Har haft stopp i avloppet och funderar på om det är något problem med min trekammarbrunn.
Stoppet släppte efter ungefär en timme av sig själv.
Idag har dom tömt brunnen så jag vet inte om den bara var full?

När jag kollar ner i avluftningsrören så ser det ut som att det är jord(någonting svart) eller liknande i alla rör.
Ska det vara så eller är någonting fel?
 
C
F FreggieGalore skrev:
Ska det vara så eller är någonting fel?
Nej, det skall normalt inte synas varken slam eller stående vatten i avluftningsrören.

Det skall mycket till innan själva trekammarbrunnen blir "full" eftersom den har ett inlopp och ett utlopp.

Men om infiltrationen inte kan ta emot vattenflödet pga den är igensatt eller att du t.ex. får in dagvatten i avloppet blir ju så klart följden att hela systemet vattenfylls från infiltrationen och uppåt, inklusive trekammarbrunnen. Vilket inte är bra då den slamavskiljande funktionen sätts ur spel och slam hamnar i infiltrationen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Okej, tack för svaret.

Men om brunnen var "full" borde väl inte stoppet bara släppt helt plötsligt?

Kan slammet i rören ha med högt grundvatten att göra?
Har aldrig haft problem tidigare, men inte heller lika mycket snö som i år.
 
C
F FreggieGalore skrev:
Men om brunnen var "full" borde väl inte stoppet bara släppt helt plötsligt?
Nä precis.

Infiltrationen skall ligga minst 1 meter över högsta grundvattennivå, så grundvattnet ska inte kunna påverka om infiltrationen är korrekt anlagd. Marken kan potentiellt bli mättad, men det är också något som egentligen inte skall kunna hända om anläggningen är korrekt utförd.

Främsta anledningen till dålig infiltration är nog att den helt enkelt är "slut". Vilket kan gå mer eller mindre fort bl.a. beroende på hur effektiv slamavskiljningen är. Men håll ett öga på vattennivåerna i brunnar (alltså även fördelningsbrunn) och avluftning.
 
Stoppet släppte, det hade det säkert gjort utan tömning, fanns då ett tryck med vatten och skit uppifrån och det vill plötsligt släppa om trycket blir för stort, kan räcka med ett glas vatten som påfyllning.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.