Jag har flera rör som sticker upp ur marken efter en nybyggd sommarstuga. I det stora röret sitter en vattenkran för att sätta på och stänga av inkommande vatten. Det lilla röret är kopplat till avloppet för att kunna spola. Sedan finns det ett liknande rör lite längre bort (skulle tro att det är för dränering). Med andra ord behöver dessa kommas åt. Frågan är hur jag kan göra så det ser lite trevligare ut? Tar gärna emot tips :)
Mvh Klara

Rör som sticker upp ur marken vid sommarstuga med vattenkran och avloppsanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör sticker upp från grusmark med en vattenkran och avloppsanslutning vid en sommarstugas grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand lyfter ett brunaktigt rörlock över ett större rör som sticker upp från ett grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vänd upp och ned på en låda och sätt den över och sen lite blomkrukor på lådan?
 
  • Gilla
John Karlsson och 3 till
  • Laddar…
För det stora röret finns en produkt som heter "brunnsbetäckning" i olika dimensioner. Du kan såga röret jäms med market (tigersåg) och lägga på brunnsbetäckningen.
För dom mindre rören finns huvar/proppar på byggvaruhusen.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Tack för bra tips. Jag kan tänka mig en kombination. Det hade känts bra att få ner det till marknivå så det blir nog till att kapa. Jag har köpt mufflock (se bild) till de små rören. Är osäker om de passar men jag får testa.

Är det lätt att ta bort en brunnsbeteckning? Vi behöver lätt kunna öppna upp för att komma åt kranen. Annars tänker jag mig ett stort blomkruksfat (upp och ner vänt) med kanske en kruka på :)
 
  • Brun mufflock för markrör DN 110 mm visad i en webbutik från HORNBACK med betyg och recensioner synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
K Klara Rosendahl skrev:
Tack för bra tips. Jag kan tänka mig en kombination. Det hade känts bra att få ner det till marknivå så det blir nog till att kapa. Jag har köpt mufflock (se bild) till de små rören. Är osäker om de passar men jag får testa.

Är det lätt att ta bort en brunnsbeteckning? Vi behöver lätt kunna öppna upp för att komma åt kranen. Annars tänker jag mig ett stort blomkruksfat (upp och ner vänt) med kanske en kruka på :)
Skruvlocken som sitter där nu är nog bättre. Gräver du fram 2dm hittar du säkert hur de kan kapas och få dit den befintliga toppen lite lägre.

Brunnsbetäckningar finns i olika sort från tunga körbara som de du ser i gatan (tex A-brunnar, K-brunnar etc) men det finns även lättare med en ca 3mm plåt med två skruvar.

Eftersom du tittar på hornbach, det finns ju ganska fina stegstenar/natursten som inte är rektangulära. Att såga plastkanten lite rak och lägga på en sån kanske? Som komplement till tidigare förslag...
 
U
Det finns ju riktiga brunnsbetäckningar även till dina 110 spolbrunnar.
De där proppen i PP är gjord för att täckas i mark och blir spröd av solljus efter nått år. Skulle inte rekommendera att det används för långvarig bruk till detta.
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.