När man borrar pressar man ner tryckluft för att blåsa upp kax.
Det är klart att det påverkar grundvattennivån något just under arbetet.
En större påverkan kan eventuella sprickor ha om dom leder upp tryckluften fel så den hamnar under huset (om man borrar nära).
 
G Genomklok skrev:
risk är att borrhålet dränerar marken runt huset och på så sätt sänker av grundvattnet
Obefintlig risk skulle jag säga då alla borrhål skall stålfodras minst 2 meter i berg, detta tätas dessutom.

Klåpare i borrbranschen som struntar i att fodra är nog icke existerande, då en borrig + kompressor inte är något du springer in på Jula å köper för några hundralappar..
 
Karrock
Jarlingar Jarlingar skrev:
Obefintlig risk skulle jag säga då alla borrhål skall stålfodras minst 2 meter i berg, detta tätas dessutom.

Klåpare i borrbranschen som struntar i att fodra är nog icke existerande, då en borrig + kompressor inte är något du springer in på Jula å köper för några hundralappar..
Man kollar så att de är anslutna till geotech och att de borrar enligt normbrunn 20 så har man blivit av med de värsta fuskarna.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Obefintlig risk skulle jag säga då alla borrhål skall stålfodras minst 2 meter i berg, detta tätas dessutom.

Klåpare i borrbranschen som struntar i att fodra är nog icke existerande, då en borrig + kompressor inte är något du springer in på Jula å köper för några hundralappar..
I de flesta fall upptäcks nog inte detta när det händer, och normalt är det (rent tekniskt) oproblematiskt. Jag har sett ett flertal fall där troligen varken borraren eller fastighetsägaren vet om att det hänt, men det syns på grundvattennivån i omgivningen.

Men med den grundläggning som TS har (och för grundvattenberoende ekosystem) kan det ha avgörande betydelse, även om sannolikheten som sagt är liten.
 
A AndersS skrev:
Allt kan gå fel [länk]
Men utifrån den stora mängden borrade hål för bergvärme och brunnar där inget har hänt så är sannolikheten såg låg att man i förväg inte behöver kalkylera med den den.
Större risk att få ducka för borrkrona som Tunnelbaneförare ;)
 
M MagHam skrev:
När man borrar pressar man ner tryckluft för att blåsa upp kax.
Det är klart att det påverkar grundvattennivån något just under arbetet.
En större påverkan kan eventuella sprickor ha om dom leder upp tryckluften fel så den hamnar under huset (om man borrar nära).
Nu har vi rätt tätt mellan hålen här men vid två tillfällen har man lyckats blåsa upp vatten genom grannes (olika grannar) borrhål vid borrning av nya. Ena gången sköt man till och med upp kollektorslangen i processen.
 
  • Wow
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.