A Adam Ab skrev:
Det ända som jag vill att återställa och renovera mitt badrum som den var innan, men jag kan inte göra det så länge jag vet inte om det läcker vatten från grannens tak eller inte, och får att jag och förening veta det måste granne ge tillträde till förening för att göra fukt mätningar hos grannen. Och eftersom grannen vägrar att ge tillträde till förening så frågade jag om vad ska jag göra om det dröjer tiden ett år tex. ??
Föreningen kan förverka bostadsrätten om grannen inte medger tillträde.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BeaumontX BeaumontX skrev:
Förstår att du tycker det är jobbigt att dina lögner blivit synliggjorda.
Vi är överens om att en av oss inte mår bra.
 
Jag tycker detta låter väldigt konstigt. Det är föreningen som ska göra en utredning via bolag som Polygon eller Ocab, det behövs nämligen en rapport som sen ska till försäkringsbolaget. Föreningen står för utrivning, uttorkning och uppbyggnad fram till ytskikt via deras fastighetsförsäkring och sen är det bostadsrättstillägget som står för ytskikten hos boende. Om de inte har fått gått in till grannen så kan de inte ha hittat källan, hur kan då försäkringsbolaget ge ett utlåtande?

Kolla med föreningen, ring ordförande och fråga vad som händer, be att få se rapporten, den ska du ha fått, du ska även få fördelningsbrevet från försäkringsbolaget.

Föreningen har rätt att gå in i lägenheter vid sådana tillfällen, de behöver tillstånd som flera har skrivit men har inte rätt att säga nej vid tillfällen som denna, då kan de bli vräkta (men som någon har skrivit så är det en process)

Du behöver nog pressa ordförande att något sker. Har de en förvaltare som hjälper dom?

(Jag jobbar som förvaltare till BRF:er )
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
TS kan gärna visa det "jormi" skriver för styrelsens ordförande. Han verkar behöva lite stöd i processen. Prata även med ditt försäkringsbolag och be dem stöta på styrelsen.
 
Ts kommer inte bli rik på en process varken mot grannen eller föreningen
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ts kommer inte bli rik på en process varken mot grannen eller föreningen
Dum kommentar. Det handlar inte om att bli rik, det handlar om att ha ett badrum. Och så länge styrelsen inte har besiktat grannlägenheten för att se om det finns en skada där kan man inte bygga något badrum eftersom det omedelbart kommer att bli förstört och behöva byggas om igen om skadan finna hos grannen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Dum kommentar. Det handlar inte om att bli rik, det handlar om att ha ett badrum. Och så länge styrelsen inte har besiktat grannlägenheten för att se om det finns en skada där kan man inte bygga något badrum eftersom det omedelbart kommer att bli förstört och behöva byggas om igen om skadan finna hos grannen.
Du blir inte rik på att stämma någon.
Många tror det.
Du tror att badrummet blir klart snabbare

Problemet med svensk skadeståndsrätt är att man får bara bara ersättning för ens direkta utgifter. Har du försäkring så så blir ersättning bara självrisken. En domstol kommer inte ge dig ditt badrum klart snabbare. Du har ingen möjlighet att kräva tillträde till grannens lgh. Det är bara föreningen som kan. Det är bara föreningen som har rätt att kräva tillträde som vid en vattenläcka. Medans den boende bara kan vänta. Att försöka stämma föreningen, kan bli tufft frågan är dessutom vad utgången skulle bli? Det hjälper inte ts att komma on i lgh. Men det gäller att kunna bevisa att föreningen inte gör sitt jobb. Men det är omöjligt att veta. Om föreningen har gått vidare till kronofogden så är det igång.
Man kanske om man kan leda i bevis att föreningen varit försumlig kanske kan få nedsättning av avgiften. Men som jag förstår det så finns det redan i lagen.
 
Finns väl ingen i tråden som har pratat om att stämma någon?
 
H hempularen skrev:
Finns väl ingen i tråden som har pratat om att stämma någon?
Verkligen inte. Men om det behövs nån som gör det kan jag ställa upp.

TS, du borde definitivt stämma din BRF. Så här får det inte gå till. Ring en advokat.
 
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Även om man kan misstänka att styreslen kanske inte agerar supersnabbt, så vet vi ju inte vilka åtgärder de faktiskt gör. Det tar tid att tvinga sig till access till en medlems bostad.

