Hej!

Någon som har ett JA-60C alarm med den trådlösa keypaden JA-60D?

Som nu husägare fick jag "ärva" ett JA-60c för en billig pening, men har nu "nollat" det 3ggr på huvudenheten utan att få den trådlösa keypaden(JA-60D) att funka.
Det går inte att skicka test signal till huvudenheten(slå masterkoden,fabrikskod) dock identifierar huvudenheten keypaden utan problem vid installation(dvs det är inget kommunikationsproblem).
Keypaden kanske är paj?
Någon som vet om man måste "nolla" keypaden också för att få fram MasterCoden ifrån fabrik? Dvs "nollas" inte keypaden om man "nollar" huvudenheten? Isåna fall hur "nollar" man keypaden, manualerna som medföljer är utan tvekan undermålliga!

Kan jag inte nyttja keypaden så larmet värdelöst för mig.
Tacksam för svar!

//Micke
 
Har inte ovanstående larm men har ett JA63, med JA60F keypad. Du skriver att installation fungerar, men inte signaltest? Kan du gå in i U (användar) eller P (installation) läge F0+master (1234) eller F0+installation (6060) via keypaden? (funkar kanske inte på JA60?) När du nollar centralenheten så försvinner väl alla enheter som är installerade och du behöver installera dem igen eller?
Manualer kan du hitta på: http://www.jablotron.cz/en/ (men de kanske du hade redan?) de äldre produkterna finns längre ner på sidan.

Annars finns det ju nya keypads (500-800:) att köpa eller fjärrkontroller (200:) om du föredrar det.
 
Nuno skrev:
Har inte ovanstående larm men har ett JA63, med JA60F keypad. Du skriver att installation fungerar, men inte signaltest? Kan du gå in i U (användar) eller P (installation) läge F0+master (1234) eller F0+installation (6060) via keypaden? (funkar kanske inte på JA60?) När du nollar centralenheten så försvinner väl alla enheter som är installerade och du behöver installera dem igen eller?
Manualer kan du hitta på: [länk] (men de kanske du hade redan?) de äldre produkterna finns längre ner på sidan.

Annars finns det ju nya keypads (500-800:) att köpa eller fjärrkontroller (200:) om du föredrar det.
Tjena!

Jorå jag kan gå in i U eller P-läge men inte ifrån keypaden endast ifrån huvudenheten.
Slår jag F0 master ifrån keypaden går larmet och slår jag F0 servicekod så står det tamper C på huvudenheten.
Jag tror dock att det inte går ifrån JA-60d keypaden som endast kan larma/avlarma typ.
Får väl utgå ifrån att keypaden e paj, e ju ganska kasst utan en sådan och får väl införskaffa en ny.
Tycker bara det är så skumt att keypaden registeras av huvudenheten samt sabotageskyddet på den funkar, men det funkar ej att testa signalen eller larma/avlarma ifrån den....:(
Kan ju i värsta fall vara fel på huvudenheten? Dock funkar alla andra enheter emot den så det verkar långsökt.


//Micke
 
Går det att larma på och av med keypaden (JA60D)? Behöver/har du installera/t om den eller någon annan enhet efter total reset? Går larmet direkt efter F0+master eller blir det tamper av du trycker för många gånger?
 
Nuno skrev:
Går det att larma på och av med keypaden (JA60D)? Behöver/har du installera/t om den eller någon annan enhet efter total reset? Går larmet direkt efter F0+master eller blir det tamper av du trycker för många gånger?
Nix det går inte att larma/avlarm med keypaden.
Jag har installerat om alla enheter ett antal ggr.
Det blir tamper C direkt efter F0 + Master.

Dock om jag förstod det rätt så kan man ha en mastercode på keypaden och en på huvudenheten, stämmer det, verkar konsigt tyckte jag?
dvs om jag nollar huvudenheten så kan jag larma/avlarma på den med mastercode 1234 fabrikinst, men jag kanfortfarande inte larma/avlarma med keypaden, kan det bero på att det är en annan mastercode(förra ägaren) satt på den och jag vet inte hur man nollar keypaden.


//Micke
 
Känns inte som olika koder, då koden sitter i huvudenheten och inte i keypad. Blir det tamper C eller c? Har lagt till en egen användar kod och testat då? Vad händer om du trycker F1? Vad händer om du trycker 1234?
 
Nuno skrev:
Känns inte som olika koder, då koden sitter i huvudenheten och inte i keypad. Blir det tamper C eller c? Har lagt till en egen användar kod och testat då? Vad händer om du trycker F1? Vad händer om du trycker 1234?
Lägger jag till användarkoden på keypaden eller på huvudenheten?
Att slå F1 funkar då larmas det men inget händer med 1234, vill ju ha kod for att larma.
Lägger jag in en användarkod på keypaden gäller den då också på huvudenheten?
Hur som helst det funkar inte med koder.
Jag larmade nu med fjärren och sprang runt lite där jag har deckarna och dom verkar onekligen inte göra sitt jobb larmar i bland typ eller inte alls.
Det rolga är att dom funkar klockrent i testläget...
Detta skit åker tillbaka. Någon som kan tipsa om ett bra larm som inte kostar en förmögenhet?

//Micke
 
Förmodligen får du lägga till den på huvudenheten. 1234 som master bör ju också ändras (liksom 6060). Fungerar det att larma av med 1234 på keypad när du larmat på med F1? Kod för att larma behöver man inte enligt mig peronligen (om du nu inte vill veta vem som larmade på). Det där med deckarna kan vara så enkelt att de går ner i ett 5 min viloläge efter att ha blivit triggade (kan ändras till 1 min). Om du går igenom huset, förbi alla PIR och sedan larmar på så kommer huset vara "olarmat" i 5 min. Detta är en batterisparsfunktion. Magnetkontakten har inte detta läge.
 
