Jag sitter och funderar på att göra en egenkonstruerad gärdsgård hemma. Dock så har jag inte ekonomi för att göra en riktig. Sitter och funderar på om man kan ta tryckt virke och göra en istället.
Då är min tanke att köpa brädor och dela så att det blir smalare bitar.

Tror ni att det är något som skulle kunna se hyffsat bra ut, eller kommer det bara se skit ut?
 
surris
Fredrik Julin Fredrik Julin skrev:
Jag sitter och funderar på att göra en egenkonstruerad gärdsgård hemma. Dock så har jag inte ekonomi för att göra en riktig. Sitter och funderar på om man kan ta tryckt virke och göra en istället.
Då är min tanke att köpa brädor och dela så att det blir smalare bitar.

Tror ni att det är något som skulle kunna se hyffsat bra ut, eller kommer det bara se skit ut?
Spontant låter det dyrare att köpa tryckimpregnerat virke än granslanor från någon bonde?
Enligt mig skulle det se skit ut, du kommer aldrig kunna återskapa en autentisk gärdsgård med tryckimpregnerat virke.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
surris surris skrev:
Spontant låter det dyrare att köpa tryckimpregnerat virke än granslanor från någon bonde?
Enligt mig skulle det se skit ut, du kommer aldrig kunna återskapa en autentisk gärdsgård med tryckimpregnerat virke.
Jag är helt inne på att det kommer inte se likadant ut för fem öre. Tanken är väl mer att det ska påminna om en gärdsgård, fast med tryckt virke istället för riktigt virke.
Det som väger över att ha tryckt är att jag har inte riktigt tiden till att göra allt som man ska göra inför en riktig, samt kunskapen såklart.
Nu är jag bara ute och spånar, men det kan lika väl sluta med att vi lejer bort arbetet till en hantverkare som gör det efter konstens alla regler :)

Men tack för feedbacken!
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
coconut
Vad har du räknat på för kostnad för per meter för ditt projekt?
 
coconut coconut skrev:
Vad har du räknat på för kostnad för per meter för ditt projekt?
Jag har inte räknat på något än. Utan är mer ute efter vilket som kan tänkas bli billigast, se bäst ut (om jag inte köper en riktig gärdsgård). Sen är vill jag helst kunna göra så mycket själv, och göra en riktig gärdsgård har jag inte kunskap till.

Kommer räkna mer på kostnaderna när jag har kommit längre i mitt tänk :)
 
Jag kan inte se var i landet du håller hus, sånt kan vara bra att skriva ut om man är på jakt efter långa granslanor till gärdsgårdsbygge;)
 
F fribygg skrev:
Jag kan inte se var i landet du håller hus, sånt kan vara bra att skriva ut om man är på jakt efter långa granslanor till gärdsgårdsbygge;)
Ahh, det har jag nog missat att skriva in.

Jag befinner mig mitt emellan Vänern och Vättern, i Skövde kommun :)
 
S
Varför bemöda dig med tryckat virke isf? En gärdsgård är ju bara ett staket. Behövs inte tryckat virke till det. Järnvitriol skulle jag köra med och vanligt virke.
 
  • Gilla
Fredrik Julin
  • Laddar…
Jag kan tycka det kan se bra ut med 'känslan' av gärsgård, men byggt med tryckt (45x45). Vi fuskade dock med stålstolpar, så om det blev billigare ska jag låta vara osagt.
 
  • Trädgård med modern gärsgårdsstaket i tryckimpregnerat trä och stålstolpar, stenlagd gång och pergola.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredrik Julin
  • Laddar…
M Mikael_Sv skrev:
Jag kan tycka det kan se bra ut med 'känslan' av gärsgård, men byggt med tryckt (45x45). Vi fuskade dock med stålstolpar, så om det blev billigare ska jag låta vara osagt.
Snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.