Hej på er!

Nu har jag skummat igenom samtliga 38 sidor med inlägg, men det verkar mest vara lite mindre byggen som diskuteras.

Jag och kollegan driver en uthyrningsverksamhet i Skaraborg och det är fantastiskt svårt att hitta lokaler som motsvarar de krav som vi har, och därför har tankarna gått lite mer åt "bygg eget och få det som du vill" hållet.

Saken är den att vi båda är ganska unga och inte har någon erfarenhet alls av liknande projekt, så vi lär behöva någon som kan hjälpa oss med det mesta runtomkring planering, ta in offerter, samordna mellan olika hantverkare etc.

Hur tycker ni vi ska gå tillväga? Våra planer är att bygga 3 st lokaler i bottenplan, 100+140+60 kvm, 100 kvm är för eget bruk, 140 kvm ska hyras ut till extern hyresgäst, 60 kvm är tänkt som lite mekhall med pelarlyft och plats för 2 bilar.

Eftersom plattan kostar en del att bygga så har vi tankar på att bygga en ovanvåning ovanför 100+140 kvm lokalen, då får 60 kvm lokalen full höjd (för liften).

Ovanvåningen är tänkt att byggas med en genomgående korridor och kontor längs med båda sidorna, kontoren ska vara för eget bruk och för uthyrningsändamål till externa hyresgäster. Toalett/dusch.

Funderingar: Ska man använda sig av en färdig byggsats ifrån något prefabföretag som i vanliga fall gör garage i trä, eller finns det bättre företag som är mer lämpliga för denna typ av lokaler? Typ företag som bygger större maskinhallar i plåt, kort sagt, trä eller plåt?

Är det lagligt att på en del av övervåningen bygga en "lägenhet" som man själv kan bo i?

Är detta för stort projekt att ge sig in i? :)
 
Har du obegränsat med tid? OM inte, köp i alla fall stomrest.

Tomt att bygga på?

Trä eller plåt? Du hamnar ju minst på 15'20m och 6 m högt. Glöm trä! Plåt är praktiskt...
BORGA ligger väl i trakterna och brukar vara smidiga.

300m2 i botten är inte smålokal utan snarare maskinhall.

Huruvida du kan byga lgh uppepå beror på var du bygger, detaljplanen. Även brandskydd etc spelar roll men det är inga stora problem.

1 kontra 2 plan. Visserligen är platta (beroende på isolering/undermaterial osv) dyrt men 1plans är smidigt att underhålla och bygga.
 
Tack för svar!

Obegränsat med tid är det väl ingen som har, men vi hade nog tänkt oss att företaget som levererar byggsatsen också skulle få resa det så att det står upp, sedan är det ju alltid lättare att göra invändiga snickerarbeten, det beror ju lite på vad som ingår i byggsatsen.

Vi har varit i kontakt med kommunen och de ville boka ett möte för att se över lite mer vad det är för typ av lokal/användningsområde vi har tänkt oss, och jag kan tänka mig att de pga detta placerar oss med liknande verksamheter.

Ang trä eller plåt så har du nog rätt, bör ju vara mindre underhåll på en sådan lokal också. Anledningen att trä kom på tal var att jag såg Lundqvist Trävaru som hade några satser som var väldigt billiga, men då är det inte aktuellt med andravåning.

Ja, Borga ligger oförskämt nära (samma stad) så det kanske är vettigt att föra lite djupare diskussioner med dom, nu vet jag inte hur de ligger till i prisnivå/kvalité mot konkurrenterna, men i ett tidigt stadium fick vi priser på ca 3-4000:-/kvm och då var det med platta, rest och klart har jag för mig. Dock ingen övervåning då, isolerat har jag för mig det var.

300 kvm är som sagt inget jättelitet projekt, det i kombination med att vi är oerfarna inom nybygge gör ju att det skulle kännas tryggast att bara ha en kontaktperson som man lägger fram alla önskemål för, och sedan får denna samordna mellan de som gör byggsatsen, kommunen, elektriker, rörmokare etc, jag vet inte om det är en byggherre vi söker eller vad det kallas, samt vad det kan kosta.
 
låter som en projektledare i mina öron. Byggbolagen har anturligtvis men jag vet inget om prislistan
 
Finns prefab betong väggar med
 
Kolla med Ivarsson i Metsjö (Linköping), säljer prefabhallar som kan passa. //Emil
 
Lärde mig en sak när jag körde kranbil och reste några "plåtlådor" och det var att Danskarna är överlägset billigast.
Har kanske ändrat sig men jag ser dom fortfarande runtom...
 
