Hej.
Jag har en mycket gammal ( före 1880 ) gjutjärnskamin, som jag tycker mycket om. En del av utsmyckningen upptill har brustit och finns bara sparat i delar. Finns det någon vettig metod att fixa till det, där man inte behöver gå hela vägen med att göra gjutform och gjuta nytt ?
Gammal gjutjärnskamin med skadad utsmyckning upptill i ett mörkt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går att svetsa gjutjärn. Och om det är ovanligt besvärligt går det att hårdlöda. Mina amatörmässiga försök att svetsa gjutjärn utan att ha rätt elektroder har haft ett ganska blandat resultat. Ibland inga problem och andra gånger spricker det hejdlöst. Men hittar du rätt person borde det inte vara ett stort problem.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Stor pjäs och inget man lyfter ut. Beroende på gjutjärnets sammansättning så är det inte helt enkelt att svetsa. med elsvets så vill det gärna spricka. Det ska värmas upp i och runt fogen så inga spänningar blir, får då spricker det när det kallnar. Försök att hitta en gammal svetsare som varit med ett tag, så kanske hen kan svetsa det. Men det blir nog lite marigt med tanke på att det sprätter gnistor. Är delarna intakta och hela, samt att det går att sätta på plats så det knappast syns, så skulle jag limma dom. Är på krönet så blir det inte varmt där och limmet håller
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Det är på krönet d.v.s. dekoren som sitter längst upp, men det blir ganska varmt även där ☹️. Man ser på bilden att en del hålls ihop med metalltråd och motsvarande sida är knäckt på mitten och några små detaljer på gavelsidan har gått av
. Skadad dekor på krönet av en gammal kakelugn, hållen ihop med metalltråd och synlig spricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det ska jag kolla närmare på!
 
Rickard.
Redigerat:
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag skulle i första hand hårdlöda en sådan sak - men jag har ju inte sett exakt hur skadorna ser ut eller möjligheterna till att plocka bort grejerna om det behövs för att komma åt, kunna förvärma/se till att det svalnar långsamt efter lödningen och så vidare.

Hårdlödning börjar tappa styrka över ett par hundra grader så det är inte optimalt på grejer som blir varmare än så, men utvändiga "pynt" på en kamin borde inte ha några problem med det. Det är ju inte heller någon belastning på grejerna.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag tror också på hårdlödning
 
  • Gilla
INTP och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
[länk]

Här har forumet diskuterat detta tidigare, heimlaga har några läsvärda inlägg t ex #32.

Personligen är jag lite för feg för att svetsa gjutjärn när det inte "får" gå fel och föredrar mässinglod.

Lim eller kemisk metall är också intressanta förslag.
En nackdel med hårdlödningen är den avvikande färgen på skarven. I mitt fall satte jag iofs skarven så att den skulle synas. Lite som japansk "kintsugi", där reparationen framhävs och skadan blir till något berikande. Men det går säkert att färga med något lämpligt.

/Höghus
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.