Börjar bli lite rädd för uppvärmningskostnaderna för vårat hus. Gjorde en mätning under november månad och kom upp i ca 480 !!! liter. Detta kan inte vara normalt, eller?

Huset är 1 1/2 plans med källare byggt -60. Stomme av lättbetong, tre glas fönster, 20 cm spån(?) isolering på vind och en Pax fläkt på holken. Oljepannan är lika gammal som huset.

Vi är 2 vuxna och en 2 åring.

Tycker jag har lagom värme på elementen, har mellan 19 och 21 grader i v-rummet (öppen planlösning).

Vad är det som gör denna höga förbrukning? Finns det några inställningar man kan göra eller tänka på?

Tacksam för alla slags synpunkter och råd då jag är helt novis på detta område. (Har pillat lite på pannan men vågar inte pilla för mycket för då sprängs väl skiten)

Bor förresten i Göteborg vilket inte har varit det kallaste stället den senadte tiden.

/ Mikael
 
Har du sotat pannan?
Jag menar inte den sotning som sotaren gör utan en riktig ordentlig rensotning av pannan invändigt. Tänk på att 1mm sot sänker verkningsgraden med 5%.
Vad har du för rökgastemperatur? Mät med t.ex. en stektermometer, finns billiga digitala att köpa.
Hur mycket är spjället till pannan öppet? Försök att minska spjällets öppning.
Har du justerat in brännaren? Det gör du genom att öka eller minska lufttillskottet. Titta på lågan den ska vara ljusgul och absolut inte vitaktig. För mycket luft gör att lågan blir vitaktig och för lite luft gör lågan mörkare gul samt att den sotar mycket. Rätt injusterad brännare sänker oljeförbrukningen och höjer verkningsgraden.
Är munstycket som sitter i brännaren gammalt och slitet? I så fall byt munstycke.
Kanske är brännaren gammal och sliten samt mycket smutsig invändigt. Rengör eller köp en beg. på blocket t.ex.
 
Nu var det riktigt längesedan jag hade ett hus med oljepanna men en sak som man kan spara mycket pengar på är att byta brännaren till en modernare, 60 tals brännare är inte speciellt effektiva om man säger så, och precis som Tompass11 skriver så hittar du en relativt modern begagnad för småpengar idag då de flesta slänger ut sina oljepannor. Ta även en riktig funderarare över att byta ut oljepannan mot något annat alternativ, idag är ju just oljeeldning det särklass dyraste uppvärmingssystemet och efterssom ni redan har vattenburet värmesystem så är det ju smidigt att byta ut pannan. Är ni nyinflyttade? Vad har det varit för årsförbrukning tidigare?
 
Tackar för all information o tips.

Kanske det bästa är att beställa en brännarservice så kan jag kolla över axeln på honom o suga ut lite kunskap. Som sagt så är inte detta mitt område, kan säga att jag har fått upp två luckor på pannan o sett ett sotit inre med två stenar(?) . Är det detta som ska sotas rent?

Sedan vred jag sönder ett reglage som ärjat sönder...

Jag har förhoppningar om att det ska komma fjärrvärme nästa år, de har varit runt i kvarteret och kollat intresset och skall återkomma med besked nu i december.

Tidigare var förbrukningen ca 1,5 kubik enligt tidigare oljeleverantör som jag "råkade" anlita ovetandes att de levererade till de gamla ägarna som är runt åttio år skulle jag tro, de använde också en varmvattenberedare istället för vattnet i pannan men det funkar inte för oss då den är alldeles för liten.

/ Mikael
 
Om man börjat med att prata om fjärrvärme tar det kanske mer än ett år innan du får en sådan installerad och under denna tid hinner du förbruka många många kbm olja ...

Mitt tidigare hus (Malmö, 1925, tilläggsisolerat med fasadtegel slutet på 70-talet, pannan från -76, 1,5-plan, 110 kvm, 3 pers hushåll) förbrukade 2,2 kbm olja/året och det var mycket litet i jämförelse med motsvarande grannhus. Bara som en jämförelse alltså. Gamla människor tenderar till att ha varmt så 1,5 kbm låter väldigt litet.

Det är självklart att du måste få pannan att funka men du kanske också kan fundera på att sätta in kompletteringsvärme fram till ni får fjärrvärme och då en enklare anläggning som framöver även funkar som myspys?

Jag värmer upp hela mitt nya hus med en liten pelletskamin i vardagsrummet (OK - har svag elvärme i plattan men den är synnerligen svag) och den är otroligt effektiv. Jag tycker den också är mysig - man ser eldslågan genom glaset och den värmer gott. Skorstenen är förhållandevis billig (min gick på ca 7.000) och behöver bara gå en meter över takfot - det finns tydligen idag nya skorstenar som tom kan sättas utanför ytterväggen dvs ännu billigare installation. Min kamin gick på drygt 20.000 men det finns billigare (du ser min på bilden). Menar alltså att kompletteringen kan spara en hel del olja fram till att fjärrvärmen installeras.
 
Lite uppdatering. Jag har nu sotat pannan, det låg nog 2-3mm sot runt om väggarna o allt, tror detta kan ha haft negativ inverkan ;)

Såg också att jag har en Lamborghini, brännare alltså, som jag tror är från -89 vad jag kunde utläsa på den Italienska märkplåten så den är väl hyffsar fräsch?

Fjärrvärmen är planerad till hösten (om det blir nått), det ligger en knutpunkt bara 30 meter från vår tomtgräns men det hinner ju som sagt försvinna en hel del olja om det fortsätter i denna takten...
/ Mikael
 
Ang sotning : alla plåtytor som på ena sidan värms upp av rökgaser och har vatten på andra sidan skall sotas. Det omfattar inte bara eldstaden som brännaren sitter i men också rökgången som finns oftast bak på pannan .... hoppas du har inte missat det :).
Ordentlig sotning och brännarservice sparar oljan åt dej.
Lycka till!
gaia
 
Hej igen,

Har nu fått reda på att det inte blir någon fjärrvärme :( . Så nu får man titta efter andra alternativ för oljan vill jag inte ha kvar.

Efter att ha sotat pannan (även rökgångarna på baksidan) och stängt igen spjället ut till skorstenen (var vidöppet) har jag nu kommit ner i en förbrukning på 260-280 liter månaden, en rätt så bra sänkning tycker jag även om det säkert finns lite annat man kan göra.

Brännaren har jag plockat ned en gång men kom inte så mycket mer än så för jag va för rädd att pilla sönder den. Nu har jag dock gett mig f_n på att jag ska byta munstycke på den då jag hittade en ask med nya fina munstycken i. Det kanske hjälper lite också!?

Tack igen för alla råd ock tips jag fått.

/ Mikael
 
Använder folk fortfarande olja är det inte enklare med elpatron när oljan är så dyr. Eller vad är det som avgör att man fortsätter använda oljan, det kostar ju en del med service och sådant samt att hålla koll på förbrukningen med rätt inställningar etc. Jag är bara nyfiken och ej insatt. Har själv en oljepanna från 97 som jag körde slut på oljan (ca 1 kub) som gick åt på nolltid när jag flyttade in
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.