Hej.

Håller på och ska börja bygga framåt våren/sommaren och behöver lite åsikter om våran planlösning.
Vi vill helst bygga ett en-planshus, väl medvetna om att det blir dyrare än ett 2-plans. Vi satsar hellre pengar på den ytan och konstruktion som vi vill ha och sparar in på lyxen på ytskiktet (kök, klinker, golv m.m).
Boytan blir ca: 220 kvm + garage. Tomten är på drygt 1500 kvm.

Familjen består av 3 småbarn. Vi vill ha 2 st allrum och gärna kontakt med köket från ett av dem.
Rymlig tvättstuga och en klädkammare har också varit önskemål/krav. Likaså Arbetsrum och ett bra förråd.

Lägger även med en bild utvändigt (färgerna är inte bestämda) som kanske ger lite.

Kom väldigt gärna med synpunkter. Blir så lätt att man snöar in på sitt eget sätt att tänka.
 
  • huset.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Huset-ute.jpg
Snailman
Ganska mycket sovrum åt söder, kan nog bli ganska varmt på sommaren, beror ju lite på omgivningen...
 
väldigt långt till den första WC:n när man kommer in
 
Finns det någon speciell anledning till att ha förråd med VVB och VP med ingång genom arbetsrummet istället för bredvid tvättstugan?
Annars är ett förslag är att ändra ordingen på rummen till:
Tvätt - Förråd - Bad - Sov - Arb - KLK
Och då ha ingång till förråd genom tvättstugan så att ev. värme från VVB och VP kan hjälpa till att torka kläder.
Genom att byta plats på bad och sov så slipper man ljudet från VP om man är ljudkänslig.
Plus att man som tracker säger får närmare till toan när man har bråttom. Annars kan det lätt bli grus i halva huset...

/Adrian
 
Får ni verkligen bygga 220 kvm. (+ garage!) byggnad på bara 1500 kvm. tomt?
 
Hej.

Man får bygga på 25% av tomtytan så det ska nog vara lugnt.

Glömde säga att nåt som vi värderar högt är uteplatsen mot väster (hörnet alltså) så det har varit ett grundkrav. Vi måste hålla oss inom den streckade linjen och sydöst om huset så är det några hundra kvadrat som vi inte får bygga på. Det kommer gå en väg en liten bit bortanför tomten åt det hållet.

Anledning till att rummen ligger i den ordningen är att vi vill gärna ha en tvättstuga med direkt ingång till klädkammaren för att underlätta tvätthanteringen. Sen vill man ju kunna gå in i klädkammaren från sovrummet också såklart.

Att första WC'n kommer långt in är ett litet problem men vi kan nog acceptera att det blir så.

Att VVB m.m ligger i förrådet beror på att jag tyckte det blev så himla långa rör till WC och kök. Även el-kopplingar kommer att ligga i förrådet, så därav dess centrala läge. Det började egentligen med en liten arbetshörna och då ville vi ha förråd för att förvara kontorsgrejer, men sen har det vuxit till ett eget rum.

De saker som jag inte är helt nöjd med är nog dörrarna vid entrén. Tycker att det blir lite svårt att få entré bra och inbjudande. Vi kommer själva primärt att använda den vanliga entrén och bara ta grov-vägen när man behöver det.

Tacksam för alla åsikter. Gör ju att man tar sig en extra funderare.
 
simba skrev:
Hej.

Håller på och ska börja bygga framåt våren/sommaren och behöver lite åsikter om våran planlösning.
Vi vill helst bygga ett en-planshus, väl medvetna om att det blir dyrare än ett 2-plans. Vi satsar hellre pengar på den ytan och konstruktion som vi vill ha och sparar in på lyxen på ytskiktet (kök, klinker, golv m.m).
Boytan blir ca: 220 kvm + garage. Tomten är på drygt 1500 kvm.

Familjen består av 3 småbarn. Vi vill ha 2 st allrum och gärna kontakt med köket från ett av dem.
Rymlig tvättstuga och en klädkammare har också varit önskemål/krav. Likaså Arbetsrum och ett bra förråd.

Lägger även med en bild utvändigt (färgerna är inte bestämda) som kanske ger lite.

Kom väldigt gärna med synpunkter. Blir så lätt att man snöar in på sitt eget sätt att tänka.

