Undrar bara vad andra får för hastighet på sitt 8Mbit ADSL Telia. Skälv får jag "bara" 6.9, testat då och då under de senaste månaderna och det pendlar mellan 6,88 - 6,95.

Jag hade tidigare ett 24Mbit, och fick då ut mellan 12 och 18. Nedgraderade i.o.m. TV till 8Mbit.
Tycker då att det är konstigt att jag bara får ut 6.9 när det bevisligen går att få ut mer. Om det skulle vara en signal problem så borde den inte ligga så stabilt utan pendla beroende på störningsnivå precis som det gjorde när jag hade 24Mbit.

Haft en lång konversation med Telia om detta, fick först som svar att 6.9 är "mer än godkänt" och därför skall jag vara nöjd.
Efter de så påstod de att det berodde på att 24Mbit körde med ADSL2, och det gör inte 8Mbit. Gick då in i diagnostic i modemet och fick fram att jag har "Downstream Speed: 14013 kbps".
Då hövdade de att "den extra hastigheten är till för digital tv:n". Tyckte då att varför tar den då så att jag får mindre än 8Mbit till datorn fastän boxen inte ens är inkopplad. De kunde de inte svara på, men att jag hade 6.9Mbit så "I med att hastigeten är klart godkänd kan vi heller inte göra något åt detta".

Skulle vara bra att få veta andras erfarenheter innom detta ämne.

/Dag
 
personligen tycker jag 6.8 är bra. Känner flera som inte får ut mer än ~3....beror ju bl a på avståndet till närmaste
station. Visst kan man tycka att man inte ska behöva betala mer än man "får" men jag tror nog du är en av dom få
som verkligen får ut "nästan" det som utlovas.:D.......hoppas opparatörerna ändrar på detta i framtidan så att de som kan
få ut mkt får betala mer och de som får mindre behöver betala mindre...men det kommer nog aldrig bli så:(.
tuta och kör!!
:D
 
_______________________
 
  • tptest.JPG
Detta med att mäta kapacitet för kommunikation är inte lätt. Man måste veta hela kedjan man mäter, dvs End to End, och även hur det verktyg man använder sig av fungerar. I kedjan du testar ingår det som tillhör Bredband ADSL, vad mäter du emot (vart finns den mätpunkten), passerar du flera operatörer, vad har du för egna nätverkskomponenter och vanligvis så har du troligvis en PC med som det snurrar många program i.

Och generellt när det gäller privat bredband så kan det variera ganska mycket pga hur tekniken fungerar, men får du runt 7Mbit/s på en 8Mbit/s access så är det ganska bra. Testade lite snabbt med TPT men via WLAN til PCn på min egen 8 och får då 6,2Mbit/s och har då ca 300m till station med accessutrustning (DSLAM).
Att det är olika utrusning för 8 respektive 24Mbit/s stämmer inte helt, det kan vara det, men kan lika gärna vara en och samma utrustning som begränsas.
 
Och 5 minuter senare ger samma test 6,7Mbit/s så det varierar.
 
Testade mitt 8 Mbit/s nu och fick 7,08, jag har bara 100 meter till växel. har testat 4 ggr sedan oktober och legat på 7,04 till 7,08
 
6,9 är ju alldeles utmärkt på ett 8MBit-ADSL. Jag får 6,8 - 7,0 och 0,8 ut på min Telia 8MBit.

Du måste förstå att det ligger lite "skit" emellan dina råa 8MBit och verklig överföringshastighet. Kommunikationsprotokoll som TCP och UDP t.ex.
Man kan jämföra lite med en bilmotor som kanske lämnar 150hk på vevaxeln. För att motorn skall bli användbar behövs det växellåda och kraftöverföring till hjulaxlar och hjul. På hjulaxeln är det då kanske kvar 135hk.

:)
 
Jag har rätt så precis 8 Mb och det är jag själv rätt förvånad över. Det är ändå 3-4 km till växeln och luftledning hela vägen. Så ibland funkar tekniken bättre än vad man förväntar sig.
 
Jag ligger generellt strax över 6 Mbit och har enligt mätningarna 3540 m till stationen. Jag är inte ett dugg missnöjd med ~6Mbit eftersom det klart och tydligt deklareras att det är "upp till" 8 Mbit man tecknar sig för, och det endast skiljer ett par tior mellan 2 och 8 Mbit...
I mina ögon är 8 Mbit-alternativet mer prisvärt än 2 Mbit även om jag bara skulle få ut runt 4 Mbit.

