K
Fury
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 123 andra personer som har gjort quizet "Kan du ekologiska byggvaran?"

Bommade vinkeln på sedum
 
S
Jag fick 5/10 rätt, vilket är bättre än 11 andra personer som har gjort quizet "Kan du ekologiska byggvaran?"

Bara 12 personer på forumet som inte fuskar. Så jävla patetiska ni är.
 
Nu måste jag invända mot ett svar! 😮Vad det gäller miljöprofil så är det väldigt svårt att argumentera för något annat än tryckimpregnerat trallvirke.

Obehandlad fura kräver användning av högkvalitativt (kärn)virke som passar bättre för andra användingsområden som dörrar eller fönster. I applikation som trall, en väldigt utsatt tillämpning, har det dålig varaktighet och kommer snabbt ruttna relativt andra material. Tryckimpregnerat virke å andra sidan görs av splintved av kvalitet som annars lämpar sig bäst för pappersmassa eller förbränning, vilket båda leder till en nästan omedelbar återgång av den bundna kolen i atmosfären. Tryckimpregnerat virke har dessutom en betydligt bättre hållbarhet och livslängd relativt obehandlad furu - båda dessa faktorer leder till minskat virkesuttag och högre koldioxidlagring.

Återstår då eventuell gifteffekt av tryckimpregneringen, och vad jag vet finns det inte några indikationer på att (dagens svenska) tryckimpregnering skulle ha starka negativa miljöeffekter (även om all kemikalieanvändning så klart bör minskas). Kanske finns det ett hälsoargument, men även detta tror jag är svagt, och framför allt så hör det kanske hemma snarare inom hälsa än miljövänlighet!
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.