Hej! Jag skulle nog byta plats på kök & allrum.

/m
 
Hej jag skulle nog byta plats på kök o vardagsrum, känns lite konstigt att komma direkt in i vardagsrummet,
 
I
Frånsett att jag är allergisk mot öppna planlösningar (med dold kommunikationsyta som inte är möblerbar) tycker jag att ni lyckats rätt bra att få ihop planlösningen funktionellt med en klar uppdelning i föräldra- och ungdomsdel, även om det sker till priset av en husform med många vinklar och prång som ger stor värmeavgivande yta och därmed dålig/dyr värme-/boendeekonomi.

Jag ser oxå att ni är mycket nära en annan husform som kanske skulle kunna passa er med samma funktionella uppdelning utan fördyrande husform/dålig boendeekonomi. Ta därför en funderare på om inte ett atriumhus i U-form skulle kunna vara något?

En skänkel i U-et skulle då kunna utgöra garage/carport. Motstående skänkel något i stil med den ungdomsavdelning och mittdelen mellan dessa skänklar något i stil med det ni har nu. Allt omslutande en öppen eller taktäckt innergård, utgörande terass med både sol och skugga. Eventuellt med lanternin i det taktäckta fallet med öppningsbara överhängda och utåtgående fönster på alla fyra sidorna..

Då kan ni oxå passa på att justera till nackdelarna i er nuvarande planlösning som är följande:
Öppet runt ger inte ostördhet i någon del, trots den klara uppdelningen i föräldra- och ungdomsavdelning, bl.a. innebärande svårigheter att föra ett samtal i vardagsrummet när ungdomarna blir högljudda i sin del.
Kök i vardagsrummet är inte den mest lyckade kombinationen. Problemet är inte bara kvarsittande matos i textilier, utan även slammer från disk och brum/plaskande från diskmaskinen m.m.
Föräldrasovrummet/sängkammaren upplever jag som 'en holk i väggen' p.g.a bredden, 3,2 meter x djupet. Det bör inte vara mindre i yta än 12 kvm och helst kunna rymma en barnsäng utöver dubbeluppställningen (kanske inte för er, utan för en efterkommande) och ett par stolar eller annan klädavhängning.
Titta oxå gärna på möjligheten att ha klädkammaren som dressingrum före badrummet så slipper ni ljudstörningar genom väggen, till lättnad för den av er som ligger med en bra huvudvärk, där spolningen i toaletten kan upplevas som dånet från Niagarafallen. I så fall kan ni oxå avbörda er kläderna där och slippa ha dem i sovrummet.

Det finns mer att säga, men funderar gör ni bäst själv med utgångspunkt i det redan sagda.
_____________________
Byggaren
 
Hej!

