Hej.

Jag och min sambo går i tankarna att vi ska eventuellt ska bygga nytt hus.
Jag har en brf som ska säljas och vi bor just nu i hans fritidshus med en tomt ganska högt upp på ett berg.
Vi har flera alternativ att gå på och det jag är mest sugen på är att riva fritidshuset och bygga helt nytt på tomten som han redan äger.

Frågan är vart börjar man?
Det är så många frågetecken från min sida då jag aldrig bott i hus.
Finns det någon "punktlista" som man kan utgå ifrån?
En typ steg för steg lista.
ska man börja med att titta ut vilket hus man vill ha/ha råd med?
Eller ska man börja med att titta vad själva markkostnaderna blir?
Det är en hög/brant backe upp så utgår ifrån att det kommer bli mkt kostnad att få till grunden till huset.
Ngn som har något bra tips för en helt nybörjare?
 
Inför alla husköp eller tänkta byggprojekt är steg ett att prata med banken för att ta reda på förutsättningarna! Hur mycket pengar har ni att lägga in själva, och hur mycket får ni låna?

När ni har de ekonomiska ramarna klara, börjar det roliga!
 
  • Gilla
Caroline Lai
  • Laddar…
surris
Första steget borde vara att kolla om ni får riva fritidshuset och bygga ett permanentboende. Om ni inte redan gjort det.
 
  • Gilla
Caroline Lai
  • Laddar…
Jag håller med surris. Börja med att ta reda på om ni över huvud taget får bygga ett permanentboende på platsen (kan ju i och för sig 'maskeras' genom att man bygger ett nytt större fritidshus med åretruntstandard).

Finns det någon detalj- eller översiktsplan? Vad säger den om området?
Kommunen har en massa krav som måste uppfyllas om allt ifrån avstånd till andra permanentboenden (De vill inte betala för hemtjänst, skolskjuts, etc till ett ensligt hus lång ut i skogen), vatten/avloppslösning, tillgänglighet, etc.
 
  • Gilla
Caroline Lai
  • Laddar…
Tack för superbra svar.
Efter att man fått koll på ok med permanentbygge,detaljplan och den ekonomiska biten.
Kollar man över markarbetet då? Eller gör man det parallelt med att man väljer hus?
Vad är nästa steg?
 
Markbiten blir nog nästa steg. De flesta kataloghus är gjorda för platta på mark och går bort om marken är väldigt kuperad. Såvida man inte är beredd att lägga stora pengar på sprängning och schaktning...
Men rent generellt ska man försöka få huset att passa in i omgivningen, så att då spränga fram 200 kvadratmeter plan yta i en bergssluttning känns inte rätt.
 
  • Gilla
Caroline Lai
  • Laddar…
Kan man be en markentreprenör (vet inte om det heter så) att komma och titta på marken och be dom säga vad man behöver göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.