är alltså om det finns risk att rötterna tränger in/förstör röret?

vänligen Anders
Hej Anders!
Hur gick det för dig sen? Planterade du häck intill brunnen? Vi har ett liknande scenario som vi söker kunskap om…
Mvh
Jennie
 
J Jennie Len skrev:
Hej Anders!
Hur gick det för dig sen? Planterade du häck intill brunnen? Vi har ett liknande scenario som vi söker kunskap om…
Mvh
Jennie
Hej, vi planterade häcken och ännu sålänge fungerar det. Oklart dock med de 4 eventuella dräneringsrör längre ner(som jag inte lagt märke till tidigare) så framtiden får utvisa om det blir problem med dräneringen. Häcken har etablerat sig bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.