Går det att bygga ut på en altan med tryckimpregnerat virke på något sätt som eliminerar hälsoriskerna? Finns det t.ex. något material man kan sätta mellan det befintliga tryckimpregnerade virket och det nya obehandlade virket eller räcker det att bygga rakt på det tryckimpregnerade med nytt obehandlat trä? Eller behövs någon slags distans mellan de båda?

Dessutom undrar jag hur man gör för att uppskatta hur mycket vikt altanen tål, för att ta reda på om jag hade behövt stärka upp den med stolpskor eller dylikt innan påbygge.
 
Vilka hälsorisker är det du syftar på? Om du inte tänker äta golvet finns det inga risker med det.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vilka hälsorisker är det du syftar på? Om du inte tänker äta golvet finns det inga risker med det.
Har hört att man inte ska leva "i" tryckimpregnerat virke alls, från flera håll och källor. Framförallt inte barn, gravida kvinnor och djur. Samt att det dessutom kan avge en lukt. Du menar på att allt detta är felaktigt?
 
R
Välkommen till forumet😀

Nej det finns inga hälsorisker med tryckt virke på en altan..
 
BigR
tänker du bygga ut huset med din gamla tryckta altan som grund för utbyggnaden?
 
BigR BigR skrev:
tänker du bygga ut huset med din gamla tryckta altan som grund för utbyggnaden?
Exakt.
 
G geosmin skrev:
Har hört att man inte ska leva "i" tryckimpregnerat virke alls, från flera håll och källor. Framförallt inte barn, gravida kvinnor och djur. Samt att det dessutom kan avge en lukt. Du menar på att allt detta är felaktigt?
Ja, det menar jag.
 
R Rejäl skrev:
Välkommen till forumet😀

Nej det finns inga hälsorisker med tryckt virke på en altan..
Tack! Inte riktigt svar på min fråga 🤗 Kanske ställde den på ett knepigt sätt. Altanen skulle bli en inomhusdel.
 
R
G geosmin skrev:
Tack! Inte riktigt svar på min fråga 🤗 Kanske ställde den på ett knepigt sätt. Altanen skulle bli en inomhusdel.
Ok då är du i ett annat läge, tryckt virke rekommenderas inte inomhus alls då det bla. möglar och behåller fukt bättre..
Så det är bara att ta bort allt och bygga upp med obehandlat virke😊
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ok då är du i ett annat läge, tryckt virke rekommenderas inte inomhus alls då det bla. möglar och behåller fukt bättre..
Så det är bara att ta bort allt och bygga upp med obehandlat virke😊
Nej precis. Därför undrar jag om det går att sätta något material emellan eller bygga med obehandlat trä rakt på.
 
R
G geosmin skrev:
Nej precis. Därför undrar jag om det går att sätta något material emellan eller bygga med obehandlat trä rakt på.
Vet inte hur du menar, man brukar inte blanda tryckt och obehandlat trä då det tryckta innehåller så mycket fukt..

Du får visa bilder eller en skiss som visar hur du tänker😊
 
Det blir ju inte fuktigare av att det är impregnerat.
 
  • Gilla
Joel Strandberg och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vet inte hur du menar, man brukar inte blanda tryckt och obehandlat trä då det tryckta innehåller så mycket fukt..

Du får visa bilder eller en skiss som visar hur du tänker😊
Borde inte en fuktspärr mellan altan och det nya golvet göra tricket då?

Innan jag skissar och planerar behöver jag veta vad jag ens har möjlighet att göra 😅
 
R
G geosmin skrev:
Borde inte en fuktspärr mellan altan och det nya golvet göra tricket då?

Innan jag skissar och planerar behöver jag veta vad jag ens har möjlighet att göra 😅
Nja bygga fuktspärrar utvändigt i träkonstruktioner kan vara lurigt..
 
K
Sannolikt är nog inte altanens grund och bjälklag dimensionerat för att ha hus på sig, så redan där behöver du ju stärka upp bjälklaget. Och kan du inte göra det underifrån så har du ju då ett ypperligt tillfälle att ta bort det tryckta virket
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.