Hej,
hörnet på det lägre taket i min vindslägenhet är tydligen dåligt isolerad. Se bilder. Nu har det dessutom blivit missfärgningar i den vita färgen (syns på bilden). Konstruktionen är 13 år gammal och med värmekamera ser man tydligt att denna del är mycket kallare. Man känner även med handen att det är stor skillnad jämfört med resten av taket. Bör man gå vidare och utreda? Kommer det bara att gå åt mer värmeenergi eller kan det dessutom ha utvecklats något ohälsosamt på andra sidan (fukt/kondens/mögel?). Jag märker dessutom att snö smälter på taket fastän det är flera minusgrader och rinner ner och bildar massor av istappar. Tacksam för tips och råd.
 
  • Värmekamera-bild visar temperaturvariationer, kallare områden i lila, varmare i gult. Två mätvärden angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt interiör, tak med träbjälkar, infällda lampor, vit och mauve färgsättning, synlig termostat, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal tråd utan svar. Men det ser ju ut att vara en ventilationskanal. Dock ska det ju inte se ut sådär, det behöver öppnas och kontrolleras.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Anna_H Anna_H skrev:
Gammal tråd utan svar. Men det ser ju ut att vara en ventilationskanal. Dock ska det ju inte se ut sådär, det behöver öppnas och kontrolleras.
Gammal tråd utan svar. Men det ser ju ut att vara en ventilationskanal. Dock ska det ju inte se ut sådär, det behöver öppnas och kontrolleras
Nu har man öppnat och fixat. Det fanns en ventilationskanal innanför som alltså var inbyggd. Isoleringen var obefintlig mot yttertak. Det verkar som om ventilationsfirman hann först när det byggdes och sedan kom nog inte byggaren åt att isolera bakom ventilationskanalen mot yttertaket. Nu har man isolerat samt sett över fuktspärren så nu är hela taket 20 grader, mycket stor skillnad mot tidigare.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Toppen! Kul att jag gissade rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.