GK100 GK100 skrev:
Du bör inte ge dig på bedömningar av tid och vad den kan bero på. Det finns väldigt lite att tjäna på att göra något likt bilderna. Enda det visar är fullständig inkompetens i möjlighet att planera ett enkelt montagearbete och troligtvis helt renons eltekniskt sett dessutom.
Var vänlig och bedöm inte andras inlägg på det oförskämda sättet!
 
  • Wow
  • Gilla
Cooling och 1 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Placering av central är inte helt optimalt på något sätt.
Så vart skulle du placera den hos TS?
 
Tommty
Tråkig installation rent estetiskt, dåligt av elektrikern att inte försöka iallafall sätta klammer snyggt.

Sen är problematiken placering/rummet. Som syns på bilderna är detta något typ av förråd/pannrum, och att döma från bilden i inlägg #20 inte så värst organiserat...

att sedan hörnet har en utstick av något, murstock kanske? gör inte saken bättre.
Så här tycker jag inte att mycket går att belasta elektrikern. Det finns helt enkelt inte plats/förutsättningar att göra detta snyggt utan att lägga väldigt mycket mer tid på göra om hela installationen
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så vart skulle du placera den hos TS?
Om vi utgår från placering av växelriktaren så är jag högst tveksam till att den uppfyller tillverkarens monteringsanvisning gällande fritt avstånd runtom, den ser ut till sitta väldigt nära tak och ena gipsväggen, ev. har den rätt fritt avstånd mot golv.

Om det är den enda platsen för placering av allt utifrån att solarkablarna kommer från taket också så kan jag inte se att det blir rätt och bra att ha växelriktare och BYD batteristacken på samma vägg. DC brytaren känns överflödig troligen då det bör sitta en DC brytare i den växelriktaren. En AC/arbetsbrytare i nära anslutning till växelriktaren kan dock bland vara bra/krav så solcellsinstallatörens/nätägarens elektriker kan bryta AC sidan beroende på hur det ser ut i mätarskåpet.
Svårt att veta från bilderna vad det är som står på golvet under centralen idag om det skulle gå att flytta den delen till väggen där batteri och växelriktare sitter idag och då kanske sätta allt (batteri+VR+central) på den väggen istället.
Ett. ev alternativ två vore att flytta VR till samma vägg som centralen sitter på idag och då troligen klara sig på två lagom grova flexslangar för alla kablar mellan batteri och VR/central. Batteriet flyttar man då in 15cm mot tallriksventilen/gipsväggen med hörnskyddet. Dock får man säkerställa fritt avstånd ner mot golvet beroende på vad det är för bank/skåp som står där idag.

Cembrit skivan som sitter bakom växelriktaren idag känns lite felplacerad. Värmen går uppåt i växelriktaren så den bör hellre vara skydd längre upp av växelriktaren (därnere som kablarna sitter blir ingen värmeutveckling)

Summa summarum så är förutsättningarna lite fel idag för att det ska bli bra, troligen bl.a beroende på bänken/skåpet som står där idag.
 
  • Gilla
Cooling och 1 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Var vänlig och bedöm inte andras inlägg på det oförskämda sättet!
Det är inte menat som något oförskämt öht. Jag har sett många av dina inlägg tex i din egen tråd på liknande tema. Så jag tar inte tillbaka något i frågan om utförandet på TS bilder. De som slätar över det är inte på något sätt kapabla att bedöma varken tid elker alternativ.

Så ta inte åt dig på detta sättet inte specifikt riktat till dig som sagt men du var väl i siktet med dina 2 respektive 4 h tidigare.
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 2 till
  • Laddar…
Altså, det ser ut som fan. Jag har så trassligt under mitt (ena) skrivbord (det andra har jag fäst allt i en rätta och strumpa). Men en fast installation måste ju se bättre ut.

Spelar ingen roll om det tar 2 eller 4 h, så där kan det bara inte se ut. Sen om "mönsterinstallationen" har samma mängd kablar men snyggt gömda och dragna i en kabelkanal, men då SER det iallafall OK ut.

Men det jag undrar, vågar man ha en sådan här installation i samma hus man sover? Kan inte batterier, elektronik osv börja brinna?
 
  • Gilla
Cooling
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.