Hej Byggshus! Jag har tänkt borra bergvärme sen tag.
I tätbebyggt område med nämaste granne tvärs över gatan.

Lite fundersam på riskerna. Hur ofta läcker ledningarna ut i marken? Som jag uppfattar inehåller en giftig sprit. Är det viktigt att foderröret blir tätt? Och förekommer det sättningar i marken? När grundvattnet rörs.

Kåken är gammal redan som det är ska sägas, och så att säga ömtålig men välbevarad och skall så förbli. Husgrunden står flytande på träkista. De metertjocka stenmurarna viiar på träkistan. Stora månghundraåriga träd står på tomten. Därav försiktigheten.
 
Det är etanol. Bryts lätt ner i naturen om det skulle läcka.
Tänk bara så många miljoner liter spolarvätska bilarna använder varje vinter.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Tänk på hur många liter etanol systembolaget säljer varje år.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Flytande husgrund med stenmurar på träkista har jag aldrig hört talas om tidigare men visst är det så att huset kan påverkas och skadas om man borrar nära huset och har otur. Det är stora krafter vid borrningen och vatten kan plötsligt tränga upp ur marken i sällsynta fall.
 
Karrock
J Josth skrev:
Flytande husgrund med stenmurar på träkista har jag aldrig hört talas om tidigare men visst är det så att huset kan påverkas och skadas om man borrar nära huset och har otur. Det är stora krafter vid borrningen och vatten kan plötsligt tränga upp ur marken i sällsynta fall.
Han menar nog det som brukar kallas rustbädd.
 
  • Gilla
Josth
  • Laddar…
Var det inte förr man använde glykol som väl inte är speciellt bra?
🤔
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Var det inte förr man använde glykol som väl inte är speciellt bra?
🤔
Exakt. Det var glykol jag for efter. Giftigt. Men man kanske gått ifrån glykol?
 
Det var nog 20 år sedan. Sen är inte propylenglykol giftigt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Karrock
P PerOF skrev:
Exakt. Det var glykol jag for efter. Giftigt. Men man kanske gått ifrån glykol?
Yes, mest bioetanol nu.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
P PerOF skrev:
Exakt. Det var glykol jag for efter. Giftigt. Men man kanske gått ifrån glykol?
Vi har en jordvärmeslinga som lades ner för 20år sedan, med bioetanol i.
 
Karrock Karrock skrev:
Han menar nog det som brukar kallas rustbädd.
Jaa, rustbädd menar jag. Det här märker man av att huset sjunker ihop när det är långvarig torka. Och att dörrarna blir sneda. Sen när det regnat mycket rätar huset upp sig, och dörrarna blir raka igen. Men det är ytterst lite. Men vad händer med vattentrycket i grunden när man borrar?
 
Redigerat:
Min slinga som las ner -79 var det hederlig glykol i, bytt runt -04 till sprit
 
Karrock
Borrningen görs på en, max två dagar. Det kan påverka trycket både uppåt och nedåt. Kanske mest sannolikt att det sjunker när hållet hålls torrblåst. Om det ska bli en bestående påverkan måste platsens förutsättnignar vara i sammanhanget ogynnsamma, och ev misslyckade arbeten med att gjuta fast foderröret och täta toppen. Det går att få borraren att vara försiktig, och det går att ta hjälp utifrån med en riskanalys baserat på platsens förutsättningar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
P PerOF skrev:
Men vad händer med vattentrycket i grunden när man borrar?
Normalt sett ingenting.
 
useless useless skrev:
Normalt sett ingenting.
Instämmer. Men det är inte okänt med fall där det har hänt saker.

En uppenbar risk är att borrhålet dränerar marken runt huset och på så sätt sänker av grundvattnet. Det medför att träet i rustbädden kan utsättas för syre och börja brytas ned.

Som sagt, skulle inte säga att det är vanligt förekommande. En kunnig person kan hjälpa dig att bedöma risken på just den här platsen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.