När man köper skåp som hängs på vägg från IKEA så får man med dessa (se bild). Det sitter räfflade ytor på beslagen som gör att det går att höja och sänka skåpet utifall att borrhålet inte är perfekt. Jag har inte några sådana beslag, och jag kan inte se att de går att köpa från IKEA, eller att andra motsvarande går att köpa någon annanstans. Min erfarenhet med betongborrande är att hålet sällan blir perfekt, skruven tenderar att hänga en aning från pluggen, det är inte alls som att borra i trä. Hålet kan bli lite för stort, eller inte helt rakt in i väggen, vilket gör att skåpet sedan hänger snett. Det är därför som IKEA möbler kommer med dessa.

Frågeställning: Hur går man tillväga för att så det rakt?
 
  • Illustration av justerbara väggbeslag för skåp och hur de monteras för att justera skåpets höjd och vinkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har inte funderat att köpa skenan och hänga skåpen på?
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
F Filipbs skrev:
Du har inte funderat att köpa skenan och hänga skåpen på?
Har inte krokar att fästa på skåpen. Jag har endast stommar.
 
A Ajjo Jowlls skrev:
Har inte krokar att fästa på skåpen. Jag har endast stommar.
Isåfall hade jag skruvat fast en regel i våg som skåpen ”vilar” temporärt på och sen skruva fast som alla. Sen skruva bort regeln när alla skåp hänger.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det blir att sätta en rak planka där botten på skåpen ska vara och väga in den i våg, skruva fast den i väggen. Sen ställs ett av skåpen på den tryckt mot väggen och hålla klämfästet och märka på, borra skruva fast skåpet och fortsätta med nästa dikt intill. När alla skåp är uppe tas brädan och dom sitter alla i våg.

EDIT 2:a på den
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Köp skenan och skruva fast den i våg.
Sen hänger du upp skåpen och fäster ed medföljande "pippidutter"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.