Grannen Fredrik bad mig kommentera erat hus och som en föredetta plan/arkitektritare på ett husföretag kunde jag inte låta bli.
Det är svårt att kommentera en planlösning när ritningen som visas inte är så detaljerad (bla finns inga fönster,mått och ingen detaljplan visas). Men jag ska göra mitt bästa.
Jag förstår inte i första anblicken varför ni ska bygga så stort. Försök att hitta smart planlösning som maximerar nyttjandegraden. Tänk en dag då ni inte har barn hemma längre och bor i ett hus på 220 kvm. större hus = större underhållskostnad och uppvärmning.
Vi börjar med första anblicken på det yttre. För mig känns det som det är ett ganska ordinärt hus. Dvs inget av de spännande tak, ingen variation av fönster. Men det är kasnke så ni vill ha det.
Återgå till planlösningen. Förstår inte varför man har en Carport utanför ett garage ! har man 2 bilar,en i garaget och en i carporten så står den ju ivägen. Nu kanske ni inte avser att använda garaget som förvaring av bilen. Ingen entre till garaget från framsidan! Lite jobbigt att öppna garagedörren om man ska in och hämta något. Groventren är formad på så sätt med 3 dörrar och yta som gör att det blir svårt att nyttja alla väggarna. offtast slår man ihop groventre och tvätt för maximera uttnyttjandegraden.
Entren ä välidigt stor ca 11 kvm och oftast använder man groventren och endast finentren vid gäster. Att man sedan kommer direkt till vardagsrummet är lite ovanligt då man oftast kommer till köket. När man handlar är det lite jobbigt att bära alla kassarna genom huset.
Att man kan nå klk genom både sovrum och tvätt gillar jag men åter igen. genom att placera dörrarna mitt i klk kan ni utnyttja kortsidan av klk också.. mer yta om man planerar ! hoppas ni använder skjutdörrar iställer för bladdörrar eftersom man aldrig har utåtgående dörrar i rum så skulle sovrummsdörren vara ivägen för ingången till klk. Alltid bra med dörr direkt ut från tvätt då man villl hänga tvätt ute. Nu måste man bära tväten igenom huset och droppa tvättvatten i entren.
Stora sovrummet finns inga komentarer utom den utåtgående dörren.
Stora badet är lite svårt att kommetera då det offtast finns massor av lösningar. Skulle själv valt att ha ett eget bad från sovrummet och ett litet wc med endast handfat och wc för gäster.
Arbetsrummet är bra med inbyggd arbetshörna ( har själv det). Förstår inte varför man placerar ett förråd i anslutning till arbetsrum. Borde ligga i anslutning till gararage/tvätt/groventre. Fördelen med VVB i tvätt är att den höjer värmen i rummet och gör att tvätt torkar fortare..
Köket känns lite oplanerat då det är långt mellan ugn/micro och spis. Detta gäller även K/F, det springs en hel del emellan. Glöm inte el i köksö!
Dusch/wc kan man göra betydligt bättre genom förändra placeringen av handfat och wc.
Allrummet, inga kommentarer.
KLK i barnrum gillar jag inte då de inte använder så mycket klädförvaring och istället nyttjar golvyta för lek.

Får man fråga om ni själva har ritat huset eller en arkitekt ?
 
A
Kunde inte ha sagt det bättre själv! ;)
 
Hej

Härligt med många kommentarer. Det känns som väldigt mycket i ett hus är kompromisser. Man kan aldrig bli nöjd med alla delarna :)

Jag gillar också tanken på ett U-hus, men om vi drar ut carport/garage längre så kommer det blockera kvällssolen på sommaren. Sen ska man egentligen inte se garaget som ett garage utan ett stort uteförråd för en hög med cyklar och sånt. Vi kommer förhoppningsvis fortsätta med att bara ha en bil.

Att huset inte ser "häftigare" ut beror till stor del att vi hellre satsar på ytan än på ett hus som sticker ut. Det känns iofs lite tråkigt men återigen, man kan inte få allt :)

Entrédelen är en av de delar som jag inte är helt nöjd med, men känns lite svårlöst. Vi ser gärna tvättstugan som ett renrum och det skulle vara bra om man slapp dra in smutsiga skor där alltför mycket. Förhoppningen är att vi inte ska använda groventrén till vardags, utan bara när man behöver.

Tanken med förrådet längst in i huset är att det ska ligga centralt för att förenkla installationer (el och VVS). Har lite småfunderingar på ett KNX-system och då behöver man dra ganska mycket kablar till en central någonstans. Vad gäller VVB som står där har jag inte bestämt mig. Fördelen om den står där är att det blir betydligt kortare rördragning (och snabbare varmvatten) till alla ställen där man behöver det. Sen ligger VVB närmare den takbiten som kan passa för en eventuell solvärme i framtiden. Lägger man VVB i tvättstugan så kan man ju glömma solvärme. Återigen kompromisser :)

Vad gäller köket så känner jag också att det blir lite utspritt. Att det är långt mellan U/M och spis är inget som stör mig. Är inte så ofta som man tar saker däremellan. Köksön är tänkt att fungera som matbord vid frukost och liknande snabbare måltider.

Klädkammare i barnrummen tar iofs lite yta, men vi tycker att de sväljer så mycket mer än garderober + att det är snyggare. Även om de inte har så mycket kläder nu så blir de äldre.

Vad gäller storleken på huset så skulle jag gärna få ner den, men då får man börja plocka bort lite rum, och kanske minska vardagsrummet. Jag tror att det är svårt att bygga ett hus som passar optimalt för en 3-barns familj och sen 20 år senare ska vara OK när barnen har flugit ut. Man får nästan bestämma sig lite för vilken tid man vill bygga.

Hmm. Grymt svårt är det. Magkänslan för huset är inte helt klockren så vi får ta oss en funderare igen. Vi vill ju helst ha ett en-planshus även om vi får bygga 2-plan också.

