K krambriw skrev:
Om du har skadat röret så kan det hända att det måste repareras innan ny matarledning kan dras in. Då torskar du på att man behöver bila upp i väggen lite grann. Då blir det roligt med efterlagningen
"Äh va fan, det där fixar målaren sen, eller så kan jag dra på lite fog. Jag har en tub ute i bilen."

- Har ingen hantverkare sagt innan..
 
tensiden tensiden skrev:
"Äh va fan, det där fixar målaren sen, eller så kan jag dra på lite fog. Jag har en tub ute i bilen."

- Har ingen hantverkare sagt innan..
Vi har uppenbarligen olika krav på finish & slutresultat
 
Tommty
Müssli Müssli skrev:
Nja, en timme låter väl optimistiskt. En halvdag för att dra om matande kablar från källaren (?) låter mer rimligt. Troligtvis kommer det två gubbar/gummor också vilket kan ge ännu fler timmar.
En halvdag låter extremt långsamt för en omtrådning, har aldrig haft en omtrådning eller omdragning som tagit 4 timmar för en enskild del utan att något oförutsett hänt som gjort att trådningen/ny kabel inte fungerar.

Och ska vi räkna med saker som är oförutsedda så kan vi likväl skjuta brett och säga en vecka för ta med allt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
En halvdag låter extremt långsamt för en omtrådning, har aldrig haft en omtrådning eller omdragning som tagit 4 timmar för en enskild del utan att något oförutsett hänt som gjort att trådningen/ny kabel inte fungerar.

Och ska vi räkna med saker som är oförutsedda så kan vi likväl skjuta brett och säga en vecka för ta med allt.
Man drar ju inte bara om trådarna utan man öppnar upp väggen så att man kan laga det skadade röret, speciellt viktigt om det är ett plåtrör. och då är ju en halv dag inte så mycket.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
brandrisk blir det endast om det är dålig kontakt (högt motstånd) och hög belastning som skapar värmeutveckling.

Utan att veta hur mycket av kabeln som delats så skulle jag säga att det är lugnt tills imorgon, skippa saker som drar mycket ström, typ el-element, hårtorken, diskmaskin och ugn. Om möjligt undvik det mesta som drar ström som inte är av vikt tills imorgon.

Edit: Åtgärden blir att tråda om, sedan kan du spackla igen hålet. Skulle gissa på kanske 1500-2500kr. Be elektrikern kolla hur rören går under centralen. Om det enbart är 1 som du oturligt lyckades borra i, eller om det är flera rör bredvid varandra.
Tror inte att det kostar ca.2500KR minst det dubbla skriv gärna vad slutfakturan blev
 
Tommty Tommty skrev:
En halvdag låter extremt långsamt för en omtrådning, har aldrig haft en omtrådning eller omdragning som tagit 4 timmar för en enskild del utan att något oförutsett hänt som gjort att trådningen/ny kabel inte fungerar.

Och ska vi räkna med saker som är oförutsedda så kan vi likväl skjuta brett och säga en vecka för ta med allt.
Om du löser en omdragning av matare inkl. resa fram och tillbaka till firman plus slänga skräp och städa upp efter dig på en timma anställer jag dig på stående fot. Jag antar att du redan har 6 mm² i bilen eller hinner du packa ner det också? Underbart med så snabba elektriker!

Då har jag helt bortsett från att jag alltid tar med en kompanjon när det ska dras om matarkablar men du löser det säkert ensam. 😉

Sen kan det självklart dra iväg med strul typ lagning av rör eller om något krånglar vid mätaren så elverket måste kopplas in men det har jag inte räknat med när jag skriver att det kan ta en halv dag.
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
Tommty
Müssli Müssli skrev:
Om du löser en omdragning av matare inkl. resa fram och tillbaka till firman plus slänga skräp och städa upp efter dig på en timma anställer jag dig på stående fot. Jag antar att du redan har 6 mm² i bilen eller hinner du packa ner det också? Underbart med så snabba elektriker!

Då har jag helt bortsett från att jag alltid tar med en kompanjon när det ska dras om matarkablar men du löser det säkert ensam. 😉

Sen kan det självklart dra iväg med strul typ lagning av rör eller om något krånglar vid mätaren så elverket måste kopplas in men det har jag inte räknat med när jag skriver att det kan ta en halv dag.
Vet inte riktigt var jag skrev att jobbet att dra nytt skulle inkludera resor, materialinköp, fika på ahlsell, slänga skräp, tidsrapportera eller något annat.

Jag pratar fortfarande om tiden att lösa problemet, oavsett om det är 1,2 eller 10 pers som utför jobbet.

total specificerad tid kan vi spara till nästa tråd "elektriker fakturerade X antal tusen men var bara här i Y minuter"

Återstår en återkoppling av TS vad som gjordes och hur lång tid det tog så kan vi se vem som var närmast 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
"Äh va fan, det där fixar målaren sen, eller så kan jag dra på lite fog. Jag har en tub ute i bilen."

- Har ingen hantverkare sagt innan..
Som rörmokarna säger; äh! Det där tätar med tiden 😉
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
@Elfenbenet hur gick det idag?
Jaaa. Uppdatering plz?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Vet inte riktigt var jag skrev att jobbet att dra nytt skulle inkludera resor, materialinköp, fika på ahlsell, slänga skräp, tidsrapportera eller något annat.

Jag pratar fortfarande om tiden att lösa problemet, oavsett om det är 1,2 eller 10 pers som utför jobbet.

total specificerad tid kan vi spara till nästa tråd "elektriker fakturerade X antal tusen men var bara här i Y minuter"

Återstår en återkoppling av TS vad som gjordes och hur lång tid det tog så kan vi se vem som var närmast 👍
Ok, då fattar jag. Det kan absolut räcka med en timma på plats men jag trodde du menade hur många timmar som skulle debiteras. Fel av mig alltså.

(Du har även rätt i att privatpersoner alltid betalar för fika på Ahlsell. Du har koll!) 👍
 
Tommty Tommty skrev:
Då kan du sova lugnt, Betong brinner dåligt.

Fixa en kaffe till sambon imon så har elektriken fixat det på nån timme.
Violina Violina skrev:
@Elfenbenet hur gick det idag?
Det gick snabbt och mer smärtfritt än vad jag kunde ana. Efter att ha lokaliserat vilken kabel som var skadad så for elektrikern och hämtade en kollega + kabel. Själva arbetet var klart på ca 20 min. Men ja visst skulle det kunna bli mer besvärligt som andra säger. I mitt fall så ligger huvudcentralen på våningen under och röret hade inga tidigare intryck ingar. Snabbt och smärtfritt gick det 👍🏻
 
  • Gilla
  • Älska
Mekplatsen och 9 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
Vet inte riktigt var jag skrev att jobbet att dra nytt skulle inkludera resor, materialinköp, fika på ahlsell, slänga skräp, tidsrapportera eller något annat.

Jag pratar fortfarande om tiden att lösa problemet, oavsett om det är 1,2 eller 10 pers som utför jobbet.

total specificerad tid kan vi spara till nästa tråd "elektriker fakturerade X antal tusen men var bara här i Y minuter"

Återstår en återkoppling av TS vad som gjordes och hur lång tid det tog så kan vi se vem som var närmast 👍
Jag har svarat en annan person i tråden om hur det gick 😊
 
  • Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
Tommty
@Müssli head-huntar du personen och anställer bums? extremt snabbarbetande elektriker vilket betyder mer tid till ahsellfika 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.