I min källare så har färgen släppt färgflagnor lite överallt. Hur ska jag göra för att måla om detta lite snabbt och snyggt?

Går det att måla med linoljefärg i källare?
 
  • 20240309_134745.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En källarvägg och golv med flagnande färg och en vit värmeelementskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Luddet är förmodligen en saltutfällning. Acceptera golvets öde och gå vidare är mitr råd. Såna där 50-tals källargolv är hopplösa.
 
Tvätta och borsta bort lös färg och måla över med en vanlig enkel betongfärg, billigaste alternativet och du får göra om det igen om 5-10 år.
Eller så kan man sätta klinkers istället.
Har gjort båda delarna. Snickarboden har målat golv och har gjorts två gånger på 35 år.
Tvättstuga, fd pannrum, etc, har fått klinkers och jag tog inte bort all färg utan rengjorde, primade och så klinkers. Inget har släppt efter 25 år på den äldsta. Den övre bilden är identisk med vår tvättstuga, t.o.m. färgerna.😂
Gamla pannrummet och tvättstuga på bild.
Klinkergolv med terrakottafärgade plattor och ljusa fogar i ett rum med vit dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snickarrum
Renoverat rum med ljust målat betonggolv, träskåp och vitt rör längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Rooten48 och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tvätta och borsta bort lös färg och måla över med en vanlig enkel betongfärg, billigaste alternativet och du får göra om det igen om 5-10 år.
Eller så kan man sätta klinkers istället.
Har gjort båda delarna. Snickarboden har målat golv och har gjorts två gånger på 35 år.
Tvättstuga, fd pannrum, etc, har fått klinkers och jag tog inte bort all färg utan rengjorde, primade och så klinkers. Inget har släppt efter 25 år på den äldsta. Den övre bilden är identisk med vår tvättstuga, t.o.m. färgerna.😂
Gamla pannrummet och tvättstuga på bild.
[bild]
Snickarrum
[bild]
Hej. Vet su vad klinkersen du har på översta bilden heter?
 
T Tetta66 skrev:
Hej. Vet su vad klinkersen du har på översta bilden heter?
Tyvärr inte. Jag köpte det som de hade "reapris" på till källaren.
 
  • Gilla
Tetta66
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Tyvärr inte. Jag köpte det som de hade "reapris" på till källaren.
Synd 😢
 
G
Alkydfärger brukar släppa precis så där, du kan testa Hagmans 1k golvfärg i stället, den andas alla fall något bättre. Skrapa och rengör ordentligt innan. Om klinker bör du nog slipa med betongslip först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.