Hej,

Har rivit ut mitt badrum på ovanvåningen med snedtak och ska bygga ett nytt. Huset är ett relativt oisolerat kanalmurs-tegelhus från 1937 och uppvärmningen är idag fjärrvärme med vattenburen 80/60 system.
Badrummet är på ovanvåningen och det har varit en lite hall utanför med en ganska liten platt panelradiator. I badrummet var det en super liten panelradiator.
Jag har nu rivit badrummet samt garderoberna i snedtaket i hallen utanför, så att man kan få en litet utrymme utanför att sitta och kolla på en liten tv åtminstone. Badrummet har vuxit utåt mot hallen något med en sned vägg.

Hur som helst mitt stora dilemma är uppvärmning. Nu är ju elpriserna inte så farligt dyra men för inte så länge sedan kändes det som idioti att lägga elgolvvärmeslingor på ens 1 kvm. Då var jag inne på vattenburen golvvärme med en minishunt. Den större (men fortfarnade ganska liten) panelradiatorn som va i hallen utanför badrummet har jag vissa vintrar haft helt avstängd då det kommer värme från de 3 övriga rummen samt radiatorn i trappan upp. Jag tänkte alltså att vattenburen golvvärme inne i badrummet skulle vara den enda uppvärmningen.

Nu har jag börjat vela igen och tilltänkt plattsättare tycker jag ska ha vattenburen handdukstork och elslingor i golvet i alla fall. Jag är inte särskilt känslig för kallt golv så det behöver vi inte ta hänsyn till. Men är där egentligen några vattenburna handdukstorkar med lite högre effekt? Om detta skulle vara lösningen så ska den elektriska golvvärmen inte värma upp mer än just golvet. Vill absolut inte ha el som kämpar med att värma upp luften och till och med luften ut i hallen.

Hur resonerar ni som har gjort mindre badrum nu senaste året? Det är klart stor skillnad i inköp med minishunt och grejer. Men när elpriset va som allra dyrast så kunde man spara flera hundralappar i månaden på att ha vattenburen golvvärme istället för elgolv-värme även med några få kvadratmeter räknade jag ut då.

Jag är som sagt väldigt kluven och velar fram och tillbaka. Det är klart det hade varit skönt att slippa en minishunt till det där lilla men ja.....

Vi kan anta befintlig effekt enligt följande:
Badrum 500x500 250 W
Utanför badrum 600x1000: 570 W (vissa vintrar avstängd så har nog sällan utnyttjats i närheten av det).

Det känns som att man vill en vattenburen handdukstork ska ligga på runt 500 W i alla fall för att vara säker på elektrisk golvvärme endast värmer upp golvet? Eller vad tänker ni? Har ni några förslag på handdukstork?
 
Redigerat:
Mats-S
LudWar LudWar skrev:
I badrummet var det en super liten panelradiator.
Och hur fungerade det då, räckte det för att värma badrummet?

Du säger att kalla golv spelar ingen roll, så varför inte fortsätta med en liten panelradiator, det måste ju vara avsevärt billigare att installera än dina övriga alternativ. Driftskostnaden i det lilla rummet bör vara försumbar, om det nu inte läcker kopiösa mängder värme genom ytterväggen(?) ?

Vi har typ samma storlek på ett av badrummen, funkar helt perfekt med en liten panelradiator. Blir lite halvljummen då och då, men inte många watt som den förbrukar inte :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
LudWar LudWar skrev:
Det känns som att man vill en vattenburen handdukstork ska ligga på runt 500 W i alla fall för att vara säker på elektrisk golvvärme endast värmer upp golvet? Eller vad tänker ni? Har ni några förslag på handdukstork?
Det har ju inte bara med effekten att göra. Golvet har så stor yta att det räcker med en liten temperaturskillnad för att värma. Så vill du vara säker på att golvvärmen inte värmer rummet måste du justera in det så att det blir minst lika varmt i luften som i golvet. För mig känns det bakvänt att byta fjärrvärme mot direktel. Blir det mycket dyrare med vattenburen golvvärme?
 
BirgitS
LudWar LudWar skrev:
Det känns som att man vill en vattenburen handdukstork ska ligga på runt 500 W i alla fall för att vara säker på elektrisk golvvärme endast värmer upp golvet? Eller vad tänker ni? Har ni några förslag på handdukstork?
Värmeeffekten på en vattenburen handdukstork beror mycket på hur varmt vattnet är.
Nordhems Borgholm med elpatron och största storleken är på 600 W så en handdukstork i sig kan ha tillräcklig effekt.
https://nordhem.se/sortiment/handdukstorkar/borgholm/BKE1775

Vår elektriska golvvärme i badrummet är styrbar antingen från termostatens display eller från en app så att man kan styra att golvet bara värms någon timme på morgonen eller enligt något annat schema och till vilken maximal temperatur. Den kommer från Raychem.
 
Jag är nog lite inne ändå på en radiator precis utanför badrummet, en vattenburen handdukstork med ca 300 watt effekt och sen elgolvvärme som ska gå minimalt för lite varmare golv.
Jag har noterat att nästan alla så kallade 1-hålsventiler till handdukstorkarna verkar ha ett c/c på 400 mellan till och retur. Är lite det lite konstigt med tanke på det ska va c/c 600 på rörgenomföringar i vägg i våtrum enligt branschreglerna idag? Eller är det någon annan anledning till det. Tänker mig pex i väggen med kopplingsbricka och då vill man ju ansluta ventilen så nära inpå detta som möjligt. Kan tillägga att jag vill ha svart handdukstork och ventil.
 
BirgitS
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.