/b
 
bjogul skrev:
Jag ligger generellt strax över 6 Mbit och har enligt mätningarna 3540 m till stationen. Jag är inte ett dugg missnöjd med ~6Mbit eftersom det klart och tydligt deklareras att det är "upp till" 8 Mbit man tecknar sig för, och det endast skiljer ett par tior mellan 2 och 8 Mbit...
I mina ögon är 8 Mbit-alternativet mer prisvärt än 2 Mbit även om jag bara skulle få ut runt 4 Mbit.
/b
Jag säger inte att jag är missnöjd med mina 6.9. Det jag funderade över varför man "bara" har kring 7 när det, åtminstonde för mig, är bevisat att det går att få snabbare. Det är bara en som ligger över 7 av de svanrande, de andra ligger i samma storleksordning som mig d.v.s. 7. Kan det vara en slump? Eller är det så att de vet att om de levererar tillräckligt så är det OK eftersom man har ett avtal som ger dem rätt att ge oss mindre. Om man skall hårddra det så får de faktiskt inte leverera mer än 8!

Det jag var mest intresserad av är vad andra får ut. Tack för att jag fick veta det!
 
daer skrev:
Jag säger inte att jag är missnöjd med mina 6.9. Det jag funderade över varför man "bara" har kring 7 när det, åtminstonde för mig, är bevisat att det går att få snabbare. Det är bara en som ligger över 7 av de svanrande, de andra ligger i samma storleksordning som mig d.v.s. 7. Kan det vara en slump? Eller är det så att de vet att om de levererar tillräckligt så är det OK eftersom man har ett avtal som ger dem rätt att ge oss mindre. Om man skall hårddra det så får de faktiskt inte leverera mer än 8!

Det jag var mest intresserad av är vad andra får ut. Tack för att jag fick veta det!
Det kan också bero på ändutrustning och hur ISP:n styr din bandbredd. Det ger olika resultat. I min gamla bostadsrätt hade jag jag 2MBit Comhem som med TP-test gav mellan 1,8-2,4MBit in beroende på dagsform. 20-25% bättre än utlovat, alltså.

Sedan är det viktigt att mäta på samma sätt. En del testar med en ftp-förbindelse och då blir det helt fel. Moderna ftp-klienter och ftp-servrar kan komprimera paketen on-the-fly (om de kommer överens) och då får man högre upplevd öveföringshastighet.
TP-test kanske inte är absolut bäst, men det är ändå en bra referens att utgå ifrån.
 
andersmc skrev:
Jag har rätt så precis 8 Mb och det är jag själv rätt förvånad över. Det är ändå 3-4 km till växeln och luftledning hela vägen. Så ibland funkar tekniken bättre än vad man förväntar sig.
Det är som hos farsan. Han har Telia 8MBit som ger mer än 8MBit, runt 9,5. Det visade senare att Telia hade bytt ut hans lina till 24MBit och sedan begränsat den till 8. Det var tydligen tvunget av tekniska skäl.
Kan meddela att vi fick lägga en vecka på att felsöka ett ADSL-modem som inte fungerade hos honom men hos mig. Inte så konstigt eftersom 24MBit kräver ADSL2-standard. Ingen som upplyste honom om hans lyx-8MBit. Hur som helst gör tydligen Telia så här för många 8MBit-kunder. Frågan är varför. Kanske för att förhindra att "andra" lägger beslag på 24MBit:arna :D
 
ADSL bygger på att man använder olika frekvensområden för att tillsammans kunna få till en hög bandbredd. Beroende på hur många av frekvenserna som kan utnyttjas, dvs längd på din kopparledning och kvalite på kopparkabel så anpassar sig ADSL-förbindelsen och därav varierar kapaciteten vi får. Därför kan en bra och nyare kabel ge en högre kapacitet även på längre avstånd än en kortare och gammal kabel som funnits i nedgrävd i många år.
Så en del av olika kapacitet ligger i själva tekniken för ADSL, sedan beror det också på hur olika operatörer dimensionerar sina IP-nät.
Det som vi redan nu ser är också det som Johan Gunverth noterar att första generationens ADSL börjar bytas ut till modernare ADSL.
 
Jag kommer aldrig över 7.0
I regel omkr. 6,9.
Ett tag hade jag konstant runt 4,5.
Ringde Telia och undrade vad det kunde vara för fel. De kunde inte hitta något.
Jag frågade då om det kunde vara nätverkskortet. Trodde dom inte.
Bytade i alla fall ut det till ett nytt.
Och: Simsalabing.
Det flög direkt upp till 6,9!
Så låg hastighet kan ligga även i nätverkskortet, även om Telia inte tror det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.