Att det är olämpligt och farligt att dra skarvsladdar mellan jordade och ojordade rum, från ojordat och ut utomhus, utan JFB och in i badrum etc. vet vi (jag) redan.

Men är allt detta olagligt?
 
Det lär i alla fall bli mycket olagligt om du t ex drar in en skarvsladd in i duschen och någon dör.
Är väl egentligen strunt samma om något är tillåtet eller ej, kan någon bli skadad så är det väldigt olämpligt och skall undvikas.
Det finns t ex ingen lag som säger att man som privatperson inte får stå på en stege och arbeta med motorsåg, men det är förbannat riskabelt att göra det milt sagt.

/Kent
 
Du kan säkert bli dömd till åtminstonde dagsböter för 'framkallande av fara' eller 'vållande' om nånting händer. Men någon direkt 'skarvsladdslag' finns det inte vad jag vet.
 
Men det är klart olämpligt att blanda jordat och ojordat i samma rum. Finns ett gäng trådar om detta om du söker.
 
Jag tycker frågan är lite konstig. Varför undrar du om det är olagligt? Det räcker väl med att det är olämpligt och farligt? Dör någon åker du säkert dit, men det gör du även om du glömt salta gången hemma och någon slår ihjäl sig...
 
Håller med övriga trådskrivare att detta med vad som är lagligt eller inte börjar bli missbrukat. Att hitta alla former av vad som är lagligt eller inte måste omfatta hela lagregelverkat för vad man kan åtalas och ev. dömmas för.
Det finns ju lagar som reglerar i allmänna ordlag t.ex. att man varit vårdslös, medverkat till allmänfarlig verksamhet, mm, dvs det är inte bara de rent elrelaterade regleverket som gäller.
 
Hade kanske varit kul om länken funkat!? :confused:
 
Sladdställ d.v.s skarvsladd är inte tillåten i badrum och duschrum. Så släpar du in en så bryter du mot föreskrifterna = olagligt
 
andersw skrev:
Jag tycker frågan är lite konstig. Varför undrar du om det är olagligt? Det räcker väl med att det är olämpligt och farligt? Dör någon åker du säkert dit, men det gör du även om du glömt salta gången hemma och någon slår ihjäl sig...
Därför att även om JAG inte gör sådant som är olämpligt, så finns det tyvärr andra som gör detta.

I detta läge är det lättare för mig att få stopp på dumheterna om jag kan påtala att det är OLAGLIGT. Alltså måste jag veta, därav att jag ställer denna typ av frågor.
 
Tror att det är helt fel infallsvinkel att argumentera på vad som är lagligt eller inte om man hittar sådant som kan vara farligt eller olämpligt. Mycket bättre att vänligt förklara varför något farligt, varför det är så och om man har kunskap hur man bör göra.
Svarar utifrån att detta är ett forum för privatpersoner och gör det självare. I ett yrkesmässigt sammanhang så kanske man agerar annorlunda.
 
Tyvärr finns det folk som inte förstår sunt förnuft, och om dom tycker något är smart så gör dom på detta viset om man inte kan bevisa för dom att det är solklart olagligt.
 
305 skrev:
Därför att även om JAG inte gör sådant som är olämpligt, så finns det tyvärr andra som gör detta.

I detta läge är det lättare för mig att få stopp på dumheterna om jag kan påtala att det är OLAGLIGT. Alltså måste jag veta, därav att jag ställer denna typ av frågor.
Han kanske utbildar sig till polis? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.