Det man som förening kan göra utöver den långsamma juridiska processen är att hota medlemmen med förverkande av bostadsrätten. Även om medlemmen till slut frivilligt ger access, så kan föreningen fortsätta att driva ett ev. beslut om förverkande. Är det en medlem med någorlunda förstånd, så kan det hjälpa att säga att vi kommer med bes. man nästa fredag, blir vi inte insläppta så begär vi bostadsrätten förverkad, och vi kommer inte att dra tillbaka det även om du senare släpper in oss.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Finns väl ingen i tråden som har pratat om att stämma någon?
Ts första inlägg
"Min fråga är har jag rätt till ersättning från granne"
I min värld innebär det stämning
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Verkligen inte. Men om det behövs nån som gör det kan jag ställa upp.

TS, du borde definitivt stämma din BRF. Så här får det inte gå till. Ring en advokat.
Det var bara jag som tolkade
"Min fråga är har jag rätt till ersättning från granne"
Att man måste stämma grannen förstår inte hur jag kan tro det. Grannen kommer självklart att betala direkt. Troligtvis lika villigt som han släppt styrelsen i lägenheten.

(Det här stod i ts första inlägg)
 
A Adam Ab skrev:
Hej ,

Jag bor i bostadsrätt och fick veta från förening att jag har fuktskada I mitt badrum och att det måste rivas hela badrumet och torka, i skaderapport står så här för att kunna fastställa om fukten på taket beror på skadan från tredje våningen eller fjärde våningen "jag bor i andra våningen" måste kunna utföra några mätningar på tak i ovanliggande alltså tredje våningen men det gick inte då min granne som bor över mitt lgh. vill inte släppa de inne i lägenheten.

Nu gick det mer än två månader sen de lämnade avfuktare efter rivning och det finns fukt fortfarande i mitt badrumstak. Nu kan jag inte renovera badrum eftersom vi vet inte om det finns något läckage från ovanliggande badrum eller inte, och jag kan inte heller försätta utan fungerade badrum hur länge som helst tills förening hanterar klar ärendet via en jurist som kan ta hur länge som helst.

Min fråga är har jag rätt till ersättning från granne som vill inte samarbete och låta de göra fukt mätningar i hennes badrum, eller ersättning från förening som började riva mitt badrum innan de får veta exakt orsaken till fuktskada pga granne i ovanliggande lägenhet??
Jag skulle säga att om medlemmar över dig vägrar släppa in utredarna så resulterar det i en anmodan, fortsatt vägran innebär uteslutning ur föreningen och därmed uppsagd bostadsrätt med handräckning från kronofogden och tvångsförsäljning.

Visar det sig komma från grannen ovanför och denna vägrar samarbeta så kan du väcka talan om skadestånd mot denne.
Föreningen blir nog värre med, de har gjort vad de kunnat genom att ta in en rapport, men det är konstigt att man valt att stoppa in avfuktare utan att ha kontrollerat vart fukten kommer ifrån.
Men troligtvis från grannen ovanför om inte du har inspårade trycksatta ledningar i ditt tak som sprungit läck.

Har du pratat med grannen?
Har föreningen skickat anmodan?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Dum kommentar. Det handlar inte om att bli rik, det handlar om att ha ett badrum. Och så länge styrelsen inte har besiktat grannlägenheten för att se om det finns en skada där kan man inte bygga något badrum eftersom det omedelbart kommer att bli förstört och behöva byggas om igen om skadan finna hos grannen.
Hittade det här citatet
"Min fråga är har jag rätt till ersättning från granne" från ts
 
Claes Sörmland
P PatrikBL skrev:
Har du pratat med grannen?
Kanske trådens bästa fråga.

Det finns ju ingen anledning att det går en enda dag utan (trevliga, artiga och sakliga) påstötningar på grannen från TS. Besök vid dörren, email, ringa, ringa arbetsplatsen, lappar i brevlådan, haffa personen i trapphuset, haffa åersonen i tvättstugan (tvättider kan man ju spåra) o s v. Detta måste ju lösas nu.

Är personen äldre så det handlar om begynnande åldersdemens (eller social isolering som drabbar så många äldre) så ring dennes barn. Finns den någon annan i grannens liv som kan påverka denne, sån maka/make, parter, kompis?

Grannens liv ska vara ett helvete tills denne samarbetar tänker jag. För samarbeta måste grannen om lägenheten inte ska ryka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cessal och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.