Håller på att klura ut hur man ska få till en så bra lösning som möjligt med prioretet på ett större våtutrymme utan att "förstöra" vardagsrummet,köket, flytt av vatten å avlopp gör man ju kanske bara en gång om man nu inte har kryputrymme under huset vill säga :)

Är ju ett 1 1/2 planshus med torpargrund, övre plan finns(snart) sovrum, garderobsutrymme komb. datarum, + övrig media förvaring + kall utrymmen längs sidorna.

Så det får bli som det är nu eftersom jag redan börjat där uppe.

Har skissat på några tänkta alternativ för att få till nedre plan som just nu ser lovande ut :) lite svårt att bestämma sig bara.

Lutar ju mer åt en utbyggnad(alt.1) på ostsidan för att få ett så öppet kök som skulle innebära att en ev. utbyggnad senare vid fönstret vid sydsidan inte skulle behöva göras med alt.2 samt att köksytan kan göras större med alt 1 med en vinkel mot sydvägg.

Öppen fri utsikt både mot öst och syd kan väl tilläggas utan träd och hus ivägen bara gräsytor, skogskant längre bort.


Hur hade ni gjort i mitt fall?
 
  • Nuvarande planering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle tagit samlat grepp om hela trädgården med både hus och biluppställning.

Tolkar jag saken rätt rör sig detta om en stuga av stående eller liggande timmer med takås i nordsydlig riktning. Alltså en såkallad "enkelstuga". Snyggaste tillbygget åstadkommer du då med förlängning åt norr så att du får ett större rum åt vart håll från nuvarande "vardagsrum".

Visst! Du får kanske riva garaget, men jag är övertygad om att denna lösning i det långa loppet blir mer lyckad än att bygga ut med "ryggsäck" åt öster. Ett kök lokaliserat mot söder är ingen god idé. Lägger du köket i en nybyggnad åt norr får du mycket mildare dagsljus på matplatsen. Hur du bäst passar in hygienrummet är svårt att säga utan att veta husets och tomtens mer exakta mått.
 
Stämmer bra, hus med liggande timmer som dock är panelad på utsidan.

Riktningen stämde inte helt ska vara mer åt sydost.

Att riva garaget blir det inte på tal om här :)

Så länge rönnträden står kvar så finns gott om skugga över entrésidan som även är uteplatsen.

Måttet på huset är 6,8X7,9 cirkus har det uppskrivet nå´nstanns bland alla papper exakt.

Bifogar en snabb kladdskiss på ett hum om hur det ser ut.
 
  • Gården.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här hade jag nog gjort: Förlängning av båda våningsplanen åt nordväst, med hävdande av ursprunglig takås. Kök och hygienrum på bottenvåning i utbyggnad. Från nuvarande vardagsrum kompletteras eventuellt med fönsterdörr direkt mot ny terrass och trädgård

En planlösning ska alltid vara så enkel och klar att man kan pissa den i snö...
 
Tackar för visat intresse å tanken :) skulle ha byggt åt nordgavelsidan med om det inte varit så tajt dels i linje med garaget men även huset mitt över, sedan så är ju utsikten himla fin åt sydhållet öppen gräsyta ca 100m framåt å 150-200m i sidled utan störande hus eller liknande ivägen.

Köket blir där det är nu med viss modifikation på exakt plats.

Visst hade det varit smidigast mest estetiskt, praktist att bygga ut i fullhöjd, men lite knepigt kanske med stödbenstak samt en längsgående nockstock iaf så får det vara som det är.

Sedan så behöver vi inte bygga ut lika mkt som du hade gjort.

Kanske kommer det att förstöra utsee´ndet att bygga ut på östsidan, kanske trots allt blir bäst att förhålla sig till plan b först och sedan ev. bygga ut en matplats åt syd samtidigt som man kan ha en liten balkong ifrån sovrummet ovan.

Såg inge fel på nå´n av mina planlösningar iof tyckte de var glasklara, kan väl bara nämna att nuvarande wc blir kvar i hallen oavsett hur det blir, så att man lätt når den både ifrån v-rum samt övre plan eller om vi båda(ja å sambon) är kräksjuka ;)


Tack iaf billy.. för ditt angegemang(säkert felstavat).
 
Edit - Blev visst ett dubbelt inlägg
 
Tänkte bara uppdatera hur det blev eller kommer att bli när det är klart,de där med att bygga ut får vänta, kommer att kosta en hel del när allt är klart så som nya treglasfönster, badrumskostnad, kökskostnad, innertak, nya golv, väggar, isolering mm.

Ville hellre lägga slantarna på att renovera huset i sig invändigt och samtidigt göra om rummen så att det passar oss, en utbyggnad kan ju göras åt ost, syd eller väst i framtiden om man skulle känna för det..

Känns som att man kommer att begrava hammarn efter de här bygget som sker av en glad amatör med många frågor ;)
 
  • Planlösning Senaste.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.