Kommer en prisökning på tryckat till våren pga ökad efterfrågan?

  • Ja, det är standard.

    70 Röster 49,3%
  • Nej, så funkar inte virkeshandeln.

    28 Röster 19,7%
  • Kanske, ingen som vet.

    44 Röster 31,0%
  • Antal röster
    142
Davidbagare
Tänkte ta tag i altanbygget till våren och har börjat räkna på virkespriser för bygget.

Men nu funderar jag på ifall det kan vara så att bygghandeln höjer priserna på impregnerat när våren kommer pga att efterfrågan lär öka.

Vill helst inte köpa på mig virket än pga platsbrist. Men vad tror ni? Kan det vara så att priserna ligger kvar även när våren är här, eller är det att räkna med en liten prisuppgång på tryckat?
 
Dom brukar göra, att till våren höjer dom till
Exempel 3:- per m sen i mitten på säsongen sänker dom tex 1:- per meter.
Och gör jätte mycket reklam att dom sänkt priset på tryckt.
Är typ samma visa varje år 😊💸💸
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Det är väl som bensinpriset som alltid går upp vid midsommar "på grund av världsläget".
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
Kanske ändå lönsamt då att skapa platsen om det är många hundra meter man ska ha..
 
O
Davidbagare Davidbagare skrev:
Kanske ändå lönsamt då att skapa platsen om det är många hundra meter man ska ha..

Sen är det en fördel att slippa bråka med en miljon andra som ska köpa trall första soliga dagen i vår.
Framförallt så kan du kanske lösa så det får torka lite. De mindre mängder jag köpt har varit dygnsura.
 
  • Gilla
Davidbagare och 1 till
  • Laddar…
Gällande torka altanvirke... Jag köpte våren 2021 - då "all trall skulle ta slut" - och lät det ligga 1-1,5 månad under presenning för att kunna bygga på sommaren. Fördelen var att jag hade virket redo och det tog mycket riktigt slut på flera ställen, nackdelen var att när trallen har torkat så böjer sig brädorna och det gör det grymt mycket drygare att skruva dit - åtminstone om man är glad amatör som mig.

Jag lade det sedan något för tätt, eftersom trallen sedan svällde efter att jag lagt den.
 
H henche skrev:
Gällande torka altanvirke... Jag köpte våren 2021 - då "all trall skulle ta slut" - och lät det ligga 1-1,5 månad under presenning för att kunna bygga på sommaren. Fördelen var att jag hade virket redo och det tog mycket riktigt slut på flera ställen, nackdelen var att när trallen har torkat så böjer sig brädorna och det gör det grymt mycket drygare att skruva dit - åtminstone om man är glad amatör som mig.

Jag lade det sedan något för tätt, eftersom trallen sedan svällde efter att jag lagt den.
Du behöver ju väta den.
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du behöver ju väta den.
Därav uttrycket glad amatör i mitt svar. Är nog inte alla som tänker på, inklusive mig.
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
Trall som ligger omonterad brukar ju slå sig när den legat ett tag. Så om du inte köper bandade paket, så hade jag köpt när det skall användas. På en altan om tex 50m2, går det åt max 450m. Om priset ökar 3:-m under säsong så är det 1350:-. Det är ju försvinnande i sammanhanget. Kan dessutom gå åt andra hållet med priskrig om dom har lverlager och inte alla vill bygga altan i år😇
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jobbar delvis på bygghandel och vi har ännu inte beställt påfyllning till våren så jag vet inget om årets inköpspriser ännu men med tanke på hur efterfrågan på byggmaterial är just nu skulle jag nog snarare tro att det blir lite av priskrig för att få kunderna att komma och handla.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MrHandyman1 MrHandyman1 skrev:
Jobbar delvis på bygghandel och vi har ännu inte beställt påfyllning till våren så jag vet inget om årets inköpspriser ännu men med tanke på hur efterfrågan på byggmaterial är just nu skulle jag nog snarare tro att det blir lite av priskrig för att få kunderna att komma och handla.
Jag håller med dej mvh en annan bygghandlare
 
  • Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
K
MrHandyman1 MrHandyman1 skrev:
Jobbar delvis på bygghandel och vi har ännu inte beställt påfyllning till våren så jag vet inget om årets inköpspriser ännu men med tanke på hur efterfrågan på byggmaterial är just nu skulle jag nog snarare tro att det blir lite av priskrig för att få kunderna att komma och handla.
Så vad är tipsen för oss som ska handla en massa virke? Hur får vi bästa kvalité och pris?
 
Hej
Jag köpte på hösten för att vara beredd på våren.
Lade trallen underst snyggt uppströad och regelvirket ovanpå snyggt uppströat.
Sen drog jag ihop paketet med spännband så jag kom åt att efterdra.
Toppade med lite reglar och lade plåt på och täckte över allt med pressenning, här måste man ha det rejält luftat och endast se till at det inte ryker in snö.
Jag köpte dessutom 25% för mycket så jag kunde välja de bästa bitarna.
Hela paketet tog 5 kvm av befintlig stenaltan som jag ändå inte använde under vintern.
Februari -21 var det ingen snö och "varmt" ute så jag drog igång.

Priset prutades där och då med pengar jag hade, vilket var en jävla röta visade det sig.
Så mitt tips är: Köp nu rätt kvalle till prutat dagspris. Läkta upp det i rätt monteringsordning och täck luftigt. Köp skruv så du har. Läs på hur man "Svenskt trä" eller vad det heter så du får rätt avstånd (jag mätte hela tiden från första raden som jag lade spikrakt, 145mm trall lade jag på ca 152 beroende på sista trallens läge) lade även takpapp mellan bärlinor och golvåsar och mellan golvåsar och trall. Tillverkade en skruvmall så alla skruv kom spikrakt/skruvrakt ;-)

Lycka till
/Workingclasshero
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.