Väggbyggt växthus på altan.

Vi vill inte få in vatten inne på växthusets golv när det regnar.
Både av praktiska skäl då det även kommer agera vardagsrum, men också för att den inre trallen skall hålla längre.

Ämnar göra en "glipa" på nån cm mellan trallen utanför / innanför växthuset.

Funderar på konstruktion enligt bild.



Bu eller Bä ?
 
  • Diagram som visar konstruktion av tralldäck med en glipa för växthusets vägg för att förhindra vatteninträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Bättre om trallen inte går under väggen alls. Det kommer sugas in fukt där med kapillärkraft och dessutom kan du inte byta ut trallen utan riva väggen.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Bättre om trallen inte går under väggen alls. Det kommer sugas in fukt där med kapillärkraft och dessutom kan du inte byta ut trallen utan riva väggen.
bra tanke...nån ide på hur konstruera ?
funderat på olika lösningar men inser att oavsett vad man stoppar under växthusväggen kommer den vara nära vatten o då behöva bytas ut nån gång.
Vad hindra mest ?
Varit inne på att ställa växthuset direkt på regelverket o låta trallen vara runt om, en "våning upp" men inser att det då finns risk att man drar i tårna i ändträna på trallen...inte heller så snyggt.
 
En kantplåt som börjar mot blå väggen ovanför klacken och sträcker sig ända ned i spalten. Spalten borde vara lite bredare.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
En kantplåt som börjar mot blå väggen ovanför klacken och sträcker sig ända ned i spalten. Spalten borde vara lite bredare.
Plåtbit va smart,,.,men bredare varför ?
Tänker att man kan skada sig / barn om man får ner en tå eller så...
 
S
Hur ska du bygga väggen eller har du köpt ett färdigt växthus?

Du ställer väggen på reglarna och bygger som en vanlig vägg med syll i botten.
Du måste ha dropplåt/ bleck på utsidan så att regnvattnet rinner bort från konstruktionen.

Du är orolig för att träet ska ruttna men du har också skrivit att golvet inte får bli blött för rummet ska användas som vardagsrum. Hur mycket vatten ska skvätta?

Trä ruttnar inte om det får torka upp emellan.
 
S sinuslinus skrev:
Hur ska du bygga väggen eller har du köpt ett färdigt växthus?

Du ställer väggen på reglarna och bygger som en vanlig vägg med syll i botten.
Du måste ha dropplåt/ bleck på utsidan så att regnvattnet rinner bort från konstruktionen.

Du är orolig för att träet ska ruttna men du har också skrivit att golvet inte får bli blött för rummet ska användas som vardagsrum. Hur mycket vatten ska skvätta?

Trä ruttnar inte om det får torka upp emellan.
Är ett Willab Garden växthus, kommer en montör och monterar.
Fick tipset att dela golvet för att enklare kunna byta trallen runt om när det väl beger sig.
Ja, det skall vara som ett förlängt rum vår till höst...Vet inte hur mycket det kan rinna in vid regn men om det är nån gång jag kan lösa det så är dt ju nu tänker jag.
 
Nej, du ska inte ställa växthuset på trall. Bygg en enkel sula med 15 cm makadam och kanske lite markstenar ovanpå. Sedan kan montören ställa växthuset på det och sedan lägger du golv efter smak inuti och utanför. Så har jag gjort.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, du ska inte ställa växthuset på trall. Bygg en enkel sula med 15 cm makadam och kanske lite markstenar ovanpå. Sedan kan montören ställa växthuset på det och sedan lägger du golv efter smak inuti och utanför. Så har jag gjort.
Blir 167 ton makadam om jag skall fylla upp utanför huset…
Altanen är 2 m högt upp… 😂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.