Hej!

Vi behöver byta ut fönster och llvp och i och med att vårt radhus värms upp med direkt-verkande el kan vi då få ett totalt bidrag på 60 000 sek förutsatt att vi i samband med llvp även installerar en vvb med värmepump samt byter fönster innan 2025 är slut. Med andra ord behöver vi inte fundera på om det betalar sig i längden, rent krasst får vi frånluftsberedare, ink arbetskostnad på köpet.

Fråga 1:
Är det någon som har erfarenheter av någon av dessa? (Som vi fått offert på). Dalkin har vi fått bäst materialpris på men jag hittar minst information om den.

Sverigepumpen bereda frånluft
Daikin Altherma EKHHE
Indol Ecoheat

Förutsättningar

Frånluftsberedaren placeras i tvättstuga där nuvarande vvb står.
Tvättstugan har golvbrunn
Tvättstugan har just nu en avfuktsfläkt i taket intill nuvarande vvb
Huset på tre våningar har självdrag. De enda ventilerna som finns är i badrummen på varsin våning, varav den högst upp har en paxfläkt.

Fråga 2:
Några smarta råd kring var och hur vi ska blåsa ut kalluften? Från andra sidan vvb:n går röret ut i garaget och upp till taket. Det finns ett till hål intill utan något rör kopplat till det. Lägger jag handen där så blåser det ut. Ett alternativ kan vara att dra 4 meter rör och skjuta ut luften i det fria ut genom fasaden ovanför garage-porten, men det blir lite mer jobb. En granne med frånluftsberedare och samma typ av hus låter luften blåsa ut genom ventilationsröret som tidigare sög ut luften med självdrag

Skickar med bilder, hoppas jag lyckats förklara :D

Ps. Vi är medvetna om Nibe F110 men den är så hög och vi vill helst slippa riva allt för mycket.
 
  • Tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare och utrymme markerat för VVB (varmvattenberedare).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit ventilationsrörinstallation i en tvättstuga med befintliga anslutningar och utgångshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt genom en öppen ventilationslucka i taket med synliga rör och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oorganiserat förrådsutrymme med rörkonstruktioner i taket och diverse byggmaterial på hyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med rörledning längst taket och ett uppmärkt förslag på var kallluft kan ledas ut, omgivet av målfärger och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk på att det är ett ganska rejält jobb att bygga ventilationskanalerna i huset, men det är väldigt skönt att ha ordentlig ventilation i huset. Det ska sitta frånluftsdon i kök, badrum, toalett, klädkammare och tvättstuga. Friskluftsventiler måste finnas i vardagsrum, allrum och sovrum. Avluftskanalen med den kalla luften ska vara kondensisolerad i hela sin längd och helst gå upp på taket för att undvika störande brus från luftutsläppet ute. I alla fall om det är nära till någon uteplats eller liknande.
 
J Josth skrev:
Tänk på att det är ett ganska rejält jobb att bygga ventilationskanalerna i huset, men det är väldigt skönt att ha ordentlig ventilation i huset. Det ska sitta frånluftsdon i kök, badrum, toalett, klädkammare och tvättstuga. Friskluftsventiler måste finnas i vardagsrum, allrum och sovrum. Avluftskanalen med den kalla luften ska vara kondensisolerad i hela sin längd och helst gå upp på taket för att undvika störande brus från luftutsläppet ute. I alla fall om det är nära till någon uteplats eller liknande.
Hej! Ja förhoppningen är att inte behöva röra ventilationskanalerna över huvud taget. Eventuellt då att ansluta utblåset fån nya beredaren till ett. En del grannar har köpt friskluftsventiler och satt in i samma rum men vi tänkte att vi siktar på fönster med bra ventil.
 
Tänk på att Sverigepumpen vill ha ett luftflöde på 320 m³/h och Daikinpumpen 450 m³/h. Det motsvarar normenlig ventilation för ett hus på 250 respektive 350 kvadratmeter. Ska du dra den luften genom några fönsterventiler lär det vina en del...
 
useless useless skrev:
Tänk på att Sverigepumpen vill ha ett luftflöde på 320 m³/h och Daikinpumpen 450 m³/h. Det motsvarar normenlig ventilation för ett hus på 250 respektive 350 kvadratmeter. Ska du dra den luften genom några fönsterventiler lär det vina en del...
Hej! Tack för det. Tydligt att jag inte är tillräckligt insatt i detta. Tyvärr vet jag ej heller om de 4 olika företagen som gett mig offerter, är det heller. Det är därför jag bett dem komma på besök igen och denna gång inte säljaren utan den som ska göra jobbet. Arbetskostnaden från samtliga ligger mellan 12-15.000 och det låter ju som att det eventuellt ej kommer att räcka till och då börjar jag bli tveksam till om det är värt det.

Så ett alternativ att bara blåsa ut luften ut ur fasaden är inget alternativ? Eller spelar det ingen roll var den går ut, grundproblemet är att när den "använder den redan varma luften inomhus för att värma ditt vatten" så behöver den helt enkelt mer rörelse? Kan det till och med bli en ond effekt-cirkel att vår nya llvp kommer få jobba ännu hårdare för att också tillgodose frånluftsberedaren med varm luft?
 
B
Ja det krävs nog en del ventilstionsrör om du ska få en bra ventilation, med dessa flöden. Och ja, om du ökar ventilation jämfört med idag kommer din LLVp dra mer.

Har du funderat på varianten där man skippar frånluftsvärmepump?

https://www.sverigepumpen.se/luftvarmepumpar/bereda-multi/
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ja det krävs nog en del ventilstionsrör om du ska få en bra ventilation, med dessa flöden. Och ja, om du ökar ventilation jämfört med idag kommer din LLVp dra mer.

Har du funderat på varianten där man skippar frånluftsvärmepump?

[länk]
Jo det var faktiskt så jag kom i kontakt med Sverigepumpen öht. Men iom att vi bor i radhus och vår vvb står en bit in så var det inte optimalt. Jag är också osäker på om den orkar värma 3 våningar på ca 180 kvadrat. Det som jag tills nyligen hade planerat var 2 pumpar, 2 innedelar och en frånluftsberedare.
 
  • Ritning av entréplan i radhus med markerad plats för varmvattenberedare och potentiell installation av luft-luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Mäkattack skrev:
Kan det till och med bli en ond effekt-cirkel att vår nya llvp kommer få jobba ännu hårdare för att också tillgodose frånluftsberedaren med varm luft?
Självklart är det så. Beredaren är ingen magisk maskin som skapar energi från tomma intet. All varm inomhusluft den kyler ner och blåser ut måste ersättas och värmas av husets ordinarie värmesystem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Tänk på att Sverigepumpen vill ha ett luftflöde på 320 m³/h och Daikinpumpen 450 m³/h. Det motsvarar normenlig ventilation för ett hus på 250 respektive 350 kvadratmeter. Ska du dra den luften genom några fönsterventiler lär det vina en del...
Tolkar jag det rätt då att en Nibe F110 då i jämförelse borde vara mycket mer genomförbart?
 
  • Skärmdump av en manual för Nibe F110 med diagram över ventilationskopplingar och installationsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.