Hej!

Har en diskmaskin som installerades av en hantverkare vid renoveringen. Skivan som
Sitter på diskmaskinen sitter dock snett så den slår i nedre kant när man öppnar, väldigt störigt. Han är väldigt upptagen men har tänkt komma ut men tänker att det ska jag väl kunna fixa själv. Hur justerar man denna skiva? Någon som monterat en sådan innan? IKEA kök.

Finns skruvar på höger och vänster sida av diskmaskinen men jag kan inte se att dessa verkar ha något med skivan att göra, se bilder

Tack 🙏
 
  • Diskmaskinslucka med snedställd frontpanel som slår i köksskåp vid öppning, synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskin under bänkskiva med snett monterad frontpanel som behöver justeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskin öppen visar sned monterad skiva och diskmaskinens interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snedmonterad frontpanel på diskmaskin som slår i underkant vid öppning i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter luckan snett mot diskmaskinen? Annars kanske du måste justera diskmaskinenens fötter bara?
 
P pjkw skrev:
Sitter luckan snett mot diskmaskinen? Annars kanske du måste justera diskmaskinenens fötter bara?
Hej! Tack för svar. från vad jag kan se så verkar maskinen sitta rakt. Det är skivan som monterats lite snett…
 
A
Kalle91 Kalle91 skrev:
Hej! Tack för svar. från vad jag kan se så verkar maskinen sitta rakt. Det är skivan som monterats lite snett…
det behövs en bild rakt framifrån , men det ser ut som om bänkskivan sitter fel dvs skåpstommarna höger och vänster om diskmaskinen

sällan att någon snickare får till detta rakt det är en utomordentlig anledning till att inte ha integrerade produkter i kök.

Den turkiska maskinen kanske sitter rakt om luckan inte kärvar, en bild framifrån med öppen lucka hjälper till där med
täckluckan skall då sitta centrerad på maskinens lucka. turkiska maskiners fastsättning av ytterlucka har mycket i övrigt att önska och justeringen är där efter , men om inte ytterluckan är parallell i sida med skåpen (samma luftspalt) kan det gå att lossa ytterluckan och justera den där med.
Hur eller hur ett djävla skitjobb
 
Redigerat av moderator:
electroluxaren skrev:
det behövs en bild rakt framifrån , men det ser ut som om bänkskivan sitter fel dvs skåpstommarna höger och vänster om diskmaskinen

sällan att någon snickare får till detta rakt det är en utomordentlig anledning till att inte ha integrerade produkter i kök.

Den turkiska maskinen kanske sitter rakt om luckan inte kärvar, en bild framifrån med öppen lucka hjälper till där med
täckluckan skall då sitta centrerad på maskinens lucka. turkiska maskiners fastsättning av ytterlucka har mycket i övrigt att önska och justeringen är där efter , men om inte ytterluckan är parallell i sida med skåpen (samma luftspalt) kan det gå att lossa ytterluckan och justera den där med.
Hur eller hur ett djävla skitjobb
Hej, tack för svar såhär ser det ut framifrån .

Trycker jag upp skivan på vänster nederkant så blir mellanrummet mellan bänkskivan och skåpsskivan mindre och den slutar slå i där nere. Andra bilden visar hur mellanrummet blir mindre när jag trycker upp med handen.
 
  • Köksskåp och bänkskiva med synligt mellanrum som kan justeras genom tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mellanrum mellan vit bänkskiva och ljusbrunt skåp i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle behöva kolla bänkskivan med laser. Din diskmaskinsfront ser ju ut att vara parallell med lådfronter och täcksidan bredvid, om du ska justera diskmaskinsfronten till att bli rak mot bänkskivan kommer den bli hopplös sned mot sidorna istället.
 
A
Kalle91 Kalle91 skrev:
Hej, tack för svar såhär ser det ut framifrån .

Trycker jag upp skivan på vänster nederkant så blir mellanrummet mellan bänkskivan och skåpsskivan mindre och den slutar slå i där nere. Andra bilden visar hur mellanrummet blir mindre när jag trycker upp med handen.
hela köket är snett , jag skulle skjutit snickaren flera ggr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.