Hej alla därute
Har en gammal gård i skåneland som väggarna är byggda av lersten och tegel fyra skikt längst ner.
Nu finns det ett fönster 120 gånger 135 cm, som ska ersättas av en dubbel dörr ut till terrass.
Fönstret ska bort och hålet ska breddas till 140 cm gånger 210 cm högt.
Nuvarande fönster är på 192 cm höjd.
Har satt stempar på varje sida, hur gör jag för att höja öppningen?
Det ska alltså bli 20 cm högre hål uppåt.
Sätter jag en järnbalk tvärs över på typ 213 cm höjd och hugger in den i lersten?
Jag vet att lersten är bra så länge den inte rörs men börjar man hålla på och slå och fräsa så börjar det spricka lätt.
Hur gör jag för att 60 cm ovanför fönstret inte ska rasa ner.
På utsidan på den 70 cm tjocka ytterväggen är gesims som jag ej vill förstöra.
Jag ska på insidan bygga upp med leca block för att få en slät vägg som jag kan hänga skåp på.
Detta kan ej göras på den gamla väggen då jag ej vill putsa den och leca ger väl lite varmare yttervägg?
Låter det vara 5 cm mellan gammal och ny vägg.
Kan någon ge mig råd. Ett fönster inramat av stöttande stempar mot en vägg av lersten och tegel i renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T Trelleborgbyggaren skrev:
Hej alla därute
Har en gammal gård i skåneland som väggarna är byggda av lersten och tegel fyra skikt längst ner.
Nu finns det ett fönster 120 gånger 135 cm, som ska ersättas av en dubbel dörr ut till terrass.
Fönstret ska bort och hålet ska breddas till 140 cm gånger 210 cm högt.
Nuvarande fönster är på 192 cm höjd.
Har satt stempar på varje sida, hur gör jag för att höja öppningen?
Det ska alltså bli 20 cm högre hål uppåt.
Sätter jag en järnbalk tvärs över på typ 213 cm höjd och hugger in den i lersten?
Jag vet att lersten är bra så länge den inte rörs men börjar man hålla på och slå och fräsa så börjar det spricka lätt.
Hur gör jag för att 60 cm ovanför fönstret inte ska rasa ner.
På utsidan på den 70 cm tjocka ytterväggen är gesims som jag ej vill förstöra.
Jag ska på insidan bygga upp med leca block för att få en slät vägg som jag kan hänga skåp på.
Detta kan ej göras på den gamla väggen då jag ej vill putsa den och leca ger väl lite varmare yttervägg?
Låter det vara 5 cm mellan gammal och ny vägg.
Kan någon ge mig råd. [bild]
Hej, hur löste du detta?
 
Z Zondra_05 skrev:
Hej, hur löste du detta?
Hej
Stämplade upp taket och 3 bjälkar till tak och takstol
Fräste in med stor klinga på rejäl vinkelslip genom väggen först insidan sedan från utsidan
Sedan Fräste jag spår horisontellt 25 cm ut höger och Vänster där fönstret satt och lade in en järnbalk tvärs över på rätt höjd plus ca 4 cm. Det raserade lite men fick bygga upp igen med leca block utifrån och inifrån.
Det lyckades bra. Men när jag använde vinkelslip så rök det otroligt mycket sten grus lera murbruk etc. Det blev dammigt i hela huset. Trots jag använde munskydd så fick jag ner det i halsen. Det gjordes på våren så hade öppet överallt.
Är du på väg att göra samma sak
Montera högre dörr?
Vänligen Peter..
 
  • Gilla
Zondra_05
  • Laddar…
T Trelleborgbyggaren skrev:
Hej
Stämplade upp taket och 3 bjälkar till tak och takstol
Fräste in med stor klinga på rejäl vinkelslip genom väggen först insidan sedan från utsidan
Sedan Fräste jag spår horisontellt 25 cm ut höger och Vänster där fönstret satt och lade in en järnbalk tvärs över på rätt höjd plus ca 4 cm. Det raserade lite men fick bygga upp igen med leca block utifrån och inifrån.
Det lyckades bra. Men när jag använde vinkelslip så rök det otroligt mycket sten grus lera murbruk etc. Det blev dammigt i hela huset. Trots jag använde munskydd så fick jag ner det i halsen. Det gjordes på våren så hade öppet överallt.
Är du på väg att göra samma sak
Montera högre dörr?
Vänligen Peter..
Ja, vi tänkte montera högre dörr och fönster - samt även höja lerstensväggarna! I Höllviken!

Hör gärna av dig om du har intresse av att hjälpa till.
 
Z Zondra_05 skrev:
Ja, vi tänkte montera högre dörr och fönster - samt även höja lerstensväggarna! I Höllviken!

Hör gärna av dig om du har intresse av att hjälpa till.
Hej
Ta gärna foto på det och visa oss alla här.
Utsida och insida om du vill på vägg och hålet du tagit ut.
Ska du bygga upp med leca block?

Hjälper gärna till

Mvh Peter.
 
Z Zondra_05 skrev:
Ja, vi tänkte montera högre dörr och fönster - samt även höja lerstensväggarna! I Höllviken!

Hör gärna av dig om du har intresse av att hjälpa till.
Hej hur går det med dörren och fönster i lersten väggen
Har ni börjat riva väggen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.