Hej!
Jag vet att det finns otaliga trådar på ämnet här i forumet, tror mig ha läst igenom dessa utan att bli klokare!

Jag har nyss gjutit bänkskivor till köket av finjas expanderbetong. Behandlade med Selders stenolja som är en linolja efter att jag enbart gick över skivorna med fint sandpapper, 240+400. Behandlat enligt instruktion för golv med betonghud, penslat med olja och låtit det dra in ca 2 timmar innan torkat bort överflöd. Efter första varvet blev skivan flammig och lite torr på sina ställen som behandlade en gång till innan användning, fick egentligen ingen vidare skyddande funktion utan såfort det kommit vatten eller stått ett glas på så uppstår gråa fläckar och när jag torkar av skivan är det som att all olja släpper. Har behandlat ytterligare en gång och låtit den stå i nästan en vecka innan jag börjat använda den men ändå så får den inget skydd av oljan. Är det någon som har tips på vad som är fel eller vad jag ska göra annorlunda? Funderade på om jag ska värma upp oljan till ca 130 grader (som dom beskriver att man kan göra för golv i kommersiell miljö)? Läste också hos en annan tillverkade att om man ska använda linoljefärg på betong ska man vänta 6-8v för att betongen ska få ett annat pH värde, vet inte om det kan ha med saken att göra?
Bifogar en bild på ett område där det dela stått ett glas och där jag även torkat av lite av skivan med en fuktig trasa.

/ Klas
 
  • Gjuten betongbänkskiva med fläckar och märken efter behandling med linolja och vattenexponering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Klas Turdell skrev:
Läste också hos en annan tillverkade att om man ska använda linoljefärg på betong ska man vänta 6-8v för att betongen ska få ett annat pH värde, vet inte om det kan ha med saken att göra?
/ Klas
Ja, i högsta grad, säger min gamla kemisthjärna :). Betongen ska härda klart. Fuktig cement/betong är basisk och om man tillsätter oljan reagerar den med cementet (kalciumhydroxid) och bildar salter som löses upp i vatten.
Du får ha tålamod och vänta med att olja in.
 
  • Älska
  • Gilla
KlasseT och 1 till
  • Laddar…
G gaia skrev:
Ja, i högsta grad, säger min gamla kemisthjärna :). Betongen ska härda klart. Fuktig cement/betong är basisk och om man tillsätter oljan reagerar den med cementet (kalciumhydroxid) och bildar salter som löses upp i vatten.
Du får ha tålamod och vänta med att olja in.
Okej! Tack för svaret, jag får ha tålamod och försöka olja in framöver! Tror man att det går att torka bort nuvarande olja och göra om behandlingen om några veckor eller är den nuvarande bortom räddning? Den är ju inte behandlat undertill så fukt kan fortsatt lämna skivan.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.