Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Din motpart Àr föreningen skulle jag sÀga, inte grannen. En eventuell lÀcka Àr ju föreningens ansvar. Om dom inte tar det ansvaret kanske du kan börja med att betala lÀgre avgift. Varför ska du betala för nÄgot du inte fÄr? SÄ hade jag resonerat.
😂 Ett bra tips, om TS undrade hur TS kan fĂ„ sin bostadsrĂ€tt förverkad snabbare Ă€n grannen.
 
  • Haha
  • Gilla
jonmo och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Din motpart Àr föreningen skulle jag sÀga, inte grannen. En eventuell lÀcka Àr ju föreningens ansvar. Om dom inte tar det ansvaret kanske du kan börja med att betala lÀgre avgift. Varför ska du betala för nÄgot du inte fÄr? SÄ hade jag resonerat.
Tack sÄ jÀttemycket, du har helt rÀtt
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Claes Sörmland
Grannen Àr ett sidospÄr, det Àr föreningen som Àr motparten.

Föreningen har en skyldighet att hÄlla lÀgenheten i gott skick i de delar som föreningen ansvarar för, t ex yttervÀggar och tak. Det Àr sÄledes föreningen som ansvarar för inlÀckande vatten och fukt i TS badrum. För den tid lÀgenheten Àr i bristfÀlligt skick har bostadsrÀttshavaren rÀtt till skÀlig nedsÀttning av Ärsavgiften. Se 7 kap bostadsrÀttslagen.

D v s fÄr inte föreningen ordning pÄ detta med grannen sÄ ska TS inte kan underhÄlla sitt badrum sÄ ska TS kompenseras med nedsatt avgift.

Föreningen fÄ i sin tur vÀcka talan mot grannen för sina utgifter.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grannen Àr ett sidospÄr, det Àr föreningen som Àr motparten.
Njae. I det TS efterfrÄgar, dvs ersÀttning för extrakostnader pga förseningar som beror pÄ grannens trilskande, Àr det inte sÀkert att det Àr ett sidospÄr. Generellt rörande vattenskador delar jag dÀremot din uppfattning.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Föreningen har en skyldighet att hÄlla lÀgenheten i gott skick i de delar som föreningen ansvarar för, t ex yttervÀggar och tak. Det Àr sÄledes föreningen som ansvarar för inlÀckande vatten och fukt i TS badrum. För den tid lÀgenheten Àr i bristfÀlligt skick har bostadsrÀttshavaren rÀtt till skÀlig nedsÀttning av Ärsavgiften. Se 7 kap bostadsrÀttslagen.

D v s fÄr inte föreningen ordning pÄ detta med grannen sÄ ska TS inte kan underhÄlla sitt badrum sÄ ska TS kompenseras med nedsatt avgift.

Föreningen fÄ i sin tur vÀcka talan mot grannen för sina utgifter.
En vattenskada i sig innebÀr inte per automatik att föreningen försummat sitt underhÄllsansvar. Det krÀvs att föreningen agerat uppsÄtligen eller vÄrdslöst för att TS ska kunna fÄ kompensation. Enbart det faktum att grannen vÀgrar förening tilltrÀde, som de har rÀtt till, innebÀr inte att föreningen agerat uppsÄtligt eller vÄrdslöst mot TS. TvÀrtom, frÄn TS beskrivning har föreningen anlitat jurist och försöker agera sÄ snabbt som möjligt och med de verktyg som stÄr föreningen till förfogande. SÄ jag Àr inte sÀker pÄ vilken paragraf i BrL 7 kap. som du tÀnker blir applicerbart i TS specifika fall. Du fÄr gÀrna förtydliga.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Claes Sörmland
BeaumontX BeaumontX skrev:
Njae. I det TS efterfrÄgar, dvs ersÀttning för extrakostnader pga förseningar som beror pÄ grannens trilskande, Àr det inte sÀkert att det Àr ett sidospÄr. Generellt rörande vattenskador delar jag dÀremot din uppfattning.
Jag tror helt enkelt inte TS har nÄgon större chans att fÄ ersÀttning för förseningar genom allmÀnna skadestÄndsrÀttsliga principer frÄn grannen. DÀrav att jag menar att det Àr ett sidospÄr.

BÀttre att satsa pÄ föreningen som sitter med ansvar direkt för underhÄllet av huset. Sannolikt beror dessutom lÀckan pÄ avloppsrör eller golvbrunn som i de fall föreningen ansvarar för. Inte grannen.

