Vi ska måla taket vitt i ett rum.
Taket består av grova bräder och mellan dessa finns flera mm grova springor och det kommer ut små mängder sågspån. Kan man använda billig latexfog och fogpistol för att täta springorna och därefter rengöra med målartvätt och rolla med vit takfärg?

/Pontus
 
Ja, testa på en springa först och se resultatet.
 
Fyller man springorna så finns det väll ingen anledning att ha kvar brädtaket? Skulle själv gipsa eller sätta något annat tak då detta måste vara mycke lättare än att stå i tak med latex.
 
Dels är det lite lågt till tak, ca 2,20 och jag vill inte sänka ytterligare, dels skulle jag vilja ha kvar intrycket av bräder, men det är kanske svårt att fylla springorna bara i botten för att hålla sågspånen inne och ändå bevara markeringen mellan bräderna?

/Pontus
 
En gips skiva är ju inte tjockare än 13 mm så det kan du väll offra i höjd om taket är någorlunda jämt. Rinner det ner stora mängder spån och man vill behålla planken så går det kanske att skotta undan upifrån och lägga papp emelan. Eller kanske då passa på att byta ut till bättre isolering.
 
Eftersom det är ett hus från 1876 vill man ju bevara så mycket som möjligt av känslan. De tidigare ägarna har brutit upp golven nere, isolerat och tätat, vilket inte är så dumt eftersom man slipper golvdrag. Men jag älskar de gamla brädgolven som finns kvar på övervåningen och vill helst inte försöka öppna uppifrån. Brädtaket hör ju också lite till "stilen", men jag vill inte ha sågspån och jag vill helst ha det vitt. Men det är kanske svårt att få upp latexen snyggt i springorna, mot tyngdlagen. Det handlar ju inte om några enorma mänger spån, så det kanske funkar att bara försöka få in färgen i springorna med en liten pensel innan man rollar.

/Pontus
 
Vi har sådana tak också, helt fantastiskt vackra med superbreda handhyvlade brädor, handsmidda spika och allt, och vi har lärt oss leva med att de då och då singlar ner en aning sågspån eller enbarr(!). Har sett ett par gamla handhyvlade brädtak där man försökt kladda med olika slags fyllningar mellan springorna, och det såg i båda fall hemskt ut.

Går det inte att leva med skulle jag fundera över enklare lösningar först, innan jag plockade fram latexen. Går det t.ex. inte att slå in tätningslister av lin i springorna (ser ut som runda snören)? Kunde ju vara värt att testa med en snutt, är ju lätt att plocka bort om det inte funkar. Finns i olika bredder i alla byggnadsvårdsbutiker.

O en sak till - rolla inte utan styk taken med pensel! Mycket snyggare!
 
Jo, det går säkert! Om de finns i lite olika storlekar! Tack för tipset!
Det är ju en större arbetsinsats att stryka med pensel, men blir det snyggare kan jag acceptera det. Du menar att det ser mer "äkta" ut med fina ränder i färgen? Man får ju vara försiktig med roller så det inte blir knottrigt!

/Pontus
 
Förstår fullständigt att man inte vill dölja de fina plankorna om det inte är så att det ligger någon ful generalskarv mitt i taket. Målade själv bara planken i köket när det vävspända taket försvann i sammband med köksrenoveringen. Nu har jag då bara vanliga spontade 1"4 eller liknande men det ger liv åt taket. Jag gick bara över som hastigast med pensel i de grövsta springorna men inget heltäckande milimeter jobb. Och i direkt efter på med rollern. Tipset med snöre i skarvarna låter jättebra då det går att trycka in snöret så att glipan blir kvar. Och sedan klarar snöret av att ta upp de förändringar som sker med fukt ändringarna. Borde kanske se till att få dit snöret då det är som torrast (vintertid har jag för mig) så att glipan inte blir så stor att snöret ramlar ner året efter. Kanske även går att doppa snöret i något lim så att det fäster bra på båda sidorna?
 
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Tack för alla bra tips!
Taket ser lackat ut, så det blir avtvättning med målartvätt, kvistlack för säkerhets skull, Jotun grundfärg så att det fäster och Jotun Lady takfärg i två strykningar med pensel. Bör man måla alla lager med pensel eller kan man rolla på grundfärgen?

/Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.