A
Läser mycket facklitteratur och markerar text och antecknar.
Köpte en Kobo clara 2e och tänkte hur smidigt det kommer bli.
Ack vad jag bedrog mig.

Det var som att gå tillbaka till en 80-tals pc. Läser man bara och bläddrar så är den okej, när man markerar text och skriver anteckning är den väldigt långsam och hackig.

Hela konceptet är segt. Om den fått bra betyg måste de andra läsarna vara rena höskrindorna.

Det verkar bara som de är gjorda för att bläddra text, ingenting annat.
 
  • Reklambild för e-läsaren Kobo Clara 2E som visar enheten och text om att den vunnit tester 2023.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Alltså, det heter läsplatta och inte anteckningsplatta 😉
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J
Jag har en amazon kindle paperwhite som jag är extremt nöjd med.
Men ja, läsplattor är enbart för att läsa. Inget annat. Hade aldrig använt min för facklitteratur, och det är inte heller syftet.
 
A
Fackbok är ju lika som alla andra böcker, inget annat format för det.
Och läsplattor har gjort så det är möjligt att markera och anteckna.

De borde kanske lägga till i reklamen att gör du det så blir du gråhårig i förtid.
 
Läsplattor av typen e-ink är jättebra på löptext som inte är beroende av layout. Typ skönlitteratur. Har haft läsplattor av olika modell i 10 år eller så och älskar att läsa på dem.

Vissa som tex Remarkable går bra att skriva anteckningar på. Som ett anteckningsblock, inte att arbeta med dokument av olika slag.

För allt annat är det så kallade surfplattor som gäller. Och även jag som verkligen avskyr Apple måste erkänna att det inte är mycket som kan konkurrera med iPad.
 
  • Gilla
mellansorken
  • Laddar…
A
Kobo har ju den här nu som verkar lovande, men det vore inte så roligt att köpa den och den visar sig också vara seg.
 
  • Kobo Elipsa 2E e-läsare och styluspenna med anteckningar på skärmen, priset 4 499 kr, och ikoner för funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
YouTube är fullt av recensioner på den, det är bara att titta på några och se om den verkar uppfylla dina krav.
 
Jag hade en Onyx BOOX tidigare som fungerade rätt bra.
Den körde Android så man kunde installera appar och använda i Teams och Zoom möten och rita på medan man delade skärm.

Den går dock inte (åtminstone vad jag hittade) att anteckna i boken man läser, utan du får växla mellan appar.

Den var hyfsat rapp, men eInk skärm gör ju alltid att det blir lite segt att växla "bild".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.