BeaumontX BeaumontX skrev:
En vattenskada i sig innebÀr inte per automatik att föreningen försummat sitt underhÄllsansvar. Det krÀvs att föreningen agerat uppsÄtligen eller vÄrdslöst för att TS ska kunna fÄ kompensation. Enbart det faktum att grannen vÀgrar förening tilltrÀde, som de har rÀtt till, innebÀr inte att föreningen agerat uppsÄtligt eller vÄrdslöst mot TS. TvÀrtom, frÄn TS beskrivning har föreningen anlitat jurist och försöker agera sÄ snabbt som möjligt och med de verktyg som stÄr föreningen till förfogande. SÄ jag Àr inte sÀker pÄ vilken paragraf i BrL 7 kap. som du tÀnker blir applicerbart i TS specifika fall. Du fÄr gÀrna förtydliga.
Jag kan inte se att det finns rekvisit om att föreningen mÄste ha agerat uppsÄtligt eller vÄrdslöst för nedsatt avgift.

7 kap. 4 bostadsrÀttslagen:

Utdrag ur bostadsrÀttslagen som beskriver föreningens ansvar för att underhÄlla lÀgenheten och fastigheten.

Lagtexten i 7 kap. 2 § bostadsrÀttslagen ger rÀtt till nedsatt Ärsavgift:

"För den tid lÀgenheten Àr i bristfÀlligt skick har bostadsrÀttshavaren rÀtt till skÀlig nedsÀttning av Ärsavgiften."
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror helt enkelt inte TS har nÄgon större chans att fÄ ersÀttning för förseningar genom allmÀnna skadestÄndsrÀttsliga principer frÄn grannen. DÀrav att jag menar att det Àr ett sidospÄr.
Aha. DÄ Àr vi enig. Jag tror det bÀsta spÄret för TS Àr att kolla med sin hemförsÀkring.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kan inte se att det finns rekvisit om att föreningen mÄste ha agerat uppsÄtligt eller vÄrdslöst för nedsatt avgift.
"...genom föreningens vÄllande". Men visst, hÄller med om att det hade varit tydligare om jag anvÀnt det ordet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland
BeaumontX BeaumontX skrev:
"...genom föreningens vÄllande". Men visst, hÄller med om att det hade varit tydligare om jag anvÀnt det ordet.
Jag tÀnker mer att föreningen i lagens mening "ÄsidosÀtter sin reparationsskyldighet" om styrelsen inte Ä det hastigaste utreder varifrÄn vattnet kommer som fuktar ned tak och vÀggar sÄ att detta kan repareras.

EDIT: Tog bort ett inte, se inlÀgget under.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tÀnker mer att föreningen i lagens mening "ÄsidosÀtter sin reparationsskyldighet" om styrelsen inte Ä det hastigaste inte utreder varifrÄn vattnet kommer som fuktar ned tak och vÀggar sÄ att detta kan repareras.
Jag tror det finns ett för mycket inte hĂ€r? LĂ€tt att snurra till det med juridiken som ofta anvĂ€nder negationer helt ohĂ€mmat.😅
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tÀnker mer att föreningen i lagens mening "ÄsidosÀtter sin reparationsskyldighet" om styrelsen inte Ä det hastigaste utreder varifrÄn vattnet kommer som fuktar ned tak och vÀggar sÄ att detta kan repareras.

EDIT: Tog bort ett inte, se inlÀgget under.
Njae. Det fÄr ÀndÄ anses som en ganska hög tröskel för att föreningen ska ansetts ÄsidosÀtta sin skyldighet. Skulle föreningen underlÄta att agera sÄ absolut, men i detta fall sÄ agerar föreningen med de verktyg som stÄr föreningen till förfogande, enligt TS beskrivning.
 