  • Gilla
SWAG YOLO
  • Laddar…
Kanske helidiotiskt och icke existerande längre men en kompis byggde garage mha frigolitblock som var som LEGO. Dessa var ihåliga och sen fylldes dessa med betong.

Dvs man gjuter en platta och sätter bara uppstickande armeringsjärn där väggarna ska vara. Sen ställer man dit frig.blocken som man önskar, fyller med betong. Efter detta slår man på en list för spik så kan man klä med vad man vill sen. Elen drar man utanpå eller karvar in i frigoliten samma med vattnet.

Polarens garage är iaf super, lättuppvärmt och smidigt, dock för litet :)
 
Projektledare kanske är ett bättre ord, vi känner en arkitekt och enligt deras hemsida kan de erbjuda bygglovsritningar, myndighetskontakter, ansökningar om tillstånd, detaljplan, kvalitétsansvar, brandprojektering etc, men det kanske är i överkant att ha en arkitekt som projektledare ekonomiskt sett?

En arkitekt kanske passar bättre när man bygger helt efter egna önskemål, inte när man anpassar sig delvis efter ett prefabformat?

Betong blir ju lite svårare när man vill ha upp saker i lokalen, dra el etc. Om möjligheterna finns så funderar vi över att lägga någon form av skiva + gips på insidan i stället för plåt, för att lättare kunna fästa upp saker och ting.

begge och 79:an, tack för tipsen!

P-plats, vilka är "Danskarna"?

Jag tror helt enkelt vi får börja med att kontakta tex Borga och arkitekten och se om de tillsammans kan få ihop någon vettig lösning.
 
karl molin heter danskarna. De säljer nog 50% av alla stommar i sverige
 
J Jsson83 skrev:
Projektledare kanske är ett bättre ord, vi känner en arkitekt och enligt deras hemsida kan de erbjuda bygglovsritningar, myndighetskontakter, ansökningar om tillstånd, detaljplan, kvalitétsansvar, brandprojektering etc, men det kanske är i överkant att ha en arkitekt som projektledare ekonomiskt sett?

En arkitekt kanske.
J Jsson83 skrev:
Projektledare kanske är ett bättre ord, vi känner en arkitekt och enligt deras hemsida kan de erbjuda bygglovsritningar, myndighetskontakter, ansökningar om tillstånd, detaljplan, kvalitétsansvar, brandprojektering etc, men det kanske är i överkant att ha en arkitekt som projektledare ekonomiskt sett?

En arkitekt kanske passar bättre när man bygger helt efter egna önskemål, inte när man anpassar sig delvis efter ett prefabformat?

Betong blir ju lite svårare när man vill ha upp saker i lokalen, dra el etc. Om möjligheterna finns så funderar vi över att lägga någon form av skiva + gips på insidan i stället för plåt, för att lättare kunna fästa upp saker och ting.

begge och 79:an, tack för tipsen!

P-plats, vilka är "Danskarna"?

Jag tror helt enkelt vi får börja med att kontakta tex Borga och arkitekten och se om de tillsammans kan få ihop någon vettig lösning.


Hur gick det för er med ert bygge. Sitter och letar i Karlskoga efter något att hyra eller köpa.
 
En gammal tråd, men för vår del så tog vi in en offert från Borga men sedan blev bygget inte av, främst pga ekonomi.

Finns ju lite olika leverantörer av stålhallar och det verkar vara så de flesta bygger sina lokaler när det blir lite större yta och spann. Sedan går det ju bygga ett entresolplan eller liknande om man vill ha lite mer yta på tex en andravåning. Många som bygger lokaler för uthyrning / fack bygger entresol på en del, så man har en del fullhöjd och längst in en övervåning för tex kontor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.