Jag skulle behöva hjälp med att veta hur man reparerar denna stoppanordning för balkongdörr?
Bifogar bilder.
 
  • Skadat trä runt balkongdörrsstopp, med blottlagd skruv och flisat trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stoppanordning med skruv på balkongdörrs karm, i närbild och fokus på skruven.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en sliten stoppanordning på en balkongdörr som behöver reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av balkongdörröppning med stoppanordning i förgrunden och utsikt över balkonger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad stoppanordning på balkongdörr med utfälld metallarm och urholkat trä i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ilona Autio Ilona Autio skrev:
Jag skulle behöva hjälp med att veta hur man reparerar denna stoppanordning för balkongdörr?
Bifogar bilder.
Problemet är att bromsskenan ramlar ner från "hålet" i karmen och sitter inte kvar.
Är det någon del som saknas?
Dörrbromsen såg ut så här när jag köpte lägenheten men jag missade det i besiktningen.
 
Jag råkade ut för samma sak när dörren blåste upp den rycktes ur hålet som blir för stort.
Hylsan kan du nog gänga av med händerna eller sätt en plattmejsel i spåret.

Ett alternativt kan vara och ta ett plattgärn och borra hål i samma dimension som hylsan sam 2 mindre hål vid sidan som borras så järnet kan fästas i karmen.
 
  • Gilla
Ilona Autio
  • Laddar…
Ilona Autio Ilona Autio skrev:
Jag skulle behöva hjälp med att veta hur man reparerar denna stoppanordning för balkongdörr?
Bifogar bilder.
Hej och välkommen till forumet.

Den grå grejen med det som ser ut som gängor, sitter påsnäppt på en tapp på skenan. Det är en äldre version av "karmfäste 5550T"

https://www.lasgiganten.se/sv/articles/2.127.3162/assa-abloy-karmfaste-5550t

Snäpp loss den med en skruvmejsel eller liknande. Sedan kan du skruva fast karmfästet på sin plats. Eftersom trät ser ut att vara svårt skadat, får du använda en skruv genom hålet i botten på karmfästet. Tryck sedan tillbaka bromsens skena. Skruven ska ha ett lagom huvud så att skenans tapp får plats.

Här kan du se hur tappen ser ut:

https://www.lasgiganten.se/sv/articles/2.127.6946/assa-abloy-fonsterbroms-1603-l800-vanster

Länkarna går till en butik som säljer dessa saker. Jag har ingen erfarenhet av butiken.
 
  • Gilla
Ilona Autio
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Hej och välkommen till forumet.

Den grå grejen med det som ser ut som gängor, sitter påsnäppt på en tapp på skenan. Det är en äldre version av "karmfäste 5550T"

[länk]

Snäpp loss den med en skruvmejsel eller liknande. Sedan kan du skruva fast karmfästet på sin plats. Eftersom trät ser ut att vara svårt skadat, får du använda en skruv genom hålet i botten på karmfästet. Tryck sedan tillbaka bromsens skena. Skruven ska ha ett lagom huvud så att skenans tapp får plats.

Här kan du se hur tappen ser ut:

[länk]

Länkarna går till en butik som säljer dessa saker. Jag har ingen erfarenhet av butiken.
Tusen tack för hjälpen! Jag skall prova detta sätt med skruv.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.