Nuno skrev:
Förmodligen får du lägga till den på huvudenheten. 1234 som master bör ju också ändras (liksom 6060). Fungerar det att larma av med 1234 på keypad när du larmat på med F1? Kod för att larma behöver man inte enligt mig peronligen (om du nu inte vill veta vem som larmade på). Det där med deckarna kan vara så enkelt att de går ner i ett 5 min viloläge efter att ha blivit triggade (kan ändras till 1 min). Om du går igenom huset, förbi alla PIR och sedan larmar på så kommer huset vara "olarmat" i 5 min. Detta är en batterisparsfunktion. Magnetkontakten har inte detta läge.
Nää det e sant man kan ju ha att man larmar med F1, men det måste ju vara att avlarmning sker med kod.
Jag har nu ändrat min master och det går icke att larma med den på keypaden, men som vanligt på huvudenheten, har gjort inställning 300 som sätter att kod krävs dvs det går inte att larma/avlarma med F1. Och nu går det inte att larma/avlarma med F1 på keypaden. Men det går fortfarande inte larma den med kod heller....*suck*

Hehe nu skulle jag precis testa att larma av med kod och keypad genom att öppna och sänga dörren, då gick larmet då jag även har en deckare i hallen, hur löser man det? Har jag totalt missuppfattat det hela, visst måste man kunna kombinera deckare och magnetkontakt dvs att deckaren även täcker av ingången?
Rent teoretiskt kan man ju krossa en ruta på en ytterdörr och ta sig in utan att magnetkontakten gör någon nytta.
Skit larm bortskänkes...:)

//Micke
 
Det låter onekligen som om keypaden inte är riktigt frisk. Det är inte så att någon särskild siffra är paj och därför blir det knas? Testa som en sista grej att lägga in en t.ex 1111 eller 2222 etc. Piper det förresten när man trycker på knapparna? Har inte riktigt koll på hur din keypad ser ut. De nya som kommit (den senaste månaden) får faktiskt nästan ok i design...
Du måste lägga in magnetkontakten som fördröjd (du får en viss tid på dig efter att dörren öppnats) och den PIR som du triggar vid ingång som nästa fördröjd, den är då fördröjd om dörren öppnas. Men om någon tar sig in genom fönstret (utan att magnetkontakten triggats) så går den direkt. Alla andra skall vara direktlarmande (om du nu inte vill annorlunda). Jag köpte vårt larm från www.gb-trading.se testa att skicka ett mail (eller ring) till dem (en kille...), jag fick otroligt bra respons och hjälp när jag köpte/installerade vårt larm (jag menar vem sitter och svarar på frågor i närmare 30 min per telefon i dagens moderna samhälle?), eller till www.alarmera.se (har billigare prylar, dock kan du nog pruta hos GB-trading...) och ställ dina frågor till dem.
Verkar deckarna funka som de skall efter 5 min som jag skrev ovan?
 
Nuno skrev:
Det låter onekligen som om keypaden inte är riktigt frisk. Det är inte så att någon särskild siffra är paj och därför blir det knas? Testa som en sista grej att lägga in en t.ex 1111 eller 2222 etc. Piper det förresten när man trycker på knapparna? Har inte riktigt koll på hur din keypad ser ut. De nya som kommit (den senaste månaden) får faktiskt nästan ok i design...
Du måste lägga in magnetkontakten som fördröjd (du får en viss tid på dig efter att dörren öppnats) och den PIR som du triggar vid ingång som nästa fördröjd, den är då fördröjd om dörren öppnas. Men om någon tar sig in genom fönstret (utan att magnetkontakten triggats) så går den direkt. Alla andra skall vara direktlarmande (om du nu inte vill annorlunda). Jag köpte vårt larm från www.gb-trading.se testa att skicka ett mail (eller ring) till dem (en kille...), jag fick otroligt bra respons och hjälp när jag köpte/installerade vårt larm (jag menar vem sitter och svarar på frågor i närmare 30 min per telefon i dagens moderna samhälle?), eller till www.alarmera.se (har billigare prylar, dock kan du nog pruta hos GB-trading...) och ställ dina frågor till dem.
Verkar deckarna funka som de skall efter 5 min som jag skrev ovan?

Ska börja att säga ett stort tack till dig Nuno för din hjälp!
Japp deckarna funkar som du sa..:)
Och jag har även hittat "felet" med keypaden...Dvs jag fick tag i förra ägaren och testade hans kod haha då funkade det ju direkt. MAO när man nollar huvudenheten så nollas inte keypaden......Det vore ju bra om detta stod i manualen..

Angående PIR i hallen måste jag zona den med magnetkontakten eller?

//Micke
 
Nej, de behöver nog inte läggas i samma zon (eller så kanske de måste). Den skall bara ligga som nästa fördröjd, dvs om dörren öppnas ge ingen reaktion inom en viss tid (ingångsfördröjningen). Vet du hur du byter kod nu då? Riktigt skumt med olika koder, kanske därför den inte finns längre....?
 
Nuno skrev:
Nej, de behöver nog inte läggas i samma zon (eller så kanske de måste). Den skall bara ligga som nästa fördröjd, dvs om dörren öppnas ge ingen reaktion inom en viss tid (ingångsfördröjningen). Vet du hur du byter kod nu då? Riktigt skumt med olika koder, kanske därför den inte finns längre....?
Japp bytt kod nu och det funkar!
Kan inte fatta att man har olika koder och sen inte beskriver hur man nollar keypaden(om man nu kan det?)
Satta bygel till delay i PIR i hallen och det verkar som det funkar nu! *pust*

//Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.