K
Hej!

Hade uppskattat forumets hjälp med en ventillationsfråga!

Har flyttat till en bostadsrätt där ett gammalt kök är konverterat till ett sovrum. Detta sovrum saknar idag friskluft (dock godkänd OVK konstigt nog). Sovrummet innehåller en kassett som tidigare troligtvis varit ett kallskafferi. Inne i kassetten finns friskluftsventil genom ytterväggen. Har försökt illustrera hur det ser ut med bifogade bilder.

Min tanke är att göra en genomföring (ett galler kanske räcker?) mellan kassetten och sovrummet och således få in luft till sovrummet. Är detta dumt på något sätt? Funderar om jag kan orsaka fukt inne i kassetten eller om luften anses för "smutsig" att ha som friskluft. När jag kikar in genom inspektionsluckan tycker jag mest det är lite dammigt men det borde gå över med tiden :)

Övriga förhållanden:
Till- och frånluftsdon finns i övriga utrymmen där det behövs (frånluft i kök+badrum samt spaltventiler i sovrum+vardagsrum). Huset har frånluftsfläkt på taket.

Hur hade ni gjort?
 
  • Schematisk ritning av ett rum med en ventilationsskiss som visar en friskluftsventil och en möjlig genomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Insyn i en kassett med en synlig friskluftsventil genom en vägg, isolerade rör och viss slitage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Eftersom ventilationen tillhör föreningens ansvarsområde är det olämpligt att göra något med ventilationen utan att ha fått styrelsens tillstånd.
K kinevenow skrev:
Min tanke är att göra en genomföring (ett galler kanske räcker?) mellan kassetten och sovrummet och således få in luft till sovrummet. Är detta dumt på något sätt?
Det låter som att du riskerar att få in väldigt mycket kalluft och att rummet därför blir obehagligt kallt. Det kan kanske bli kondens på olämpliga ställen när varm inomhusluft möter ytor som håller utetemperatur.
 
  • Gilla
kinevenow
  • Laddar…
K
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom ventilationen tillhör föreningens ansvarsområde är det olämpligt att göra något med ventilationen utan att ha fått styrelsens tillstånd.

Det låter som att du riskerar att få in väldigt mycket kalluft och att rummet därför blir obehagligt kallt. Det kan kanske bli kondens på olämpliga ställen när varm inomhusluft möter ytor som håller utetemperatur.
Tack för ditt svar 😊 jag har pratat med föreningen men dom ville inte bekosta något eftersom rummet är ett kök enl byggnadens ritningar. Köksflytten är dock gjord för 10-15 år sedan så den är känd och godkänd av föreningen.

Jag kommer i värsta fall fixa en hantverkare som kan sätta in en spaltventil i fönstret men det känns onödigt om befintligt hål i väggen går att använda.

Ventilen inne i kassetten går att justera så jag är inte orolig över temperatur. Däremot fuktpåverkan, där har jag sämre koll.

En bättre fråga är kanske om ventilen ska vara öppen in i en kassett på detta vis över huvud taget? Det kanske är bättre att stänga ventilen och fixa spaltventil i fönstret?
 
BirgitS
Att föreningen är ansvarig för ventilationen betyder inte att det är de som ska bekosta en åtgärd som behövs för att en tidigare ägare flyttade på köket utan att se till att ventilationen blev bra. Men styrelsen bör godkänna den åtgärd du gör, fönstren är normalt något som du inte får ändra (göra hål i). För att vara helt på den säkra sidan kanske du kan få antingen användning av befintlig ventil eller ny spaltventil godkänt av en ventilationsexpert, gärna från företaget som gör OVK.

Ingen aning om hur det är tänkt att det ska vara med ventilen i kassetten för att huset ska må bra.
 
  • Gilla
kinevenow
  • Laddar…
K
BirgitS BirgitS skrev:
Att föreningen är ansvarig för ventilationen betyder inte att det är de som ska bekosta en åtgärd som behövs för att en tidigare ägare flyttade på köket utan att se till att ventilationen blev bra. Men styrelsen bör godkänna den åtgärd du gör, fönstren är normalt något som du inte får ändra (göra hål i). För att vara helt på den säkra sidan kanske du kan få antingen användning av befintlig ventil eller ny spaltventil godkänt av en ventilationsexpert, gärna från företaget som gör OVK.

Ingen aning om hur det är tänkt att det ska vara med ventilen i kassetten för att huset ska må bra.
Helt rätt! Tanken är att presentera ett förslag för föreningen innan åtgärd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.