Vad gäller ritningen så är det en arkitekt som har ritat men naturligtvis efter våra önskemål och ett antal ändringar under resans gång.
 
Nu har vi funderat lite till och flyttat om bland rummen lite. Huset har blivit aningens mindre (215 kvm) och jag tror att det är svårt att få ner ytan och bibehålla de rummen/funktionerna som vi önskar.

Ni får gärna komma med vidare kommentarer om den nya skissen. Tidigare kommentarer har verkligen hjälpt oss att ändra oss i tankarna, förhoppningsvis till det bättre :)

/simba
 
simba skrev:
Nu har vi funderat lite till och flyttat om bland rummen lite. Huset har blivit aningens mindre (215 kvm) och jag tror att det är svårt att få ner ytan och bibehålla de rummen/funktionerna som vi önskar.

Ni får gärna komma med vidare kommentarer om den nya skissen. Tidigare kommentarer har verkligen hjälpt oss att ändra oss i tankarna, förhoppningsvis till det bättre :)

/simba
Ser mycket bättre ut! De var lite tokigt tidigare när köket låg längst in i huset. Jag skulle nog ta bort förrådet & fylla väggarna i arbetsrummet med garderober istället. Sen hade jag flyttat väggen lite så vardagsrummet blir lite större.
 
Det verkar som om ni är i samma skede i livet som vi.... Som du ser av mitt inlägg i samma tråd så håller vi också på och petar med en utbyggnad av fårt 152 m2 Sjödalshus. Efter att ha fått tvillingar då vi redan hade 1 barn, så räckte inte huset till för vår familj. Det är inte kanske rumsantalet som inte räckte, utan snarare förvaringen. Jag är såååå trött på att springa upp och ner för en skranglig vindstrappa för att hämta vinterkläder etc. Tycker väl iofs att vi inte fick till så mycket mer förvaring inne i huset. Men med rätt hyllsystem (typ Elfa) i garaget och garderober som är 2,38 så sväljer det en hel del.
Om du kikar lite på min ritning så ser du hur vår arkitekt (som vi anlitade efter att ha försökt rita själva läääänge...) löst vårt arbetsrum. Ibland tycker jag att man tänker lite fel vad gäller arbetsrum. Måste man verkligen ha så stort rum? Nu har ni ju minskat ert, men ibland tycker jag att det räcker med en vrå, eller kanske en skärmvägg. Bara man inte ser alla osorterade papper etc. Med vårt arbetsrumsplacering kommer vi även ha vår dator vägg i vägg med barnens framtida datorhörna, vilket underlättar kabeldragning etc. Vi har även valt att inte helt bygga in vårt arbetsrum utan ha mer eller mindre fast skärmvägg, fast ändå försedd med skjutdörr som vi kan dra till när det är fööööör rörigt.
Har kompisar som har gjort en fast tegelbklädd "skärmvägg" som är L-formad. I en av innerväggarna finns ett runt glasfönster, så man ändå kan se barnen när de härjar runt ute i huset.
Från vår arkitekts son fick vi även en lösning där det fanns en vägg som gick ut på att vår säng stod mot sovrummets kortsida. Sen fanns en mittvägg ca mitt i rummet som inte anslöt helt ut, utan lämnade en ca 1 m passage på var sin sida. På framsidan mot sängen kan man då hänga en platt-tv om så önskas. På baksidan finns ställer man ett skrivbord och hänger skärmen på väggen. Då har man fått en s.k teknikvägg. Önskar man sitta och jobba efter att den andre gått och lagt sig så kan man ha skjutdörrar infällda i väggarna. Bakom ryggen, då man sitter vid skrivbordet kan man placera en spegelgarderob som är ett mindre förråd.
Har även sett liknande lösningar för dressingroom, men då var sängen placerad mot den här "skärmväggen" och så hade man dressingroom bakom. Bara några få ideer.
En sista grej bara...kanske en skjutdörr intill barnens allrum vore idé. Då kan ni vuxna sitta ostörda och prata trots att det pågår datorspelande etc i allrummet. Tänk ett par år fram, när barnen har varsin kompis hemma...då blir det 6 ungar i rummet...Hoppas det inte blev rörigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.