T
Jag skulle vilja byta ut en kronbrytare, utan dimmerfunktion, till en dubbel vriddimmer.

Går det att byta kronbrytaren på bild 1 med vriddimmern på bild 2?

Vilken insats kommer jag behöva byta till förutom själv brytarna?
En vit Schneider-kronbrytare med två separata knappar mot en neutral bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dubbel vriddimmer i mässing på en vit vägg, avsedd för belysningsstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för fabrikat på den dimmern, har inte sett den tidigare.
 
T
Buster + Punch
 
T
Ingen som vet om kronbrytaren går att ersätta med ovanstående vriddimmer?
 
Det är inte omöjligt. Du får titta på inst.anvisningarna för dimmern, där ska du hitta ett schema hur den ska kopplas in.
Eller länka till produkten/manualen.

Sedan kan det vara mekaniska problem med att få den till att passa i dosan.
 
I princip borde det gå. Men märket är engelskt. Ett problem med engelska brytare etc. är atrt jag har för mig att de har en lite annan utformning av dosor i väggen. Inte helt säkert att dimmern passar i en svensk dosa, rent mekaniskt.

Sedan läste jag mig till att företaget är relativt nytt i England, så det finns risk att det här är en produkt som är mer design än funktion/kvalitet. Det finns oerhört många fabrikat av brytare/dimmers etc. som är rent skräp. Vill man ha någopt som skall fungera i mer än något år, så bör man hålla sig till välkända beprövade fabrikat.

En sak som också kan spöka är kompatibilitet mellan dimmer och ljuskälla. På den tiden vi hade vanliga glödlampor fungerade i princip alla dimmers med alla fabrikjat av lampor. Nu med LED lampor kan det vara väldigt känsligt. Det är även där så att dimmers från Schneider, Elko osv. är säkrare kort när det gäller kompatibilitet.
 
  • Gilla
datja och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.