Vi har ett ganska mörkt kök som börjar bli rätt sliter. Då vi inte känner oss motiverade för flera veckor utan kök, plus att vi gärna använder gamla saker och fräschar upp dom för att bli fina igen, så vill vi inte, om vi inte måste, köpa nytt. Vi funderade på att lämna in luckor och lådor till omlackering, men med tanke på att de inte är släta så fick vi veta att de inte rekommenderade det då träet rör sig och det ofta blir fult efter ett tag. Så då fick vi lägga dom planerna åt sidan. Så nu funderar vi på att byta luckorna till nya. Kvar har vi problemet med själva stommarna. Hur får man enklast dessa i rätt färg? Det känns som om att den enda lösningen är att måla om dessa för hand, vilket lätt blir skit, eller att man monterar ner samtliga skåp och får dessa omlackerade, och då blir det ju ändå en massa jobb, plus att det sticker iväg i kostnad. Då kanske man likaväl kan köpa helt nya skåp. Någon som har några goda idéer här? Hur hade du gjort? Någon som kanske har liknade luckor som vi har och som låtit lackera om dom för några år sedan, kan man se något av träets rörelse? Hur har ni gjort med färgbytet på stommarna?
 
  • Ett slitna träköksskåp med mörka handtag mot en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser jag rätt att det är ett genuint träkök i ek?
Vilket märke?
Jag tycker ni tvättar allt trä och undersöker hur det är behandlat tidigare, det kan avgöra hur det ska behandlas igen.
Byt det gräsliga kaklet.
Hur ser resten av köket ut, kan man få en helhetsbild?
Jobba med belysning för att få köket ljusare, gardiner, andra köksmöbler.
Med det jag ser på den bilden är det luckorna ni ska behålla, de håller 100 år till.
/W
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
F Fagelbla skrev:
Vi har ett ganska mörkt kök som börjar bli rätt sliter. Då vi inte känner oss motiverade för flera veckor utan kök, plus att vi gärna använder gamla saker och fräschar upp dom för att bli fina igen, så vill vi inte, om vi inte måste, köpa nytt. Vi funderade på att lämna in luckor och lådor till omlackering, men med tanke på att de inte är släta så fick vi veta att de inte rekommenderade det då träet rör sig och det ofta blir fult efter ett tag. Så då fick vi lägga dom planerna åt sidan. Så nu funderar vi på att byta luckorna till nya. Kvar har vi problemet med själva stommarna. Hur får man enklast dessa i rätt färg? Det känns som om att den enda lösningen är att måla om dessa för hand, vilket lätt blir skit, eller att man monterar ner samtliga skåp och får dessa omlackerade, och då blir det ju ändå en massa jobb, plus att det sticker iväg i kostnad. Då kanske man likaväl kan köpa helt nya skåp. Någon som har några goda idéer här? Hur hade du gjort? Någon som kanske har liknade luckor som vi har och som låtit lackera om dom för några år sedan, kan man se något av träets rörelse? Hur har ni gjort med färgbytet på stommarna?
Ta in en målare som är van vid att handmåla kök. De som jobbar exempelvis med Kvänum eller Lidhults fixar detta galant. Lär bli 100 gånger bättre än att byta luckor och/eller sprutlackera.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ser jag rätt att det är ett genuint träkök i ek?
Vilket märke?
Jag tycker ni tvättar allt trä och undersöker hur det är behandlat tidigare, det kan avgöra hur det ska behandlas igen.
Byt det gräsliga kaklet.
Hur ser resten av köket ut, kan man få en helhetsbild?
Jobba med belysning för att få köket ljusare, gardiner, andra köksmöbler.
Med det jag ser på den bilden är det luckorna ni ska behålla, de håller 100 år till.
/W
Helt korrekt, det är trä. Jag älskar i vanliga fall träkök men i detta fall så är själva rummet mörkt då fönstret i köket vetter mot en skog. Huset ligger bara fyra meter från tomtgränsen och skogen är kommunens och de har inga som helst tankar på att tänka sig ta ner några träd. Så i vårt fall så behöver vi komma bort från det mörka träet. Vet tyvärr inte var köket kommer ifrån. Luckorna är för övrigt lackade

Gällande vitvarorna så är de vita för att få in ljusare inslag. Köksbord och stolar är vita även de, och de är precis så att de räcker åt oss fyra som är i familjen, så jag ser inte hur man skulle kunna få det ljusare med hjälp av möblerna. Det är inget stort kök. Belysningen har vi också gjort så mycket vi kan med, men ändå så tar det mörka över i och med att största delen av rummet är just köksskåp. På ett sätt skulle det vara underbart att riva ut väggen mot rummet intill och utöka köket då det är så pass litet, men det är inget som vi tycker är värt kostnaden. Plus att då skulle halva nuvarande kök få rivas bort och inte kunna användas med den nya planlösningen.

I taket vid skåpen har vi fem-sex spottar som ger bra med ljus, men skåpen ”äter upp” ljuset. Vid matbordet har vi en dimbar lampa med tre ljuskällor så belysningen är ju bra.
 
F Fagelbla skrev:
Så i vårt fall så behöver vi komma bort från det mörka träet.
Som sagt, ta in ett pris från en köksmålare. Är du fräck så kan du gå in till närmsta Kvänum-butik, säga att du har ett gammalt Kvänum-kök som behöver fräschas upp och fråga vilka målare de brukar använda sig av/rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.