Hej på er!

Vi har fått ett erbjudande om att köpa ett torp som är byggt på 1700-talet och det är tillbyggt på 1800-talet.
Huset känns underbart och det ligger precis som vi vill och tomten är fin.
Så vi vill verkligen ha det och priset känns rimligt. Nu till funderingarna!
När vi var och tittade på det igen nu i helgen så upptäckte vi spår efter möss inne i huset, mestadels på loftet där de gottat in sig i täcken mm. men även litegrann på nedervåningen. Efter det gick vi runt torpet för att titta hur det såg ut med springor, sprickor osv.
På baksidan var det ett ställe i panelen där det var en stor springa in i fasaden där de låg en STOR hög med musspillning längst ner.
Är detta något som kan ha gjort stor påverkan på huset eller försämrat det ordentligt? Är detta ett stort problem som gör att man bör avstå från att köpa torpet?

Tacksam för alla svar!
Tack på förhand
 
Tror att det snarare är en regel än ett undantag att det finns möss i såväl gamla torp som i nybyggda fritidshus på landet :). Är man rädd för skogens djur får man nog avstå från fritidshus och hålla sig till en stadsvåning i en storstaden. Tyvärr går man inte riktigt säker där heller :(.
 
Haha tack för ditt svar!
Njae rädda för mössen är väl en överdrift, däremot undrar vi om det kan vara så att de kan ha ställt till med permanenta skador på huset vilket gör att det kan bli stora renoveringskostnader längre fram.
Å de där med våning i storstaden låter inte alls lockande! :)
 
Jag tycker inte alls du behöver oroa dig. Men i samband med att ni låter besikta huset bör ni be om besiktningsmannens utlåtande. Han har säkert några goda råd hur ni kan förebygga angrepp.

Gnagare vållar stora skador, som tråkigtvis inte alls täcks av försäkringen.
 
Tänk på att göra en särskild kolla av elen, för att se om mössen eventuellt har gett sig på elledningarna. Men de lär ju ha haft en hel del annat att mumsa på, så det är säkert lugnt :)
 
Tack för de snabba svaren!!

Nu är det som så att det är ju ett gammalt torp så det finns ingen isolering för mössen att äta upp och inredningen i huset är vi inte rädda om eftersom vi ska ta dit allt skräp vi har i källaren hemma :)
Det vi, eller rättare sagt jag oroar mig för är om de kan ha vållat någon skada på husets stomme som kommer innebära stora kostnader och mycket arbete för oss?
 
Absolut inte! Finns tusen andra faror som är värre än råttors framfart i gamla hus. Återigen: Besikta kåken!
 
Det låter som man kanske får göra det, besiktiga alltså.
Vad är det du tänker främst på? Skadedjur eller defekter i byggnaden överlag?
 
Nej, jag avser inga speciella defekter eller småkryp. Vill bara tipsa om nyttan att lära känna ert blivande hus i sällskap av en sakkunnig människa.

Maximal nytta av besiktningsmannen får ni om ni i förväg funderar på hur ni vill använda huset. Ska ni behålla det som det är eller kanske rusta upp? Konfrontera sakkunskapen med era planer, så får ni feedback direkt.

Ni ska också veta att en vanlig husbesiktning varken omfattar elsystemet, vitvaror eller vatten och avlopp. Besiktningsmannen kan säkert ändå ge er allmän uppfattning också om sånt.
 
Jag är häpen över hur många svar som rullar in, toppen!
Ja hörde om det där med sorkfeber, och just som du skrev att det främst var i norra delen.
Torpet vi tittar på ligger i östergötland och därför känner vi oss relativt säkra vad det gäller just den risken.
Det kanske är vi som är onödigt oroliga vad det gäller köpet och borde kanske bara slå till och sätta tänderna i det som behöver göras!?!
Om det nu är så att det skulle finnas andra skadedjur än möss, som tex husbock eller andra läbbiga kryp.
Går de att "sanera" bort och är det isåfall kostsamt?
Ni verkar ju kunna det mesta!
Som billy_baver säger så borde man väl tillkalla besikningsman även om det känns sådär med tanke på att vi köper av en bekant (inte för att de finns mindre skadedjur för det).
Jaja hoppas ni orkar med mina frågor :)
 
Jag tycker inte du behöver ligga vaken i natt av oro för myror och hussvamp. Poängen med en besiktning är att du får ett hum om vad du måste prioritera, och hur du ser till att huset mår bäst i fortsättningen.

Höll på att glömma skorstenar och eldstäder, som är ett kapitel för sig. Förutom besiktningsman bör du tillkalla sotare innan du tänker tanken att elda i exempelvis kakelugnar och vedspis.
 
Det låter sunt!
Jag får ta och ta mig en funderare över natten så får jag se hur jag gör.
Låter ju onekligen sunt att kontakta en besiktningsman.
Om ett hus är angripet av tex husbock eller liknande, hur upptäcker man det?
Kan man upptäcka det utan att riva innertak osv, kan de vara överallt i huset eller hur ter det sig?
 
Möss tror jag sällan orsakar större skador på stommen.
Viktigt är väl dock att täta till coh att inte förvara matvaror så att dom kommer åt detta om ni väl köper huset.

Möss och råttor kan ju dra med sig smitta - även om risken inte är överdrivet stor.

Sätt ut en musskrämma (såd där elektronisk) om ni har el - eller musfällor om ni inte har el :)

En besiktning är bra inte bara för ev musproblem - men som billy_baver säger för att lära känna ert nya hus. Är det bekanta och priset är mycket rimligt (dvs skulle ni åka på omläggning av tak el dylikt så kan ni ta det och det är inget som skulle hindra er från ett köp) så kanske ni kan gå igenom huset under en dag med dom kanske med ngn annan bekant som är kunnig
istället !?

Skulle jag spekulera i ett torp av en bekant så skulle nog inte framfart av möss vara det det stod och föll på ? Snarare pris jämfört med allmänskick - samt förstås hur förhållandet till denna bekant var (pålitliga?) och hur väl jag kände till stället med ev problem sen innan.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.