K Kane skrev:
Någon som testat denna (överfettad), [länk] ?
Jag har. Men tyvärr har det inte ens gått ett år sedan så för tidigt att säga något. Gav dock en glänsande yta efter två behandlingar som var lätt att hålla ren. Ska på med en ny vända på Kristi him. så där vi se hur det verkar….
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
E Elixir skrev:
Skulle man kunna köpa vanlig billig såpa och boosta upp den med extra olja?
Nä, det är inte så man gör linoljesåpa.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Intressant läsning! Alltid kört med en dunk grumme grönsåpa på sensommaren. Får testa linoljesåpa i år!
 
L lob skrev:
Jag har. Men tyvärr har det inte ens gått ett år sedan så för tidigt att säga något. Gav dock en glänsande yta efter två behandlingar som var lätt att hålla ren. Ska på med en ny vända på Kristi him. så där vi se hur det verkar….
Har använt den sedan två år och är mycket nöjd hittills, lätt att hålla ren och ger en fin yta som sagt. Kommer köra i år igen bara vintern släpper taget
 
S Slangfil skrev:
Intressant läsning! Alltid kört med en dunk grumme grönsåpa på sensommaren. Får testa linoljesåpa i år!
Om grummesgrönsåpa funkar bra för dig finns väl ingen anledning att byta så länge du har kvar samma trall?
 
Jag vände på trallen på ett altangolv som legat 19 år. Väldigt fin på undersidan efter rotborste och mycket vatten som tog bort grönalger. Hustrun förbjuder mig nu att köra med min altantvätt och vi har övergått till Västerbottensåpa. Ger en mycket behaglig yta och eftersom ph-värdet är så högt gillas inte trallen längre av grönalger. Vågar nog säga att resultatet med den såpan blev över förväntan
 
  • Gilla
GalnaÄlgen
  • Laddar…
Va?!
Jag brukar köra med trallolja (Cuprinol etc). Är det alltså bättre med såpa?
Det vore ju väldigt bekvämt och låter enkelt, eftersom man inte behöver vänta på att träet torkar inför inoljning.

/Fumble
 
Ja, har väl börjat använda såpa så oljar man aldrig mer.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Jag har använt överfettad hälsingesåpa och västerbottensåpa, men min trall är obehandlad.

Jag städar av och fettar in den på våren och hösten.

Trallen är typ silvergrå och len, men får väl se hur länge den håller, eftersom den är obehandlad.

På bilden är trallen 2år ”gammal”.
 
  • Silvergrå trall vid vattenkanten med verktyg på, 2 år efter behandling med hälsingesåpa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
Jag har två långa trätrappor som legat på plats i 44år! I stort helt felfria. Jag tror tre saker varit avgörande för hållbarheten. Bra ventilation, impregnering från den tiden då man inte skulle slicka på brädorna samt årlig strykning med kinesisk träolja. Tror den pressas ur frukterna på Tungträdet? Dyrt men bättre än de flesta andra då det tränger in i träet istället för att dunsta bort. Dock är det som all strykning arbetskrävande.
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Har traditionellt kört biltemas grönsåpa på dunk på altangolvet inför vårstädningen. Först skrubba av det gamla, få bort alger etc. Sedan en gång till för att "impregnera" det med skurborste. Jag har förvisso inte fått några sprickor (golvet är 6 år) men läste att det finns bättre lämpade trallsåpor för impregnering.

Denna t ex [länk]

Det är ju avsevärt dyrare så frågan är, är det värt det att lägga lite mer på trallsåpan?
Normalt är såpa som säljs i affärer idag för låg fetthalt och torkar ut trä och sten. Man bör köpa en såpa med hög fetthalt för att bevara och motverka smuts och fukt. Den höga fetthalten lägger sig som ett skyddande lager på trall.
 
  • Gilla
Myx0x3
  • Laddar…
maggoten maggoten skrev:
Jag har använt överfettad hälsingesåpa och västerbottensåpa, men min trall är obehandlad.

Jag städar av och fettar in den på våren och hösten.

Trallen är typ silvergrå och len, men får väl se hur länge den håller, eftersom den är obehandlad.

På bilden är trallen 2år ”gammal”.
Din trall är inte obehandlad, den var obehandlad innan du såpade den :)

Till TS:
Den alkaliska såpan reagerar med trät som gör att det "grånar" eller blir silvergrå som iaf jag kallar det.

Lägre alkaliska såpor reagerar mindre med trät och ger inte samma effekt som en mer koncentrerad och bättre såpa.
Alkaliska produkter löser också upp organiska material, så som mossa, fågelskit, algbildning osv..

