Hade en kontroll på fjärrvärmesystemet (värmeväxlare fjärrvärme) idag som visar potentiellt läckage i rör. Grönt vatten, dem ökade vattentemp till 55 grader pga bakterier. Kommer en imorgon som ska byta packning/rör. Systemet är 22 år gammalt och dem vill att vi byter värmeväxlaren i förebyggande syfte. Försäkring gäller ej då den är mer än 18 år gammal.

Vad kostar det att byta detta, ska hela rubbet (fjärrvärmesystemet bytas eller enbart värmeväxlaren?). Någon som varit med om samma som kan ge tips? (+kostnadseffektiva tips)…? Är det säkert att konsumera vattnet även om dem höjt vattentemperaturen till 55 grader?

Befinner mig i skåne
 
Redigerat:
Byte av fjärrvärmecentral i villa brukar kosta i storleksordningen 40 KSEK om fjärrvärmebolaget har något standardalternativ de erbjuder. Helt rimligt att byta efter 22 år även om många hoppas den håller några år till. Varmvatten ska man inte konsumera utan det ska i så fall värmas på spisen från kallvatten.
 
Grönt vatten, då kan det vara en växlare som är läck, det är vattentäta skott mellan FJV och huset, bara byta packningar tror jag inte hjälper. Byte till en ny kanske med start på 30 kkr-klassen upp till 45 kkr beroende på om rören är bara att koppla direkt på. Inga problem med 55 C , i växlaren är det säkert minst 80 C där VV tillverkas. Är det en som hänger på väggen så brukar måtten stämma rätt bra.
 
B
Har ingen aning om vart du bor men
Exempelvis Mälarenergi tar 45k för stt byta växlaren

https://www.malarenergi.se/fjarrvarme/for-husagare/kop-ny-varmevaxlare/

Jag har för mig att det är runt 10k lägre pris om man letar runt bland mindre bolag. Du kan säkert kolla på din fjv leverantörs hemsida om de erbjuder fast pris för detta, alternativt ringa runt till dina lokala rörmokare.

Jag är osäker på om man byter bara den läckande värmeväxlaren eller hela rubbet. Risken är väl att man reparerar och t.ex. ventil eller styrning lägger av inom kort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.