Du har inte funderat på att sätta tvättstugans utrustning på kortväggen istället? Då blir det mindre korridorkänsla på det hela. Sätter man upp ett draperi i taket där så kan tvättstugan snyggt och prydligt döljas när spa-delen används. Känns som att badkaret också skulle få gott om plats i den ändan då, det används ju inte samtidigt som bastun.

Hur långa är förresten era långa personer? Jag är 173 cm, vårt badkar är 170 och jag får gott och väl plats, fyller sällan karet ända upp. Maken som är 189 cm har inte heller några problem med utrymmet, knäna sticker inte upp över ytan. Storleken under i den modell vi önskade var dock 150 cm och det kändes för litet.
 
  • Gilla
olgavolga
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du har inte funderat på att sätta tvättstugans utrustning på kortväggen istället? Då blir det mindre korridorkänsla på det hela. Sätter man upp ett draperi i taket där så kan tvättstugan snyggt och prydligt döljas när spa-delen används. Känns som att badkaret också skulle få gott om plats i den ändan då, det används ju inte samtidigt som bastun.

Hur långa är förresten era långa personer? Jag är 173 cm, vårt badkar är 170 och jag får gott och väl plats, fyller sällan karet ända upp. Maken som är 189 cm har inte heller några problem med utrymmet, knäna sticker inte upp över ytan. Storleken under i den modell vi önskade var dock 150 cm och det kändes för litet.
Från början kikade vi på att ha tvättstuga mot korsvägen men då blev det svårt att möblera resten av rummet. Då är det svårare var man ska sätta soffa tex då det är både dörr in och gång ut till relaxen.

Den längsta är 188 och vi har faktiskt testat badkar ut helgen och 180 kommer bli toppen!

Nuvarande och tror bästa lösningen hittills ser ut så här:
 
  • Ritning av badrumsplanering med markerade positioner för badkar, tvättstuga och dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Soffan har ni redan, eller?
 
Nope det har vi inte, inget finns än då det är ibplaneringsskede....ska börja riva i helgen och lär ta flera veckor då det är en fredagsmysprojekt 😄
 
Går det inte att få in en ytterligare dörr till toaletten, så du/ni kommer åt den direkt från badrummet/tvättstugan. Att alltid behöva gå ut i biosalongen när man ska på toa är inget vidare. Särskilt som man ofta är blöt/svettig under bastubaden. Blöt om fötterna är man självklart också.
 
  • Gilla
olgavolga och 1 till
  • Laddar…
Är soffan tänkt att ha som "häng" vid relax-aktiviteter?
I så fall hade jag nog övervägt att flytta bort badkaret in i tvättstugedelen. Ha soffan utanför bastun. Och korta ner bastun, alternativt köra på hörn-bastun, så att duschen kan gömmas undan lite på sidan av bastun.
Då behöver man inte så och duscha mitt i blickfånget från bastuns glasväggar.
Toaletten hade jag nog försökt behålla som eget rum. Ska man ha relaxavdelningen som lite mer socialt häng så är det ändå skönt att kunna smita undan och stänga om sig när man vill uträtta sina behov
 
  • Gilla
olgavolga och 1 till
  • Laddar…
O olgavolga skrev:
Nope det har vi inte, inget finns än då det är ibplaneringsskede....ska börja riva i helgen och lär ta flera veckor då det är en fredagsmysprojekt 😄
Aha, trodde att den redan fanns eftersom den varit så noga inplanerad. Har sett många relaxer med soffor och fåtöljer, de används aldrig till något annat än att lägga handdukar och kläder på, inte ens på Spa. Däremot en bänk med krokar och hyllor så att man kan hänga av sig badrockar, kläder osv och sitta på för att ta av/på strumpor, det är användbart.

Typ nåt sånt här:
https://www.ikea.com/se/sv/p/ragrund-stol-med-handdukshaengare-bambu-90253074/

Som Stuff säger rekommenderar jag också att man har badkaret i tvättstugedelen, man använder inte det ihop med bastun.
 
  • Gilla
olgavolga
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Aha, trodde att den redan fanns eftersom den varit så noga inplanerad. Har sett många relaxer med soffor och fåtöljer, de används aldrig till något annat än att lägga handdukar och kläder på, inte ens på Spa. Däremot en bänk med krokar och hyllor så att man kan hänga av sig badrockar, kläder osv och sitta på för att ta av/på strumpor, det är användbart.

Typ nåt sånt här:
[länk]

Som Stuff säger rekommenderar jag också att man har badkaret i tvättstugedelen, man använder inte det ihop med bastun.
Tack, det var praktiska stolar och en eller två såna kam man ju få in.
Bastun i tvättstugedelen äter upp som all fri yta...men jag ska testa med olika placeringar av den där igen.
 
O olgavolga skrev:
Tack, det var praktiska stolar och en eller två såna kam man ju få in.
Bastun i tvättstugedelen äter upp som all fri yta...men jag ska testa med olika placeringar av den där igen.
Kan tipsa om att en sådan stol bredvid badkaret är väldigt bra att ha boken, glasögonen och drycken på när man tar sitt långbad 😉
 
  • Gilla
olgavolga
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.