Grön, gul, blå eller vad det nu är för "färg" på flaskan är bara olika versioner på "såpan" ändat för städning inomhus (står garanterat att det går och använda utomhus)
Ena färgen lämnar en fet skyddande hinna medans den andra inte ska lämna en skyddande hinna (för sugande och icke sugande material typ)
Dessa såpor är oftast mer ph-neutralare då det lämpar sig bättre för städning och skadar inte material som är känsliga mot alkaliska produkter.

Har ingen erfarenhet av Biltemas såpa, men skulle gissa att det håller samma kvalitet som 80% av deras övriga sortiment (mindre bra, kanske prisvärda i vissa ögon)

Jag skulle satsa på en koncentrerad såpa tillverkad i Sverige som man istället spär ut i lägre dos om man är snål, eller om man vill så läggs den i högre koncentration för ett mer effektivt skydd och högre effekt på trät.


Kan prata i timmar om såpa men det ska aldrig användas mer än på såpskurade golv, porösa stengolv/plattor, som motortvätt och på altaner som TS tänkt göra.

Såpa aldrig era parkettgolv i ek då galvsyran reagerar och missfärgar trät.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Ska ge linoljesåpa en chans detta år och se om det är någon skillnad.
Myx0x3 Myx0x3 skrev:
Din trall är inte obehandlad, den var obehandlad innan du såpade den :)

Till TS:
Den alkaliska såpan reagerar med trät som gör att det "grånar" eller blir silvergrå som iaf jag kallar det.

Lägre alkaliska såpor reagerar mindre med trät och ger inte samma effekt som en mer koncentrerad och bättre såpa.
Alkaliska produkter löser också upp organiska material, så som mossa, fågelskit, algbildning osv..

Grön, gul, blå eller vad det nu är för "färg" på flaskan är bara olika versioner på "såpan" ändat för städning inomhus (står garanterat att det går och använda utomhus)
Ena färgen lämnar en fet skyddande hinna medans den andra inte ska lämna en skyddande hinna (för sugande och icke sugande material typ)
Dessa såpor är oftast mer ph-neutralare då det lämpar sig bättre för städning och skadar inte material som är känsliga mot alkaliska produkter.

Har ingen erfarenhet av Biltemas såpa, men skulle gissa att det håller samma kvalitet som 80% av deras övriga sortiment (mindre bra, kanske prisvärda i vissa ögon)

Jag skulle satsa på en koncentrerad såpa tillverkad i Sverige som man istället spär ut i lägre dos om man är snål, eller om man vill så läggs den i högre koncentration för ett mer effektivt skydd och högre effekt på trät.


Kan prata i timmar om såpa men det ska aldrig användas mer än på såpskurade golv, porösa stengolv/plattor, som motortvätt och på altaner som TS tänkt göra.

Såpa aldrig era parkettgolv i ek då galvsyran reagerar och missfärgar trät.
Tack för bra info! Jag ska prova en bättre linoljesåpa detta år och se vad om händer. Blir det skillnad så fortsätter jag såklart.

Har även köpt en kärscher t7 terasstvätt som jag hoppas ska kunna snabba på arbetet lite på våren för just få bort smuts och alger etc. Sen tänkte jag också slipa ner för att få det mer jämnt så jag hoppas kunna återfå den forna glansen :)
 
F fribygg skrev:
Jag kan rekommendera Gysinges linoljesåpa, den har varit till full belåtenhet när jag behandlat trägolv.
Fast vad är skillnaden mot vanlig såpa? Det redovisas ingenstans jag kunnat hitta vad de kemiska skillnaderna är.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Ska ge linoljesåpa en chans detta år och se om det är någon skillnad.

Tack för bra info! Jag ska prova en bättre linoljesåpa detta år och se vad om händer. Blir det skillnad så fortsätter jag såklart.

Har även köpt en kärscher t7 terasstvätt som jag hoppas ska kunna snabba på arbetet lite på våren för just få bort smuts och alger etc. Sen tänkte jag också slipa ner för att få det mer jämnt så jag hoppas kunna återfå den forna glansen :)
Kärscher tvätten hoppas jag du har öppet köp på 😅
Du kommer förstöra trät och "blästra" bort vinter eller sommar veden (minns inte vilken som är mjuk)
Det du också gör är att du pressar in massa vatten som gör att trät kommer "flisa" sig med tiden och man riskerar att få stickor.
Dessa tvättar gör sig bäst på sten eller komposit.

Hyr en bonmaskin med grova pads (grön eller brun) och "polera" bort skiten med hjälp av högre koncentrerad såpa.
Grövre pads har en "slipande" effekt men med rätt teknik borde du få rent trallen.
 
  • Gilla
Renoverahellre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.