Ska om drygt en vecka få två stycken luftvärmepumpar installerade! Behöver hjälp med hur man bäst planerar för elinstallationen!

Det handlar om Mitsubishi Electric FD25VAH som enligt uppgift ska kopplas till 1-fas och 10A trög säkring. Enligt villkoren för standardinstallation kopplas elen till stickkontakt eller bef dosa, ej proppskåp. Nu är saken den att det inte finns några jordade uttag i rummen där pumparna ska sitta, utan endast ojordade. Dock finns fyra stycken elradiatorer från ca 1985 (central styrning och termostat) i varje rum. De är fast anslutna och det står 380v på etiketten vid anslutningen. Jag har inte skruvat loss och räknat sladdar.

Hur gör vi nu bäst med anslutningen av värmepumparna? Vi vill inte ha de dammrostande och fula radiatorerna kvar utan planerar att plocka bort allihop. Man får ju inte blanda jordade och ojordade uttag i samma rum men värmepumpen kräver såklart jordat uttag. Jag antar att radiatorerna är kopplade till två faser och jord. Kan man plocka bort de ojordade uttagen och istället göra fyra jordade uttag av de fasta installationerna genom att ändra en av faserna till nolla i elcentralen, eller finns det risker med detta?

Eller ska man be elektrikern att dra en jordad utomhuskabel till en dosa på utsidan och be installatören kolla värmepumpen till denna?

/Pontus
 
Om du river bort alla elradiatorer är det säkert möjligt att se till att du kan få fram 230V till en dosa mha befintliga kablar och kan där fast ansluta värmepumpen vilket jag förstod var ett alternativ. Då behöver du inte bekymra dej om jordade uttag i övrigt såvida du inte vill konvertera till jordat.
 
Hur gör du när det är 20 grader kallt ute, utan några radiatorer?
 
Jordad apparat i rum med ojordade uttag?
Att sätta anslutningen på utsidan lär inte ändra på något som jag ser det utan det är fortfarande det med att man inte blandar ojordat och jordat i samma rum.

/Kent
 
Pefo: Byter jag på en av kablarna får jag byta alla fyra och ta bort de ojordade, eftersom man inte får blanda.
Gp: I rummet längst bort från värmepumpen kommer det att finnas en radiator av modernare snitt och med stickpropp. Det rummet vi pratar om nu är rummet där värmepumpen sitter. Den producerar drygt 3kW vid -15. Den funkar även vid -20, men det handlar bara om någon dag enstaka år i Växjö och det finns kakelugnar.
Snickarboden: Du har nog tyvärr rätt... Man ska nog konvertera hela rummet alternativt sätta innedelen minst 2m från de ojordade uttagen.

/Pontus
 
Pongu>Nej, som jag ser det så handlar det om att _apparaten_ är jordad i ett för övrigt ojordat utrymme.
Avståndet mellan anslutningspunkterna kan knappast spela roll.

/Kent
 
Man får sätta en jordad innerdel till tex. L/L i ett ojordat utrymme men då ska avståndet vara min 2 meter mellan uttaget och den jordade innedelen.
Men eftersom innedelen är helt inkapslad i plast trorde faran vara minimal.
 
elmont>Kan du eller nån förklara logiken här?
Att risken är minimal vid normalt bruk kan jag hålla med om men det är rätt ofta man öppnar innedelen för att torka av gallret och värmepaketet i innedelen torde defintivt vara jordat (även om jag inte mätt upp det på min).

/Kent
 
Det sitter uppenbarligen redan nu två väldigt väl jordade elradiatorer där. Så riskerna blir ju itne högre av att man byter ut dom två mot en jordad värmepump. Men man måste ju ändå följa gällande föreskrifter när en ny apparat installleras.

Elradiatorerna går säkerligen till en separat central för värme? Säkert att du vill ha värmepumpen på den centralen?
Kolla även så att inga radiatorer i andra rum sitter på samma grupp som de aktuella radiatorerna. Det skulle ju krångla till saker och ting.
Väljer du att använda radiatorernas rör så skulle jag rekommendera att du drar ur en fastråd och ersätter den med en blå tråd för nolla. Blir en snyggare och tydligare installation.
 
Elmont & Snickarboden: Jag hade nog blandat ihop det där med två meter en aning! :) Tror dock som Elmont säger att det enligt elsäkerhetsverket ska vara minst två meter mellan jordat och ojordat.

Ampz: Jo, precis! Det är ju redan "fel" så att säga, men regler är regler och skulle kåken brinna ner vill man ju ha elen riktigt installerad... ;) Angående separat central för värme ser jag inga nackdelar eftersom jag river ut de befintliga elradiatorerna. Eller vilka nackdelar missar jag? I värsta fall får väl värmepumparna vara ensamma på den centralen.

Tack för svaren och keep em coming!

/Pontus
 
Inkommande ström till mitsubishi L/L skall väl kopplas direkt till utomhusdelen? Så är det på våran KA35...
 
snickarboden skrev:
Jordad apparat i rum med ojordade uttag?
Att sätta anslutningen på utsidan lär inte ändra på något som jag ser det utan det är fortfarande det med att man inte blandar ojordat och jordat i samma rum.
Det är inte konstigare än med jordade elradiatorer i ett ojordat rum som också är fast monterade och fast anslutna. Dessutom sitter innedelen i takhöjd och därmed normalt mer än 2m från uttagen som sitter i golvhöjd om nu detta skulle vara något problem.
 
Det är sant, man har ju i princip automatiskt 2m genom vägghöjden!
Lalalalalalalala: Jag tror det flesta pumpar kan kopplas in både utomhus och inomhus.

/Pontus
 
Det är mycket som går, men men bör nog följa tillverkarens anvisningar. Det är ju inte säkert att man förstår varför dom förespråkar det ena eller det andra, men dom har säkert sina orsaker. Deras enda orsak till att dom lägger ned arbete på anvisningar är väl att dom vill att det ska bli rätt.
 
Tror pumpen egenligen ska anslutas till utedelen. Jag har mailat installatören, så får vi se, men jag är ganska säker på att anslutning inomhus med stickpropp är vanligt förekommande och utförs av certifierade installatörer.

Ska man ansluta utomhus ser jag de här två alternativen:

1) Börja med en fast installation av värmepumparnas utedelar och behålla den ojordade elen inomhus till att börja med. Sedan kan man i lugn och ro ta rum för rum och dra om elen allt eftersom ekonomin tillåter och i takt med att man tapetserar, målar lister osv. Enklast och snyggast är nog en fyrledarkabel med två faser, nolla och jord som dras i ett rör under panelen eller genom källaren.

2) Ta bort alla radiatorer och göra om deras kabeldragning och central till att passa värmepumparna, genom att koppla om en av faserna till nolla i centralen. Man får se till att det inte finns några radiatorer kvar på samma grupp, som Ampz skriver. Sedan borde det bara vara att borra ett hål genom väggen, dra ut en fyrledarkabel, göra en fast anslutning inklusive brytare på utsidan, koppla in värmepumparna och täta genomföringen. Man får se till att det är 2m till närmaste ojordade uttag bara, men med tanke på att innedelen är plastklädd och sitter nära taket bör riskerna vara minimala. Man rör ju inte jorden och färgerna på ledarna är ju bara rekommendationer. Man kan ju märka tydligt istället.

/Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.