Claes Sörmland
BeaumontX BeaumontX skrev:
Njae. Det fÄr ÀndÄ anses som en ganska hög tröskel för att föreningen ska ansetts ÄsidosÀtta sin skyldighet. Skulle föreningen underlÄta att agera sÄ absolut, men i detta fall sÄ agerar föreningen med de verktyg som stÄr föreningen till förfogande, enligt TS beskrivning.
Föreningen har inte gjort nÄgot för att utreda var vattnet kommer ifrÄn pÄ 2 mÄnader. Jag tÀnker att TS dÄ har rÀtt till nedsatt Ärsavgift. Tanken med denna lagreglering Àr ju att tvinga föreningen att uppfylla sin reparationskyldighet, d v s att hÄlla takt i arbetet. Det Àr ju annars sÄ lÀtt för styrelsen att luta sig tillbaka och ta det pÄ nÀsta möte, och nÀsta möte, och nÀsta möte...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Föreningen har inte gjort nÄgot för att utreda var vattnet kommer ifrÄn pÄ 2 mÄnader. Jag tÀnker att TS dÄ har rÀtt till nedsatt Ärsavgift. Tanken med denna lagreglering Àr ju att tvinga föreningen att uppfylla sin reparationskyldighet, d v s att hÄlla takt i arbetet. Det Àr ju annars sÄ lÀtt för styrelsen att luta sig tillbaka och ta det pÄ nÀsta möte, och nÀsta möte, och nÀsta möte...
Du ser nog lite för snÀvt pÄ frÄgan. Föreningen gör vad de kan för att utreda frÄgan, men i detta fall Àr steg ett KFM och steg tvÄ fuktutredare. I fall med normalt funtade medlemmar kan man skippa steg ett och gÄ direkt pÄ steg tvÄ, men nu gick det inte.
 
A Adam Ab skrev:
Hej ,

Jag bor i bostadsrÀtt och fick veta frÄn förening att jag har fuktskada I mitt badrum och att det mÄste rivas hela badrumet och torka, i skaderapport stÄr sÄ hÀr för att kunna faststÀlla om fukten pÄ taket beror pÄ skadan frÄn tredje vÄningen eller fjÀrde vÄningen "jag bor i andra vÄningen" mÄste kunna utföra nÄgra mÀtningar pÄ tak i ovanliggande alltsÄ tredje vÄningen men det gick inte dÄ min granne som bor över mitt lgh. vill inte slÀppa de inne i lÀgenheten.

Nu gick det mer Àn tvÄ mÄnader sen de lÀmnade avfuktare efter rivning och det finns fukt fortfarande i mitt badrumstak. Nu kan jag inte renovera badrum eftersom vi vet inte om det finns nÄgot lÀckage frÄn ovanliggande badrum eller inte, och jag kan inte heller försÀtta utan fungerade badrum hur lÀnge som helst tills förening hanterar klar Àrendet via en jurist som kan ta hur lÀnge som helst.

Min frÄga Àr har jag rÀtt till ersÀttning frÄn granne som vill inte samarbete och lÄta de göra fukt mÀtningar i hennes badrum, eller ersÀttning frÄn förening som började riva mitt badrum innan de fÄr veta exakt orsaken till fuktskada pga granne i ovanliggande lÀgenhet??
Om det finns fukt i ditt tak efter tvÄ mÄnaders trokning kan det vÀl knappast vara nÄgot annat Àn ett ihÄllande lÀckage uppifrÄn.

Det Àr heller inte nÄgon mening att börja torka ditt tak innan man sÀkert vet att lÀckage Àr fixat. Trist situation och mÀrkligt att det skall behöva ta sÄ lÄng tid rÀttsligt att tvinga sig in till grannen en en förhÄllandevis akut situation.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BeaumontX BeaumontX skrev:
Du ser nog lite för snÀvt pÄ frÄgan. Föreningen gör vad de kan för att utreda frÄgan, men i detta fall Àr steg ett KFM och steg tvÄ fuktutredare. I fall med normalt funtade medlemmar kan man skippa steg ett och gÄ direkt pÄ steg tvÄ, men nu gick det inte.
DÄ vet du mer om sakfrÄgan Àn vad jag vet. Jag tÀnker att det lika gÀrna kan vara sÄ att man knackade pÄ hos grannen och kom inte överens. Sen gav man upp. Det var för jobbigt.

Den TS ska sÀtt tryck Àr styrelsen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
DÄ vet du mer om sakfrÄgan Àn vad jag vet. Jag tÀnker att det lika gÀrna kan vara sÄ att man knackade pÄ hos grannen och kom inte överens. Sen gav man upp. Det var för jobbigt.
TS skriver i sin första post att föreningen har tagit in en jurist för att fÄ hjÀlp med Àrendet. Jag har utgÄtt frÄn det.
 
Claes Sörmland
BeaumontX BeaumontX skrev:
TS skriver i sin första post att föreningen har tagit in en jurist för att fÄ hjÀlp med Àrendet. Jag har utgÄtt frÄn det.
DÄ har du lÀst in mer Àn vad jag lÀste in. Och om man nu verkligen har tagit in en jurist (TS Àr vag om det) gör ju inte det att styrelsen kan sitta still i bÄten avseende sin reparationsskyldighet. En jurist kan bara ge rÄd om det rÀttsliga, inte fÄ nÄgot reparerat.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.