Hej, våran källare har markfukt, när jag gjorde lekrummet till barnen, så la jag blå platon, med uppvik.

Hur får man bort markfukt?, dränera utvändigt eller?, har ju ingen lust att riva allt och börja om.

Såg på ritningar, så ligger det rockwool i golven, ska be nån kolla ritningarna.

I tvättstugan ligger det plastmatta på golvet, det kan ju inte vara så jäkla bra, har tänkt att lägga klinkers där, men vet inte riktigt om jag ska fuktspärra eller ej, känns inte som det kommer att kunna andas då

Vad tycker ni?
 
Ja, man dränerar utvändigt för att få bort markfukt.

Och ingen fuktspärr i tvättstugan.
 
Tack för svaret, underbart forum detta :)

/Micke
 
Det här skriver jag bara för att belysa hur mycket vatten som faktiskt kan befinna sig under/utanför ett hus och det som syns är "lite fukt".
Jag har varit med och grävt ut en gammal källare neråt för att göra den beboelig. Efter ett häftigt regn blev det flera cm djupa sjöar på jordgolvet. Det blev alltså ganska synligt att husägaren borde satsa på att gräva ny dränering.
Se till att fixa dräneringen så väl det går. Passa även på att sätta rockwoll/platon eller dylikt på källarväggarna. Platonmattan du la på golvet var ett mycket klokt val. Hoppas du får bort fukten innan du lägger klinker i tvättstugan.
 
Hej, tack, jo det kostade ju , men det är det värt, plus att jag köpt ventilerade lister också.

Tvättstugan blir man ju lite knäckt på, lutar väl åt att prima och sen klinkers, är lite nervös för att ta bort plastmattan, har släppt på vissa ställen, antar att det är fukten som gjort det, så den måste bort snart, ända som jag inte riktigt fattar är hur man gör runt golvbrunnen, det finns väl nån matta man lägger runt om eller??, har varmvatten beredaren som står där inne också, blir knepigt att flytta på den, det är en gammal från -73

Mvh Micke
 
Hur menar du matta runt brunnen? Du lägger klinkersen och en slukrist (metallsil med ram) runt brunnen. Ska man inte ha tätskikt på golvet så har man ingen särskild duk runt brunnen heller, den är ju där för tätskiktets skull.
 
Hej, okay, det va en sån jag menade, då blir det till att riva , sen efter det blir det riva köket, blir mycket nu ett tag framåt :)

Tack

Mvh Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.