Hej på Er!

En aning öppen frågeställning, jag inser det, men man måste börja någonstans. Jag funderar på att bygga till vårt hus med 50m2 och är nyfiken på vad det handlar om för pengar...

Lite förutsättningar: Huset är ett souterränghus på totalt 250 m2 i två plan och är byggt 1970 med mexitegel och fjällpanel på fasaderna. Taket är "platt "består av papper. Grunden tror jag är platta på mark. Idén är att bygga ut vardagsrummet som befinner sig på den övre våningen. Jag är osäker om man skall gräva sig ned för att gjuta nya platta i samma höjd som den ursprungliga eller om man skall gjuta nya platta "högre upp" i och med att det bara är ett plan som skall byggas ut.

Finns det någon som kan hjälpa mig med en gissning på vad det kostar att bygga detta exkusive interiör dvs, golv, värme, el, vägg osv? Jag är ute efter ett pris för platta, ytterväggar, tak osv...


MVH
Carl
 
10 000-20 000 kr/m².
 
Stjäler tråden.;)

Funderar på att bygga till i ett plan
Platta på mark
Stenhus så tillbyggnad blir förmodligen lecablock.
Inget VA i till byggnad.
36kvm 7x6meter.
Takhöjd 4meter.
Tak på tillbyggnad tänkt som terras till befintlig ovanvåning
Bor i malmö
ca pris?
Om någon har någon firma att rekomendera så skriv gärna.
 
I princip omöjligt att svara på vad en tillbyggnad kostar eftersom det kan vara stora objektspecifika skillnader. Som riktvärde är byggkostnaden för ett nytt, nyckelfärdigt, hus 15 kkr/m2. En tillbyggnad kan bli både billigare och dyrare, så att få en bättre uppskattning än andersmc:s ovan är nog svårt.
 
Hej igen!

Tack för Era svar! Jag projekterar vidare så får vi se hur det går... Återkommer.


Carl
 
Jag är också intresserad av vad en utbyggnad på ca 50m2 kan kosta. Håller på förfullt med planlösning och har tagit kontakt med snickare men ingen offert än.
 
lans skrev:
Jag är också intresserad av vad en utbyggnad på ca 50m2 kan kosta. Håller på förfullt med planlösning och har tagit kontakt med snickare men ingen offert än.
Som ovan säger 10 - 20 kkr/m2
Mer exakt än så innebär i princip ett offertarbete med bra specifikationer.
/K
 
Jag byggde ut 45 kvadrat och det kostade runt 400000 kr. Alltså strax under 10000kr/kvadrat.
Då...
- Ingår platta på mark med ingjutna slingor till golvvärme
- Ingår EJ finplanering av trädgård utan endast grovplanering
- Gjorde jag 70% av arbetet själv - grund, el, vvs och plåt gjorde hantverkare
- Ingår inga våtutrymmen eller kök
- Använde jag kontakter för att få saker o ting billigare
- Tog det 9 månader innan det var helt klart
 
Min plan är "att göra en Lastkaj". :)

Tack, då vet jag att det går i alla fall.


Carl
 
Vi funderar också på att bygga ut. Vi har ett hus i 1 1/2-plan med brutet tak och torpargrund. Tanken är att förlänga huset med ca 18 kvm i varje plan. Det ska inte bli kök eller badrum i denna del. Vi bor på landet och får bygga ut 30 kvm byggyta utan att bygglov krävs. Måste vi hitta en arkitekt som ritar eller kan en duktig byggare fixa ritningar? Vad kan man räkna med att det kostar att bygga om man gör en hel del själva?

Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.