Jag har köpt en 2rok på 51m2 lägenhet som jag kommer att renovera.
Men nu tycker jag att den är svår att planera och tänkte kolla om det finns någon här som har några tips.

Bifogar en bild på nuvarande planlösning som jag har mätt upp. Här ser man ett badrum i lägenheten samt ett som finns i trapphuset. Det finns en möjlighet att köpa loss det i trapphuset och införliva i lägenheten. Även om det inte är klart än så planerar jag för att det kommer gå igenom.

Bifogar även två bilder där jag försökt möblera. I de ritningarna har jag rivit halva nuvarande badrummet och gjort en garderob eller mindre klädkammare där. Samt flyttat in sovrumsväggen 500mm ungefär för att få större vardagsrum.

Men det blir ändå tajt att få till allt jag vill ha. Köks ö, matbord, soffgrupp och förvaring.
Kan tänka mig att flytta väggar, men helst inte köket.

Någon som har några förslag?
Har jag rimliga mått på möblerna?
 
  • Handritad planritning av en 51 kvm lägenhet som visar nuvarande badrum och möjligt extra badrum i trapphuset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en 2rok lägenhet med möbleringsförslag inklusive måttangivelser för rum och möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av en 2rok lägenhet med måttangivelser, markerat badrum och möbleringsförlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontat skulle jag fimpa förrådet och köra kök hela vägen längs den väggen med 90 graders vinkel mot badrummet. Sedan får du nog välja om du ska ha köksö eller ett väldigt stort matbord.
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
P
Känns som att trenden med köksö blir lite fel i mindre lägenheter. Jag hade kört ett L eller U-format kök, där du fortsätter köker utefter ytterväggen vid fönstret. Det skulle frigöra en massa golvyta så att det inte känns så trångt när man skall dra ut stolar eller ta sig runt i lägenheten
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
I en annan tråd var det en person som tänkte sig att kombinera köksön och matbordet genom att låta köksön bestå av ett 90 cm högt matbord med sittplatser på båda sidorna plus förvaring på ena kortsidan. Det tycker jag låter som en väldigt bra variant av ditt första alternativ.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Tar åt mig av det ni säger. Har varit väldigt inställd på köksö den här gången. Men kanske inte går då.

Fönsterbrädan är dock några cm längre än höjden på diskbänken, så inte möjligt att bygga kök förbi fönstret om man inte vill ha en glipa framför diskbänken vid fönstret.

Samt att avståndet köksvägg fram till fönstret bara är 58cm. Nuvarande diskbänk sticker ut ca 2cm framför fönstret. Så inte heller möjligt att ställa högskåp och kylskåp nära fönstret.
 
P
Om du har tillgång till lägenheten nu så skulle du kunna tejpa upp konturerna av köket, bord och ev köksön etc på golvet och se hur det känns och om det blir trångt eller ej
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Om du sätter köket på detta sätt så finns det bra med utrymme för både högskåp för ugn o micro och kyl och frys till höger. Om du sedan gör köksön integrerat i bordet som @BirgitS skrev så kanske du får det bästa av båda världar. Ritning av en lägenhetsplan med markerade köksmöbler och vitvaror samt texter om mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
T Tompafix skrev:
Om du sätter köket på detta sätt så finns det bra med utrymme för både högskåp för ugn o micro och kyl och frys till höger. Om du sedan gör köksön integrerat i bordet som @BirgitS skrev så kanske du får det bästa av båda världar.
Precis och det går ju att förlänga köksö-matbordet med åtminstone 60 cm för att få lite mer förvaring i 1-2 bänkskåp.
 
Något sånt här går ju också. Att du bygger köksön och ställer bordet mot den. Jag tror att du inte har rätt skala på antingen bordet eller köksön. Jag drog ner storleken på köksön så att den är hälften av bordet på denna skiss. Skiss av en våningsplan med proportioner för möbler, köksö och bord placerat mot den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Typ så här hade jag gjort.
Köksbord med utdragsskiva och klaffstolar när det kommer gäster.
Är inte klädförvaring i hallen den största utmaningen? (Det hade det varit för mig.)
Planlösning med köksbord, stolar och markerad klädförvaring i hallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Snyggt tips Torpfröken! Så var det stylat på visningen. Fast att matsalsmöblerna var vridna 90 grader och stod närmare sovrummet.

Just hallförvaring har jag inte tänkt som något problem förrän alla tar bort garderoben. Innanför dörren klarar jag mig med några krockar och en hatthylla tror jag. Men då behöver jag ju en garderob klädkammare som i gamla badrummet.
 
Lägenheten är inte superstor och någonstans måste man utgå från de förhållanden som faktiskt råder.

Köksön är det jag hade offrat först. En köksö är en trend som är väldigt platskrävande och om den ska vara något att ha behöver den va relativt rejäl.

Jag hade lagt köket i ett L mot ytterväggen och kört matbord centralt placerat, kanske ett runt rentav.

Soffan hade jag placerat mot ytterväggen också och använt väggen mot nästa (?) lgh som tv vägg.

Sovrummet hade jag minskat ner till 3100 i djup.


Ska se om jag kan skissa ihop hur jag menar :)
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Ritning av en lägenhetsplan med mått, möblering och en extra garderob vid entrén.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte om jag fick rätt mått (svårt att utläsa från den du postat) men något såhär hade jag nog gjort. La även in en garderob till entrén då det kan vara gött att ha någonstans i närheten av entrén där man kan hänga jackor mm dolt.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
i en liten 2-a kan 2 personer leva bekvämt om man inte möblerar och planerar för stora fester. Att planera 6 sitsplatser vid bordet där 4 av dom står tomma det mesta av tiden är ett slöseri med boytan, tycker jag. Tycker om Torpfrökens planlösning och möblering.
 
Nu har jag själv testat att rita i RoomSketcher.
Har svårt att ta bort ön. Provade att vrida soffan.

Glömde rita in badrummet.
Sovrummet har rätt mycket död yta. Har funderat på att flytta in väggen. Men det är väldigt mycket jobb för att bara hämta en halvmeter eller därikring till vardagsrummet.

Att rita köket utmed fönstret är inte ett alternativ tänker jag då fönsterbrädan är lägre än köksbänken. Bara några cm kanske men blir konstigt tänker jag. Hade de livat eller om fönstret varit högre hade det funkat.
 
  • Ritning i RoomSketcher som visar en möblerad planlösning med vardagsrum, sovrum utan badrum och kök vid fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.