Har ett plåtgarage som står på plintar som jag ska gjuta en platta till.
För att spara lite grävdjup så att jag inte underminerar plintarna är planen att isolera med 100 cellplast och 100 isodrän/pordrän. Vill sedan isolera väggar och tak så det går att ha lite värme ibland.

Att ha kantelement är väl onödigt eftersom garagets vikt bärs av plintarna?
Hur löser jag bäst övergången mellan platta och vägg med isolering och fuktspärr?
Ska plintarna gjutas in eller lämnas fria för rörelser kopplat till frost?
 
  • Grundstolpe, lerig, utgrävd, fuktig, betongplint, trä, plåtvägg, konstruktionsdetalj, nersmutsad, rötter, arbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tillägg.... eftersom garaget ibland kommer vara kallare än ute och ibland varmare så ska väggarnas fuktspärr vara på insidan av isoleringen.. rätt tänkt?
 
Hade det varit jag så skulle jag gjutit med kantbalkar i åtanke svårt att fixa i efterhand men ingen större extra kostnad vid gjutningen, hade även försökt att gjuta in plintarna.

Jag hade även skippat eller kikat mer på ångbroms insida de isolerade väggar då du har planerat att endast ha varmt då och då, generellt rekommenderas det inte ångspärr i ej uppvärmd lokal.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
T tengwa skrev:
Tillägg.... eftersom garaget ibland kommer vara kallare än ute och ibland varmare så ska väggarnas fuktspärr vara på insidan av isoleringen.. rätt tänkt?
I garaget hade jag skippat fuktspärr (där varmsidan ska vara på insidan hela tiden), eventuellt satt ångbroms om det ibland är uppvärmt och skall in blöta bilar osv - satsa på ventilationen dock.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
H hawk1ye skrev:
Hade det varit jag så skulle jag gjutit med kantbalkar i åtanke svårt att fixa i efterhand men ingen större extra kostnad vid gjutningen, hade även försökt att gjuta in plintarna.

Jag hade även skippat eller kikat mer på ångbroms insida de isolerade väggar då du har planerat att endast ha varmt då och då, generellt rekommenderas det inte ångspärr i ej uppvärmd lokal.
Tack för svar. Då väggar och tak är i plåt blir det kondens på insidan om man inte gör något alls. Men du menar att ångbroms är bra för ändamålet?
 
T tengwa skrev:
Tack för svar. Då väggar och tak är i plåt blir det kondens på insidan om man inte gör något alls. Men du menar att ångbroms är bra för ändamålet?
Då är det nog ännu mer tveksamt om du skall ha ngt alls. Man vill ju itne stänga in ev fukt mellan två icke genomsläppliga material, och det är svårt att få till något fullkomligt tätt.
Kanske isolera med något matieral som kan buffra fukt istället ?
Sen bör du ju iofs ha en luftspalt mellan yttervägg (tak) och vindduk + isolering också
 
Redigerat:
Så länge kondensen nöjer sig med att bildas på insidan av plåten, kan du alltid ha öppet nertill, så att kondensvattnet kan rinna ut snyggt och prydligt. Då är det väl tveksamt om det behövs någon ångspärr/broms alls.

Komplettera med mus/insektsnät så slipper du objudna gäster också.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.