Skadat träbjälke i vindsutrymme med hål och ojämnheter som kan tyda på skadeangrepp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälke och tak med spår av skador eller slitage på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men Skadat träbalk i taket med synliga spår av vittring och förmultning uppåt en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vill inte ens veta egentligen.... Bävar för svaret. Men varför ser det ut så här i taket uppe på vinden?
 
  • Ledsen
Violina
  • Laddar…
Karlia
Du kanske inte vill veta men jag vill! Ser ut att vara rejäla gångar.

Det brukar tipsas om att fråga jourhavande biolog, https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html.
Om du gör det, snälla återkom med svaret!

Det behöver absolut inte vara någon fara, jag har precis målat 100—åriga brädor som det var väldigt mycket gångar i. Men brädorna är fortfarande ordentligt stadiga.
 
N nernu skrev:
[bild] [bild] Men[bild] Jag vill inte ens veta egentligen.... Bävar för svaret. Men varför ser det ut så här i taket uppe på vinden?
Hej!

Fick du reda på vad orsaken till skador på bjälkarna var?
Har upptäckt något hos mig som ser väldigt likt ut…
Mvh Fredrik
 
  • Närbild på träbjälkar med synliga skador och spillror, eventuella tecken på rötskador eller insektsangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar i tak med synliga skador och urgröpningar, möjliga tecken på röta eller insektsangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad bjälke med sprickor och sågspån, tecken på möjlig rötskada eller insektsangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N nernu skrev:
[bild] [bild] Men[bild] Jag vill inte ens veta egentligen.... Bävar för svaret. Men varför ser det ut så här i taket uppe på vinden?
Hej. Jag har samma problem i vinden så min fråga om du fick svar av någon
 
A abedalrefa skrev:
Hej. Jag har samma problem i vinden så min fråga om du fick svar av någon
Hej!
Jag anmälde till mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) som skickade ut en skadedjurstekniker. De kom fram till att det var helt ofarligt hos mig. Något som heter Blåhjon som lever under barken på trä men som inte orsakar skada på bärigheten. Hos mig var det dessutom ett äldre angrepp och inget aktivt.
Men hade ändå anmält det till ditt försäkringsbolag. Ingick i hemförsäkringen och kostade mig inget att få hit någon att titta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.