Hej jag har svårt att få bort smuts från min glashäll. Jag har testat med 12%ättika + bikarbonat + diskmedel. Nu senast testade jag Vitro care som ska vara bra. Inget av de gav någon märkbar förbättring. Andra tips?
 
  • Glas häll med smuts och fläckar ovanpå trots rengöringsförsök, synlig i köksmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Glashäll med envisa fläckar och smuts som inte har gått bort trots rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Vanlig Vim (den mjölkiga med slipande kalk i) och en scotch-brite svamp (helst blå som inte repar, grön kommer ge repor om man inte är mycket försiktig) löser sådant för mig varje gång. Min spis är 26 år i år, lika fin fortfarande på hällen, men då kör jag rengöring regelbundet när man ser att det behövs. I princip samma som din, Ceran.
 
Använd ett nytt rakblad i en hällskrapa och börja därifrån. Därefter kan du använda något medel för hällrengöring för att få bort det sista skräpet + att polera upp glansen på hällen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Använd ett nytt rakblad i en hällskrapa och börja därifrån. Därefter kan du använda något medel för hällrengöring för att få bort det sista skräpet + att polera upp glansen på hällen.
Inte rakblad på torr häll.
På med rengöringsmedel först som gärna får dra en stund...sen rakbladet.
 
MultiMan
Hällrengöring är bortkastade pengar. Vim är minst lika bra, kanske bättre. Min häll har inte sett något annat under ett kvarts sekel och är som ny fortfarande. En enda repa efter en gjutjärnsgryta en gång, annars inga missfärgningar eller fläckar. Lagar mat dagligen.

Skrapa använder jag direkt då spillet sker och väntar inte, särskilt inte om det är sockerhaltigt.
 
Kör med ett rakblad, funkar prima.
 
MultiMan
Rakblad tar inte bort missfärgningar efter t ex en timmes pannkaksstekning där fettet letat sig runt kanten på pannan. Vim gör det däremot på några minuter.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Inte rakblad på torr häll.
På med rengöringsmedel först som gärna får dra en stund...sen rakbladet.
Inga problem på en CERAN-häll.
 
BirgitS
ClasseClas ClasseClas skrev:
Inga problem på en CERAN-häll.
Instämmer, under alla år med glaskeramikhäll använde vi regelbundet hällskrapa på torrt underlag utan problem men det gäller att vinkla den lagom mycket.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Svinto, löddra mycket sen är det klart.
 
BirgitS
MultiMan MultiMan skrev:
Hällrengöring är bortkastade pengar. Vim är minst lika bra, kanske bättre. Min häll har inte sett något annat under ett kvarts sekel och är som ny fortfarande. En enda repa efter en gjutjärnsgryta en gång, annars inga missfärgningar eller fläckar. Lagar mat dagligen.
Det som jag upplevde som stor skillnad med Electrolux hällrengöring Vitro Care jämfört med vanliga rengöringsmedel är att den innehåller impregneringsmedel som gjorde att det blev mindre som fastnade vid kommande matlagning. Nu med induktionshäll är det ju mycket enklare eftersom hällen inte blir så varm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.