Vi har fått nytt aggregat i lägenheten och nu går det inte att vistas i ena sovrummet utan att det blir rejält tryck i öronen, framförallt i ena örat när man sitter vänd mot en specifik vägg. Det går inte alls att använda det rummet mer. Vi har fortfarande lågfrekvent buller i hela lägenheten och det verkar vara en vägg som är speciellt utsatt, och på andra sidan den väggen ligger det ett till sovrum. Ljudet hörs tydligast i det lilla sovrummet samt i badrummet, eventuellt på grund av att rummen är så små?
Vad kan detta bero på? Ljudet liknar en motor som står på tomgång. Det låter som värst på natten.
 
Aggregat? Är det någon typ av frånluftsventilation du menar?
Har du någon tilluft i det drabbade sovrummet? Om inte får du be fastighetsägaren sätta i ett.

Att det låter värre på natten beror på att allt annat är tyst då.
 
Det är ett ventilationsaggregat ovanför spisen, typ kopplat till ventilationen på utsidan av husväggen.Det har varit brummande länge och nu är det även tryck i öronen. Kan det bero på eventuella saker som ligger i golven i såhär gamla hus? Vattenledningar? Eller kan det bero på att både vi och grannarna under har fått nytt aggregat men inte grannarna ovanför?
 
Trolltråd...
 
Cruzze Cruzze skrev:
Trolltråd...
Detta är en seriös tråd!

Jag uppskattar om någon som är kunnig kan svara
 
TS. du måste nog ge en betydligt mer utförlig redogörelse för allt kring den situation du upplever. Det finns ingen som kan ge ens uppslag på lösningar med så här vag info.
 
  • Gilla
Cruzze
  • Laddar…
J Jon Eriksson1 skrev:
Det är ett ventilationsaggregat ovanför spisen, typ kopplat till ventilationen på utsidan av husväggen.Det har varit brummande länge och nu är det även tryck i öronen. Kan det bero på eventuella saker som ligger i golven i såhär gamla hus? Vattenledningar? Eller kan det bero på att både vi och grannarna under har fått nytt aggregat men inte grannarna ovanför?
Nej, inget av det du nämner kan orsaka detta. Undertryck i ett sovrum bör bero på avsaknad tilluft. Så jag upprepar min fråga: Vad har du för tilluft i det berörda sovrummet?

Aggregatet är alltså sannolikt ett frånluftsvärmeaggregat, det sköter om ventilationen i huset. Tilluft ska finnas i alla sovrum, det kan vara så att någon täppt igen tilluften i det rummet för att få ner ljudet från ventilationen.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, inget av det du nämner kan orsaka detta. Undertryck i ett sovrum bör bero på avsaknad tilluft. Så jag upprepar min fråga: Vad har du för tilluft i det berörda sovrummet?

Aggregatet är alltså sannolikt ett frånluftsvärmeaggregat, det sköter om ventilationen i huset. Tilluft ska finnas i alla sovrum, det kan vara så att någon täppt igen tilluften i det rummet för att få ner ljudet från ventilationen.
OK. Jag vet inte vad vi har för ventilation, men vvs var här och bytte aggregat i köket . Det är inget rum i vår lägenhet som är tilltäppt
 
J Jon Eriksson1 skrev:
OK. Jag vet inte vad vi har för ventilation, men vvs var här och bytte aggregat i köket . Det är inget rum i vår lägenhet som är tilltäppt
Du verkar inte riktigt förstå vad jag skriver.
Det du kallar aggregat är en del av er ventilation.
Den suger ut luft ur bostaden, så kallad frånluft.
Det nya aggregatet suger troligen bättre än det gamla, därav att problemen ökat efter bytet.
Ni har även en ventil i badrummet, det är också frånluft.

I era sovrum och i vardagsrummet måste det finnas tilluftsventiler.
Där sugs luft in för att ni ska få frisk luft.
Du behöver leta reda på dem för att kontrollera att tilluften fungerar.
Innan dess vet du inte om någon ventil i er lägenhet är tilltäppt eller inte.
Det kan vara gjort av föregående ägare.
 
Har föreningen gjort en kontroll av ventilationssystemet för ett tag sedan? Skulle tro att flödet med din gamla fläkt var för dåligt varför man bytt ut ”spisfläkten” som i ditt fall är detsamma som den mekaniska ventilationen. Du borde ha en styrning på fläktkåpan vid spisen på minst två lägen samt en styrning för forcering över spisen. Stämmer det? Händer det något om du ändrar inställning? Kan vara ett fel som ger kontinuerligt maxläget på fläkten och då låter det. Om du har för dåligt med tilluft borde du märkt ett undertryck inne, en ytterdörr som öppnas utåt verkar ”sugas” fast lite extra.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Om du har för dåligt med tilluft borde du märkt ett undertryck inne, en ytterdörr som öppnas utåt verkar ”sugas” fast lite extra.
Så är det hos min dotter, och det bubblar i avloppet i duschen och luktar skit pga det kraftiga undertrycket, allt pga radon i två lägenheter på bottenplan. Har fått tejpa för nyckelhålet till sjutillhållarlåset för att det inte ska tjuta. Lösningen är att sätta in större ventiler, de som sitter under fönstren är helt enkelt för små. Därav mitt försök att få TS att berätta om tilluftsventilerna i sovrum och vardagsrum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.